Svar: Gravid - trang til usunde sager

6. oktober 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Charlotte

Det er meget normalt at kvinder i graviditeten føler trang til søde sager og ekstra behov for kulhydrater. Det oplever mange faktisk også i dagene op til menstruationen og også i tiden efter overgangsalderen ... og det er således hormonelt påvirket. Så vidt jeg ved skyldes det at østrogenindholdet falder lidt og progesteronindholdet i blodet stiger og denne ændrede balance, får vores mængde af serotonin i hjernen til at falde og i et forsøg på at øge mængden af serotonin, så øges vores trang til søde sager og kulhydrater (f.eks. trang til brød).

Nogle påstår også at det er kroppens måde at fortælle at den har brug for ...

Annonce

... noget ekstra, behov for visse ekstra næringsstoffer, nogle vil f.eks. have behov for chokolade, fordi de mangler nogle af de mineraler, fedtstoffer osv. der kan være i chokolade, andre har stort behov for krydret mad og har brug for noget som er salt ...

Som gravid bliver man ofte naturligt mere træt og kan også få lidt lavt blodsukker og så er det godt at få nogle af de hurtigt virkende kulhydrater (de søde sager) for at få blodsukkeret op på niveau igen....

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Måske kan du bruge lidt af dette videre, selvom jeg nu ikke tror at der er stor videnskabeligt belæg for det jeg her skriver ... men det er da en forklaring :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder