Svar: Gravid - trang til usunde sager
6. oktober 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Charlotte
Det er meget normalt at kvinder i graviditeten føler trang til søde sager og ekstra behov for kulhydrater. Det oplever mange faktisk også i dagene op til menstruationen og også i tiden efter overgangsalderen ... og det er således hormonelt påvirket. Så vidt jeg ved skyldes det at østrogenindholdet falder lidt og progesteronindholdet i blodet stiger og denne ændrede balance, får vores mængde af serotonin i hjernen til at falde og i et forsøg på at øge mængden af serotonin, så øges vores trang til søde sager og kulhydrater (f.eks. trang til brød).
Nogle påstår også at det er kroppens måde at fortælle at den har brug for noget ekstra, behov for visse ekstra næringsstoffer, nogle vil f.eks. have behov for chokolade, fordi de mangler nogle af de mineraler, fedtstoffer osv. der kan være i chokolade, andre har stort behov for krydret mad og har brug for noget som er salt ...
Som gravid bliver man ofte naturligt mere træt og kan også få lidt lavt blodsukker og så er det godt at få nogle af de hurtigt virkende kulhydrater (de søde sager) for at få blodsukkeret op på niveau igen....
Måske kan du bruge lidt af dette videre, selvom jeg nu ikke tror at der er stor videnskabeligt belæg for det jeg her skriver ... men det er da en forklaring :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske