Svar: Lyst til lakrids og mælk
4. oktober 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Pernille
Det anbefales at gravide ikke spiser alt for meget lakrids. Faktisk siger man at gravide max bør spise 50 g lakrids om dagen, fordi man ellers kan få problemer med væske i kroppen og forhøjet blodtryk.
Det er helt normalt at man som gravid kan få lyst til netop lakrids, hvorfor det er sådan, tør jeg ikke sige, men det er bestemt noget jeg har hørt før. Og lidt lakrids må du altså gerne spise, men hold også igen - lidt og ikke for tit :)
Med hensyn til mælk, så anbefales det jo at drikke 500ml mælk eller spise noget yoghurt, ost osv. når man er gravid. Og gør man ikke dette anbefales det at tage et kalktilskud.
Dit indtag af mælk under graviditeten vil påvirke dit barn, undersøgelser tyder på at jo mere mælk du drikker, jo større barn vil du få. Mælk indeholde mange gode ting og man mener at visse proteiner i mælken kan have en vækstfremmende virkning på det ufødte barn. Dette vil man undersøge nærmere, det er ikke helt klarlagt.
Men det er godt at du drikker mælk og er glad for det og at du en gang imellem drikker mere end 500ml sker der ikke noget ved. Men du skal ikke overdosere dig selv, så er det bedre at du drikker vand, hvis du er meget tørstig. Det er også vigtigt at du spiser, og drikker du for meget mælk, så kan det knibe med at få plads nok til de andre vigtige fødevarer, som du også har brug for nu.
Så alt med måde :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske