Svar: Lyst til lakrids og mælk

4. oktober 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Pernille

Det anbefales at gravide ikke spiser alt for meget lakrids. Faktisk siger man at gravide max bør spise 50 g lakrids om dagen, fordi man ellers kan få problemer med væske i kroppen og forhøjet blodtryk.

Det er helt normalt at man som gravid kan få lyst til netop lakrids, hvorfor det er sådan, tør jeg ikke sige, men det er bestemt noget jeg har hørt før. Og lidt lakrids må du altså gerne spise, men hold også igen - lidt og ikke for tit :)

Med hensyn til mælk, så anbefales det jo at drikke 500ml mælk eller spise noget yoghurt, ost osv. når man er gravid. Og gør man ikke dette anbefales det at tage et kalktilskud.

Dit indtag af mælk under graviditeten vil påvirke dit barn, ...

Annonce

... undersøgelser tyder på at jo mere mælk du drikker, jo større barn vil du få. Mælk indeholde mange gode ting og man mener at visse proteiner i mælken kan have en vækstfremmende virkning på det ufødte barn. Dette vil man undersøge nærmere, det er ikke helt klarlagt.

Men det er godt at du drikker mælk og er glad for det og at du en gang imellem drikker mere end 500ml sker der ikke noget ved. Men du skal ikke overdosere dig selv, så er det bedre at du drikker vand, hvis du er meget tørstig. Det er også vigtigt at du spiser, og drikker du for meget mælk, så kan det knibe med at få plads nok til de andre vigtige fødevarer, som du også har brug for nu.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så alt med måde :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!