Svar: Graviditet og kanin
27. september 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Charlotte
Det er rigtigt at man skal være opmærksom på rensning af kattebakker, når man er gravid og man kan faktisk godt overveje om det ikke også gælder rensning af kaninbur ...
Det handler om toxoplasmose, som man kan smittes med, hvis man spiser fødevarer der indeholder parasitter eller hvis man rører ved inficerede dyr eller især dyrenes afføring.
Der sker ikke noget ved at kærtegne og nusse med en kanin eller en kat, men der kan i afføringen være problemer og derfor bør andre rense ud ved dyrene eller man kan bruge handsker og være meget omhyggelig med sin håndvask efterfølgende.
Sandsynligheden for at blive smittet er størst, når man har med dyr at gøre, som går rundt i fri natur og det gør dine kaniner jo ikke. Derfor vil jeg umiddelbart mene at sandsynligheden for smitte ved at rensekaninbur er meget meget lille, men nogen garanti kan jeg ikke give dig og et eller andet sted, handler det vel om at tage sig sine forholdsregler netop i denne periode.
Vilde kaniner eller harer anbefales det f.eks. ikke at man rører ved eller pelser (undskyld - ved godt at dine er kæledyr), hvis man f.eks. går på jagt ... Og det anbefales normalt at man ikke spiser harekød, når man er gravid ...
Jeg kan ikke finde nogle retningslinier som præcist går på kaniner og rensning af kaninbure og som sagt tænker jeg at sandsynligheden for smitte er lille - men for en sikkerheds skyld, så få mor eller mand til at rense kaninbur i denne periode og nøjes så med at kæle med dem - og vær så ekstra opmærksom på din håndhygiejne.
Og tal også med din læge og jordemoder omkring dette, de ved måske noget jeg ikke ved - i givet fald må du meget gerne give mig en tilbagemelding :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske