Svar: Sædcellers levetid
24. september 2010
Alder:
0 mdr.
Hej med dig, der gerne vil være gravid igen :)
Det er rigtig dejligt at I arbejder på at få en lille en mere og jeg kan godt forstå at du forsøger at sætte dig ind i alt, for at det skal lykkes, når det har været svært for jer sidste gang :)
Det er korrekt at sædceller kan leve længe - i livmoderen af en kvinde. De beskyttes af det specielle miljø vi har i livmoderen, i livmoderens slimhinde og kan der ligge parat og vente på at befrugte et æg.
At 'den stærkeste sædcelle vinder' betyder at det er den sædcelle som er stærkest, der først finder vej til ægget og borer sig ind i ægget. Den præcise sædcelle kan man ikke finde i et kondom og man kan heller ikke gå ud fra at den stærkeste vil overleve i kondomet.
Jeg vil ikke anbefale at bruge sædceller fra et kondom .. Altså hvis vi nu forestiller os at din mand rejser en del og at I derfor har svært ved at have samleje omkring ægløsningstidspunktet, så kan det ikke anbefales at han før rejsen har udløsning i et kondom og at du så trækker sæden op i en sprøjte og inseminerer dig selv imens han er væk. Jeg kunne forestille mig at det var noget sådan, som ligger til grund for dit spørgsmål ...?
Godt nok er jeg ikke læge eller har speciel stor viden om fertilitet, men det her er så komplekst at det skal behandles med respekt og har man brug for inseminering, så skal det foregå under kyndig lægelig behandling - på en fertilitetsklinik, ellers er det den normale procedure jeg vil anbefale - I skal have samleje omkring ægløsningstidspunktet, men altså gerne nogle dage før - for at du bliver gravid ...:)
Jeg synes i øvrigt at du kan prøve at tage kontakt til en fertilitetsklinik og tale med dem om, hvordan det gik for jer sidst, hvor lang tid det tog osv. og så tale med dem om hvad muligheder der kan være for jer og hvad I evt. kan gøre, for at det skal lykkes hurtigere denne gang...
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske