Svar: Sædcellers levetid

24. september 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig, der gerne vil være gravid igen :)

Det er rigtig dejligt at I arbejder på at få en lille en mere og jeg kan godt forstå at du forsøger at sætte dig ind i alt, for at det skal lykkes, når det har været svært for jer sidste gang :)

Det er korrekt at sædceller kan leve længe - i livmoderen af en kvinde. De beskyttes af det specielle miljø vi har i livmoderen, i livmoderens slimhinde og kan der ligge parat og vente på at befrugte et æg.

At 'den stærkeste sædcelle vinder' betyder at det er den sædcelle som er stærkest, der først finder vej til ægget og borer sig ind i ægget. Den præcise sædcelle kan man ikke finde i et kondom og man kan heller ikke gå ud fra at den stærkeste vil overleve i kondomet.

Jeg vil ikke anbefale at bruge sædceller fra et kondom .. Altså hvis vi nu forestiller os at din mand rejser en del og at I derfor har svært ved at have samleje omkring ægløsningstidspunktet, så kan det ikke anbefales at han før rejsen har ...

Annonce

... udløsning i et kondom og at du så trækker sæden op i en sprøjte og inseminerer dig selv imens han er væk. Jeg kunne forestille mig at det var noget sådan, som ligger til grund for dit spørgsmål ...?

Godt nok er jeg ikke læge eller har speciel stor viden om fertilitet, men det her er så komplekst at det skal behandles med respekt og har man brug for inseminering, så skal det foregå under kyndig lægelig behandling - på en fertilitetsklinik, ellers er det den normale procedure jeg vil anbefale - I skal have samleje omkring ægløsningstidspunktet, men altså gerne nogle dage før - for at du bliver gravid ...:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes i øvrigt at du kan prøve at tage kontakt til en fertilitetsklinik og tale med dem om, hvordan det gik for jer sidst, hvor lang tid det tog osv. og så tale med dem om hvad muligheder der kan være for jer og hvad I evt. kan gøre, for at det skal lykkes hurtigere denne gang...

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika