Svar: Toxoplasmose
18. september 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Maja
Tillykke med at du venter dig og velkommen til :) Det er en rigtig dejlig tid du går i møde, så du skal prøve at nyde det, uden at bekymre dig alt for meget ...
Årligt påvises ca. 10-20 tilfælde af kongenit toxoplasmose i Danmark og katte er ofte årsagen til smitte. Derfor anbefales det, at gravide ikke renser kattebakker, men lader andre om at gøre dette, hvis man har kat i hjemmet. Da du sandsynligvis ikke har kat - så behøver du ikke bekymre dig her :)
Derudover er vigtige smittekilder utilstrækkeligt tilberedte kødretter og andre kødprodukter samt grøntsager, der er forurenet med jord.
Det bedste du kan gøre er derfor at sikre dig at den mad du spiser har været tilstrækkeligt varme- eller frostbehandlet, du skal sikre dig at det grønt og frugt du spiser ikke har jordbakterier på sig, du skal undgå at rengøre kattebakker og så skal du generelt sørge for at have en god håndhygiejne, præcist som du allerede selv er inde på.
Du skal altså vaske dine hænder grundigt, efter berøring af råt kød og grønsager og efter havearbejde.
Oocysterne er infektiøse efter ca. to døgn, herefter kan dyr og mennesker blive smittet. Smitte af mennesker sker kun, hvis de indtager fødevarer der indeholder levende parasitter eller hvis man rører ved inficerede dyr eller især dyrenes afføring. Ved berøring med dyr taler man ikke om at du lige kærtegner en kat, der er snarere tale om at du pelser en hare, fordi du går på jagt - hvilket jeg heller ikke tror du gør ... :) Og så kan man også blive smittet ved blodtransfusion eller ved organtransplantation - eller et ufødt barn kan blive smittet via moderkagen.
Der skal altså lidt til at blive smittet, så prøv at bevare roen og nyd din graviditet videre frem :)
Er du meget bekymret, så tal med din læge om, hvordan du går og har det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske