Svar: Toxoplasmose

18. september 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Maja

Tillykke med at du venter dig og velkommen til :) Det er en rigtig dejlig tid du går i møde, så du skal prøve at nyde det, uden at bekymre dig alt for meget ...

Årligt påvises ca. 10-20 tilfælde af kongenit toxoplasmose i Danmark og katte er ofte årsagen til smitte. Derfor anbefales det, at gravide ikke renser kattebakker, men lader andre om at gøre dette, hvis man har kat i hjemmet. Da du sandsynligvis ikke har kat - så behøver du ikke bekymre dig her :)

Derudover er vigtige smittekilder utilstrækkeligt tilberedte kødretter og andre kødprodukter samt grøntsager, der er forurenet med jord.

Det bedste du kan gøre er derfor at sikre dig at den mad du spiser har været tilstrækkeligt varme- eller frostbehandlet, du skal sikre dig at det grønt og frugt du spiser ikke har jordbakterier på sig, du skal undgå at rengøre kattebakker og så skal du generelt sørge for at have en god ...

Annonce

... håndhygiejne, præcist som du allerede selv er inde på.

Du skal altså vaske dine hænder grundigt, efter berøring af råt kød og grønsager og efter havearbejde.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Oocysterne er infektiøse efter ca. to døgn, herefter kan dyr og mennesker blive smittet. Smitte af mennesker sker kun, hvis de indtager fødevarer der indeholder levende parasitter eller hvis man rører ved inficerede dyr eller især dyrenes afføring. Ved berøring med dyr taler man ikke om at du lige kærtegner en kat, der er snarere tale om at du pelser en hare, fordi du går på jagt - hvilket jeg heller ikke tror du gør ... :) Og så kan man også blive smittet ved blodtransfusion eller ved organtransplantation - eller et ufødt barn kan blive smittet via moderkagen.

Der skal altså lidt til at blive smittet, så prøv at bevare roen og nyd din graviditet videre frem :)

Er du meget bekymret, så tal med din læge om, hvordan du går og har det.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke