Svar: Antistof i blodet
14. september 2010
Alder:
0 mdr.
Kære triste mor
Ligesom vi mennesker har forskellig øjenfarve eller forskellige hårfarve, så har vi også forskellige typer af blod. De forskellige blodtyper er karakteriseret ved, at de hver for sig har et særligt antigen i overfladen af de røde blodlegemer. Man bestemmer derfor en blodtype ved at påvise de antigener, der karakteriserer blodtypen.
Der findes ca. 300 forskellige blodtypeantigener og de er fordelt på 30 forskellige blodtypesystemer. Et blodtypesystem er en gruppe af blodtypeantigener.
Det blodtypesystem vi normalt bruger er AB0 (A, B, nul) og Rhesus. Og når man skal angive, hvad blodtype man har, så vil man normalt sige A, B, eller O og så Rhesus typen, hvor man kan være negativ eller positiv. Du kan f.eks. være A Rhesus positiv.
AB0 og Rhesus generne arver man fra sine forældre. Man arver et gen fra hver af sine forældre, og disse to gener bestemmer, hvilken blodtype man får. Når man undersøger din mands blod, så er det for at finde ud af, om jeres blod til sammen, om de gener I tilsammen bærer kan være årsagen til at du danner nogle antistoffer nu.
Det sker at det ufødte barns blodtype er så forskellige fra moderens blodtype, at din krop begynder at opfatte barnet som et fremmedlegeme og derfor begynder at danne antistoffer mod det og det er netop derfor de nu undersøger dig rigtig grundigt. Man kalder det immunisering, når dette sker og det man kender bedst er Rhesus-immunisering, det vil sige, når en Rhesus negativ mor er gravid med et Rhesus positivt barn. Men netop fordi der findes så mange blodtypesystemer som der gør, så ses det også andre gange, det er dog mere sjældent.
Man kan desværre ikke forhindre dannelse af antistoffer, når immunsystemet er aktiveret. I stedet vil man, som I også er blevet vejledt omkring, kontrollere dig ved at tage blodprøver jævnligt, for at følge antistofmængden. Hvis mængden af antistoffer stiger kraftigt, så vil man normalt sætte fødslen igang før tid.
Jeg kan godt forstå du er ked af det, utryg ved det hele og bange for, hvad der nu skal ske. Det er også noget man skal tage alvorligt, fordi det i værste fald kan betyde at barnet kommer til at lide af blodmangel. Det sker, at man vil give barnet en blodtransfusion imens det ligger inde i maven - igen, det sker ikke særlig tit, men det sker. Dette har vist sig at have god effekt og det kan redde barnets liv.
Du er nødt til at tro på at alt kommer til at forløbe godt. Du er stadig ikke ret langt henne og der er opmærksomhed på dig, du bliver tjekket og holdt øje med og det lyder som om at du umiddelbart er i gode hænder - netop fordi de allerede er opmærksomme nu :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, jeg ved godt det er hårdt. Krydser alt hvad krydses kan for at det hele kommer til at gå uden større problemer - tænker på dig :) Knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske