Svar: Hårspray
6. september 2010
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
EU har lavet en liste med 118 stoffer, der anses for at være hormonforstyrrende eller potentielt hormonforstyrrende.
Udover denne liste, så findes der også 26 parfumestoffer, der er dokumenteret kan fremkalde allergi. I EU skal de 26
allergifremkaldende parfumestoffer nævnes med navn på etiketten.
Alle disse stoffer er listet på Miljøstyrelsens hjemmeside mst.dk - men du finder dem også på deres hjemmeside babykemi.dk hvor du kan læse om de forskellige stoffer og hvordan du som gravid skal forholde dig. Hvilke forholdsregler du skal tage.
Der er i den hårspray ikke nævnt parabener eller nogle af de 26 kendte allergifremkaldende stoffer - MEN, det er vigtigt at bemærke at andre stoffer jo også vil kunne give allergi eller påvirke barnet, selvom det måske kun sker i sjældne tilfælde :) Alt hvad vi omgiver os med, hårspray, shampoo, vaskemidler, rengøringsmidler osv. alt vil kunne gå ind i huden og blive overførst til barnet i livmoderen ...
Du skal naturligvis finde en balance imellem at bruge de produkter du nu mener er nødvendige at bruge og så tage hensyn til dit barn og netop forsøge at vælge produkter der bærer svanemærket eller anden form for miljømærkning. Du skal tænke dig om, men ikke gå i panik og det er også vigtigt at du kan slappe af og nyde at du er på vej til at blive mor :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske