Svar: Hårspray

6. september 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

EU har lavet en liste med 118 stoffer, der anses for at være hormonforstyrrende eller potentielt hormonforstyrrende.

Udover denne liste, så findes der også 26 parfumestoffer, der er dokumenteret kan fremkalde allergi. I EU skal de 26
allergifremkaldende parfumestoffer nævnes med navn på etiketten.

Alle disse stoffer er listet på Miljøstyrelsens hjemmeside mst.dk - men du finder dem også på deres hjemmeside babykemi.dk hvor du kan læse om de forskellige stoffer og hvordan du som gravid skal forholde dig. Hvilke forholdsregler du skal tage.

Der er i den hårspray ikke nævnt parabener eller nogle af de 26 kendte allergifremkaldende stoffer - MEN, det er vigtigt at ...

Annonce

... bemærke at andre stoffer jo også vil kunne give allergi eller påvirke barnet, selvom det måske kun sker i sjældne tilfælde :) Alt hvad vi omgiver os med, hårspray, shampoo, vaskemidler, rengøringsmidler osv. alt vil kunne gå ind i huden og blive overførst til barnet i livmoderen ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis finde en balance imellem at bruge de produkter du nu mener er nødvendige at bruge og så tage hensyn til dit barn og netop forsøge at vælge produkter der bærer svanemærket eller anden form for miljømærkning. Du skal tænke dig om, men ikke gå i panik og det er også vigtigt at du kan slappe af og nyde at du er på vej til at blive mor :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder