Svar: Gravid, fiskeolie og kalk

4. september 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære mor til snart 2

Hvor er det dejligt at du venter dig igen - tillykke med det :)

Flere undersøgelser viser at fisk er vigtigt allerede i graviditeten og de især de første 2 år af barnets liv. Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk og Omega-3 fedtsyrer er først og fremmest vigtige for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse). Derudover har disse fedtsyrer også betydning for om graviditeten opnår normal længde, og om barnet har en normal fødselsvægt.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du som gravid og ammende spiser 200-300 gram fisk om ugen, og at du sørger for at spise både fede og magre fisk.

Det anbefales at spise frisk frisk frem for fiskeolie-tilskud. Det skyldes at du, når du spiser frisk fisk ud over at få de sunde Omega-3 fedtsyrer, også får vigtige vitaminer og mineraler som f.eks. D-vitamin, Jod og Selen.

Men hvis det er helt umuligt for dig at spise fisk, så vil et tilskud af fiskeolie være et fint alternativ. Men fordi du så ikke får fiskens vitaminer og mineraler, så anbefales det at du supplerer med en multivitaminpille ved siden af (altså f.eks. den gravitamin du allerede tager).

Der er naturligvis en grænse for, hvor mange vitaminer, mineraler osv. du kan indtage og her kan det være fornuftigt at spise produkter som netop er beregnet til gravide. Så er du sikker ...

Annonce

... på at tage det som anbefales. Men, er du god til at læse indholdsdeklarationer og sætter dig ind i tingene, så kan du sandsynligvis sagtens finde billigere produkter på markedet og selv sammensætte som det passer dig - spørg også gerne på apoteket, de er ofte gode til at vejlede og hjælpe.

TÆNK - forbrugerstyrelsen har testet forskellige fiskeolieprodukter og der er stor forskel på dem der er på markedet. Du kan finde testresultater på taenk.dk

Jeg synes du skal prøve at spørge din læge, hvad han/hun vil anbefale dig at købe og hvad han skønner dit behov er :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til kalk, så er det også vigtigt, når du er gravid. Det anbefales at alle gravide spiser ½ liter mælkeprodukt dagligt eller tager et dagligt tilskud kalk på 500mg gennem hele graviditeten. Hvis du dagligt spiser ost og spiser f.eks. yoghurt hver dag så vil du sandsynligvis være fint dækket ind ved kun at tage en enkelt kalktablet - du fortæller jo at en tablet indeholder 300mg. At tage 2-3 tabletter vil jo umiddelbart være for meget, da du har brug for 500mg dagligt :)

Det anbefales derudover at gravide tager et dagligt tilskud af folsyre de første 3 måneder af graviditeten. At du tager 40–50mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten og at du tager et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram gennem hele graviditeten.

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med det hele og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor