Svar: Hævede fingre

27. august 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære nervøse mor

Der er og vil ofte være forskel fra graviditet til graviditet, så de symptomer du har haft de første gange du har været gravid, behøver slet ikke gentage sig - det kan være noget helt andet næste gang ...

Men du skal naturligvis være opmærksom på dine hænder og fødder, hvor meget de hæver og hvordan du generelt har det. Som du beskriver det lige nu, så ville jeg tage det roligt og se det an - du fortæller jo at ligeså snart du bevæger dine fingre eller sætter dine ben op, så forsvinder det.

Hvis du oplever at dine fingre og fødder er ligeså hævede om morgenen, når du står op, som om aftenen, når du går i seng, så ...

Annonce

... skal du reagere.

Svangerskabsforgiftning opstår oftest først efter 28 graviditetuge og hos de fleste først omkring terminstidspunktet. Der er enkelte kvinder der får symptomer allerede omkring uge 20. og der er naturligvis også kvinder der får symptomer meget tidligt i graviditeten - men det er ret sjældent.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis sørge for at gå til undersøgelse hos din læge og din jordemoder og få målt dit blodtryk og få tjekket din urin for proteiner.

Hvis hævelserne fortsætter, så synes jeg du skal bede din læge om at få en ekstra tid til undersøgelse og en snak om det hele :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder