Svar: Rødt udslæt på grund af solcreme?
21. juni 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Anne Mette
Min umiddelbare tanke er at der må være nogle stoffer i den solcreme I har købt, som din datter ikke tåler og derfor reagerer overfor. Det lyder ikke som varmeknopper, men som en reaktion på den creme hun er blevet smurt med.
Det er desværre sådan at nogle cremer (herunder også solcreme), på trods af at de reklamerer med at de er uparfumerede alligevel indeholder allergifremkaldende parfumestoffer. Om det gælder det produkt du har købt, tør jeg naturligvis ikke sige, men det lyder umiddelbart som om at der er noget i cremen, som din datter reagerer på ...
Derfor vil det være rigtig godt at købe en anden solcreme og det kan jo være svært at finde, når man kun har de udenlandske cremer at gå ud fra. Normalt ville jeg nemlig anbefale dig at købe Neutral, Derma eller Matas' egen, som netop har vundet forbrugerstyrelsens test af solcreme.
Hvis du går ind på siden www.babykemi.dk så kan du finde en liste over de stoffer som du skal vælge undenom - desværre en liste som er uhyggeligt lang.
Med hensyn til opkastninger så lyder det som om at der kommer en del, men så længe hun er upåvirket, ikke har feber, ikke virker sløv og i øvrigt gerne spiser som hun plejer, så er det ikke noget du skal gøre noget ved. Det er klart at hvis hun begynder at blive påvirket af det, så må du søge læge.
Man kan naturligvis godt medtænke om hendes udslæt handler om en reaktion på et eller andet, som også giver hende maveproblemer. Det kan selvfølgeligt ikke udelukkes og du er nødt til at medtænke den mulighed. Her tænker jeg på f.eks. mælkeallergi ... jeg ved dog fra dine tidligere breve at du ammer og derfor burde der ikke være en sammenhæng her - med mindre I pludselig er begyndt at tilbyde hende flaske og det så er komælksproteinerne hun reagerer på og som så både giver hende udslæt (nældefeber) og opkastning...
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
BEMÆRKNING 14. juli 2008:
Jeg har modtaget mail fra L'Oréal som bl.a. producerer La Roche-Posay. De oplyser omkring disse produkter at "de er garanteret en optimal sikkerhed ud fra meget strenge kriterier for formulering og tests.
For at minimere risikoen for overfølsomhed indeholder alle produkter så få ingredienser som muligt, samtidig med at produktets effektivitet bevares. Alle produkter er klinisk testet for tolerance på atopisk hud.
Alle solprodukterne har fotostabile filtersystemer for en bredspektret UVB/UVA-beskyttelse.
Solprodukterne Anthelios Børn er solbeskyttelse formuleret for at respektere børns hud. Produkterne er tolerancetestet på atopisk hud, er uden parfume, og yder en ekstra beskyttelse, dvs. de er vandfaste/vandresistente, sved- og sandresistente".
Samtidig oplyser L'Oréal at forbrugerens sikkerhed er deres vigtigste målsætning og de opfordrer forbrugere til at kontakte firmaet direkte, hvis man oplever en mulig reaktion på et produkt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske