Svar: Rødt udslæt på grund af solcreme?

21. juni 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Anne Mette

Min umiddelbare tanke er at der må være nogle stoffer i den solcreme I har købt, som din datter ikke tåler og derfor reagerer overfor. Det lyder ikke som varmeknopper, men som en reaktion på den creme hun er blevet smurt med.

Det er desværre sådan at nogle cremer (herunder også solcreme), på trods af at de reklamerer med at de er uparfumerede alligevel indeholder allergifremkaldende parfumestoffer. Om det gælder det produkt du har købt, tør jeg naturligvis ikke sige, men det lyder umiddelbart som om at der er noget i cremen, som din datter reagerer på ...

Derfor vil det være rigtig godt at købe en anden solcreme og det kan jo være svært at finde, når man kun har de udenlandske cremer at gå ud fra. Normalt ville jeg nemlig anbefale dig at købe Neutral, Derma eller Matas' egen, som netop har vundet forbrugerstyrelsens test af solcreme.

Hvis du går ind på siden www.babykemi.dk så kan du finde en liste over de stoffer som du skal vælge undenom - desværre en liste som er uhyggeligt lang.

Med hensyn til opkastninger så lyder det som om at der kommer en del, men så længe hun er upåvirket, ikke har feber, ikke virker sløv og i øvrigt gerne spiser som hun plejer, så er det ikke noget du skal gøre noget ved. Det er klart at hvis hun begynder at blive påvirket af det, så må du søge læge.

Man kan naturligvis godt medtænke om hendes udslæt handler om en reaktion på et eller andet, som også giver hende ...

Annonce

... maveproblemer. Det kan selvfølgeligt ikke udelukkes og du er nødt til at medtænke den mulighed. Her tænker jeg på f.eks. mælkeallergi ... jeg ved dog fra dine tidligere breve at du ammer og derfor burde der ikke være en sammenhæng her - med mindre I pludselig er begyndt at tilbyde hende flaske og det så er komælksproteinerne hun reagerer på og som så både giver hende udslæt (nældefeber) og opkastning...

Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

BEMÆRKNING 14. juli 2008:
Jeg har modtaget mail fra L'Oréal som bl.a. producerer La Roche-Posay. De oplyser omkring disse produkter at "de er garanteret en optimal sikkerhed ud fra meget strenge kriterier for formulering og tests.
For at minimere risikoen for overfølsomhed indeholder alle produkter så få ingredienser som muligt, samtidig med at produktets effektivitet bevares. Alle produkter er klinisk testet for tolerance på atopisk hud.
Alle solprodukterne har fotostabile filtersystemer for en bredspektret UVB/UVA-beskyttelse.
Solprodukterne Anthelios Børn er solbeskyttelse formuleret for at respektere børns hud. Produkterne er tolerancetestet på atopisk hud, er uden parfume, og yder en ekstra beskyttelse, dvs. de er vandfaste/vandresistente, sved- og sandresistente".

Samtidig oplyser L'Oréal at forbrugerens sikkerhed er deres vigtigste målsætning og de opfordrer forbrugere til at kontakte firmaet direkte, hvis man oplever en mulig reaktion på et produkt.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor