Svar: Hovedform

19. august 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og spørgsmål omkring fladhed af din drengs hoved :)

Det kaldes også lejringsbetinget skævhed af kraniet og opstår netop, hvis børn ligger meget med hovedet til den samme side, eller hvis barnet altid ligger og kikker op i loftet, når det sover - og man ikke får drejet hovedet til skiftevis venstre og højre side.

Spædbarnets kranieknogler er meget bløde og tager facon efter, hvordan barnet bliver lagt. Hovedformen tager simpelthen form, så længe kraniets suturer og fontaneller ikke er helt lukkede - og det er især de første 3-4 måneder, at man skal være rigtigt opmærksom. Derfor er det også rigtig godt, at du gør alt, hvad du kan nu!

Det er vigtigt, at du lægger din dreng på maven, når han er vågen. Når han ligger på maven, så er der ikke noget tryk på hovedet.

Det er vigtigt, at du er opmærksom, når du giver ham flaske. Det er vigtigt, at han ikke kun får mælken fra den ene side, men at du skiftevis holder ham i venstre og højre arm, når du giver ham mælk. Og hvis han er flad i den ene side af hovedet, så bør du nu holde ham sådan, at han ikke får noget pres på den side af hovedet, når han tilbydes mælk.

Alle andre måltider bør nu indtages siddende i den høje stol, så han heller ikke her har noget pres på hovedet.

Du skal være særligt opmærksom på ikke at have ham i en skråstol, og en autostol skal kun bruges, når I kører i bilen. Når han sidder i en skråstol eller autostol, så vil der naturligt kunne være et vist pres på hans hoved. I bilen er det lovmæssigt og sikkerhedsmæssigt nødvendigt, men skråstolen bør du slet ikke bruge.

Du skal være opmærksom på, om han kan have fået ...

Annonce

... lidt for stramme muskler i halsens ene side. Det vil være med til at gøre, at han ikke kan rotere hovedet optimalt og også har nedsat bevægelighed i sin nakke. I givet fald, så bør du lade ham blive set af en fysioterapeut, som kan guide dig i, hvordan du kan lave nogle øvelser, der udtrækker hans muskler og sener i hals og nakke, så han igen får fri bevægelighed og tendens til at ligge med hovet til samme side nedsættes.

Det er generelt vigtigt, at du er opmærksom på, hvordan du vender og drejer ham - både når han skal sove, spise, og også når du går rundt med ham i armene, pusler ham osv. Han skal holdes sådan, at hans hoved holdes mod den ikke-foretrukne side, derfor skal du hele tiden være opmærksom på, hvordan du holder ham, vender og drejer ham, og hans hoved skal altid vende til den side, som han ikke foretrækker...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan være en god idé at vende ham modsat i sengen eller stille sengen modsat. Han vil måske have tendens til at dreje sig mod lyset/vinduet eller tendens til at dreje sig væk fra lyset - og ved at vende sengen modsat eller putte ham modsat i sengen, så kan du "tvinge" ham til at kikke til den side, som han ikke selv foretrækker...

Det lyder som om, at du har været meget opmærksom de sidste måneder og det er naturligvis vigtigt at sige, at hans fladhed jo til en vis grad også kan være genetisk - jeg ved ikke hvor flad eller skæv han er. Du kan også her få din sundhedsplejerske eller fysioterapeut til at vurdere det en ekstra gang og ud fra dette vurdere, om det vil være nødvendigt at gøre mere end du allerede gør :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!