Svar: Hovedform
19. august 2021
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og spørgsmål omkring fladhed af din drengs hoved :)
Det kaldes også lejringsbetinget skævhed af kraniet og opstår netop, hvis børn ligger meget med hovedet til den samme side, eller hvis barnet altid ligger og kikker op i loftet, når det sover - og man ikke får drejet hovedet til skiftevis venstre og højre side.
Spædbarnets kranieknogler er meget bløde og tager facon efter, hvordan barnet bliver lagt. Hovedformen tager simpelthen form, så længe kraniets suturer og fontaneller ikke er helt lukkede - og det er især de første 3-4 måneder, at man skal være rigtigt opmærksom. Derfor er det også rigtig godt, at du gør alt, hvad du kan nu!
Det er vigtigt, at du lægger din dreng på maven, når han er vågen. Når han ligger på maven, så er der ikke noget tryk på hovedet.
Det er vigtigt, at du er opmærksom, når du giver ham flaske. Det er vigtigt, at han ikke kun får mælken fra den ene side, men at du skiftevis holder ham i venstre og højre arm, når du giver ham mælk. Og hvis han er flad i den ene side af hovedet, så bør du nu holde ham sådan, at han ikke får noget pres på den side af hovedet, når han tilbydes mælk.
Alle andre måltider bør nu indtages siddende i den høje stol, så han heller ikke her har noget pres på hovedet.
Du skal være særligt opmærksom på ikke at have ham i en skråstol, og en autostol skal kun bruges, når I kører i bilen. Når han sidder i en skråstol eller autostol, så vil der naturligt kunne være et vist pres på hans hoved. I bilen er det lovmæssigt og sikkerhedsmæssigt nødvendigt, men skråstolen bør du slet ikke bruge.
Du skal være opmærksom på, om han kan have fået lidt for stramme muskler i halsens ene side. Det vil være med til at gøre, at han ikke kan rotere hovedet optimalt og også har nedsat bevægelighed i sin nakke. I givet fald, så bør du lade ham blive set af en fysioterapeut, som kan guide dig i, hvordan du kan lave nogle øvelser, der udtrækker hans muskler og sener i hals og nakke, så han igen får fri bevægelighed og tendens til at ligge med hovet til samme side nedsættes.
Det er generelt vigtigt, at du er opmærksom på, hvordan du vender og drejer ham - både når han skal sove, spise, og også når du går rundt med ham i armene, pusler ham osv. Han skal holdes sådan, at hans hoved holdes mod den ikke-foretrukne side, derfor skal du hele tiden være opmærksom på, hvordan du holder ham, vender og drejer ham, og hans hoved skal altid vende til den side, som han ikke foretrækker...
Det kan være en god idé at vende ham modsat i sengen eller stille sengen modsat. Han vil måske have tendens til at dreje sig mod lyset/vinduet eller tendens til at dreje sig væk fra lyset - og ved at vende sengen modsat eller putte ham modsat i sengen, så kan du "tvinge" ham til at kikke til den side, som han ikke selv foretrækker...
Det lyder som om, at du har været meget opmærksom de sidste måneder og det er naturligvis vigtigt at sige, at hans fladhed jo til en vis grad også kan være genetisk - jeg ved ikke hvor flad eller skæv han er. Du kan også her få din sundhedsplejerske eller fysioterapeut til at vurdere det en ekstra gang og ud fra dette vurdere, om det vil være nødvendigt at gøre mere end du allerede gør :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske