Svar: Pause i indkøringsperiode
19. maj 2021
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Er det planen, at din datter skal være i dagpleje fra 8-14 hver dag? I givet fald tænker jeg, at du godt vil kunne lade hende være i dagplejen f.eks. fra 8-12 et par dage og på dag 3, 4 og 5 kan hun så være der fra 8-14, som er det hun skal vænnes til.
Det vil sige, at når hun starter op igen, så kan du de første to dage hente hende, før hun skal puttes til middagslur, og derefter kan dagplejer så begynde at putte hende, hvor du så henter hende, når hun vågner af sin lur. Du fortæller, at hun har haft en indkøringsperiode på ca. en måned, og jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, at hun er så lang tid i dagplejen, at hun får lov til at tage del i dagens aktiviteter - og det gør hun, hvis hun er der, til hun bliver puttet til middagslur - og efterfølgende også sover der.
Det er dejligt, at du har mulighed for at være fleksibel, men det er samtidig en god idé, hvis hun ikke altid hentes efter f.eks. 2 timer, fordi hun så lærer, at det er sådan det er. Det kan faktisk gøre, at hun måske begynder at sidde og spejde mod døren, fordi hun venter, at du skal komme ind igen - og derfor måske får sværere ved at tage del i dagen, og alt det som foregår. Din datter kender ikke klokken, men lærer ud fra dagens rutiner og oplevelser, og hvis hun oplever, at dagen består i, at hun afleveres, får formiddagsmad, leger med de andre børn, spiser frokost og puttes - og derefter så kommer mor, så vil hun stille og roligt indstille sit indre ur på dette :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske