Svar: Pause i indkøringsperiode

19. maj 2021

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Er det planen, at din datter skal være i dagpleje fra 8-14 hver dag? I givet fald tænker jeg, at du godt vil kunne lade hende være i dagplejen f.eks. fra 8-12 et par dage og på dag 3, 4 og 5 kan hun så være der fra 8-14, som er det hun skal vænnes til.

Det vil sige, at når hun starter op igen, så kan du de første to dage hente hende, før hun skal puttes til middagslur, og derefter kan dagplejer så begynde at putte hende, hvor du så henter hende, når hun vågner af sin lur. Du fortæller, at hun har haft en indkøringsperiode på ca. en måned, og jeg tænker derfor, at det vil være rigtig godt, at hun er så lang tid i dagplejen, at hun får lov til at tage del i dagens aktiviteter - og det gør hun, hvis hun er der, til hun bliver puttet til middagslur - ...

Annonce

... og efterfølgende også sover der.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er dejligt, at du har mulighed for at være fleksibel, men det er samtidig en god idé, hvis hun ikke altid hentes efter f.eks. 2 timer, fordi hun så lærer, at det er sådan det er. Det kan faktisk gøre, at hun måske begynder at sidde og spejde mod døren, fordi hun venter, at du skal komme ind igen - og derfor måske får sværere ved at tage del i dagen, og alt det som foregår. Din datter kender ikke klokken, men lærer ud fra dagens rutiner og oplevelser, og hvis hun oplever, at dagen består i, at hun afleveres, får formiddagsmad, leger med de andre børn, spiser frokost og puttes - og derefter så kommer mor, så vil hun stille og roligt indstille sit indre ur på dette :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor