Svar: Vanskelig indkøring
15. januar 2021
Alder:
14 mdr.
Kære jer
Tak for brevet og jeg beklager svartiden i øjeblikket - håber at det er gået nogenlunde de sidste to dage i dagplejen... :)
Det lyder som en god beslutning med dagpleje i stedet for vuggestuen. Det har betydet, at I har kunne give jeres datter en længere tilvænning til den nye hverdag, og at I har fået lov til at være til stede netop for at gøre hende tryg ved stedet og alt det nye - og det er rigtig godt. Jeg er ked af at høre, at det skal være så firkantet i den institution, som I ellers var startet i og egentlig havde et godt kendskab til...
Det er super godt, at far har været med så meget, sm han har. Det at han har taget del i hverdagen, været der under leg, spisning osv. er rigtig godt, fordi det har givet jeres datter en følelse af, at det her faktisk er okay. Hun kan spejle sig i far og se at han synes det er hyggeligt og når han slapper af, virker rolig og glad, så bliver hun naturligt også mere rolig og glad ved det hele.
Når det så er sagt, så kan det at han bliver siddende nogle gange gøre det værre - fordi det kan være med til at signalere, at der er noget utrygt til stede og at han derfor ikke vil gå - og det kan så igen forstærke protesten fra jeres datter, for hvis det kun er trygt at være der, når far er der til at holde øje, så vil hun bestemt ikke være der alene.
Derfor kan det være bedre, at far afleverer forholdsvist hurtigt og derefter går. Det kan være en god idé at aflevere i armene på dagplejer, fordi han på den måde direkte signaler "nu går jeg og dagplejer passer på dig" og så tager hun over, vinker farvel og hjælper jeres datter videre med dagen. Det kan også nogle gange være en god idé at aflevere hende ved bordet, hvor hun så kan få lidt at spise og på den måde med det samme har noget at gå igang med - så hun ved, hvad hun skal gøre af sig selv, når far går.
Derudover kan I tale med dagplejer om tidspunktet. Det kan være et forsøg værd at aflevere jeres datter som den første, så der er fuldstændig ro og hyggeligt, når jeres datter møder ind - ingen andre børn, ingen uro - og så har hun fået lov til at lande, har måske fået lidt at spise osv. og så ser hun, når de andre børn bliver afleveret. Det at se de andres forældre gå kan nogle gange også hjælpe, fordi hun på den måde kan spejle sig i dem og deres reaktioner og derfor finde ud af, at det ikke er så farligt, og at man godt kan tage det stille og roligt...
Det kan også nogle gange være bedre at aflevere lidt senere, så de andre børn er til stede og hun med det samme kan afledes af dem, dagens aktivitet og leg og måske af den grund finder ud af, at det er okay, når far går - for hun skal være sammen med de andre børn og hjælpes så til det.
Det vil derudover også være rigtig godt, hvis far så kan blive der lidt, når han kommer. Det er vigtigt, at de ikke går for hurtigt, fordi det igen kan signalerer, at der ikke er rart at være, så det er vigtigt at komme væk hurtigst muligt. Og det vil naturligt forstærke jeres datters vægring mod dagplejer og stedet. Så hvis far kan sidde der lidt, når han henter, tale med dagplejer og de andre børn, lade jeres datter opleve, at det er hyggeligt stadig at være der, så vil det være rigtig godt :)
Jeres datter går igennem en periode lige nu, som godt kan være lidt svær. I 13-15 måneders alderen ser man ofte en separation-gentilnærmelses-fase, hvor hun på den ene side klynger sig ekstra og på den anden side også ofte skubber jer væk. Og det kan godt være med til at gøre, at indkøringen lidt nu er lidt ekstra udfordret.
Jeg tænker også, at corona-situationen naturligt har påvirket hende og jeres familie generelt. Som du selv skriver, så har hun jo ikke været særlig meget sammen med andre end mor og far, hvilket der ikke er noget galt i, men det kan naturligt godt gøre, at hun kan være lidt ekstra afstandstagende og lige skal have ekstra tid til at se tingene og andre mennesker lidt an. Det har jo været og er stadig en svær tid, og børn er naturligt forskellige, så nogle børn reagerer mere på det end andre børn - og det kan ikke udelukkes, at jeres datter reagerer ekstra meget på grund af det hele. Børn har dog også forskellig personlighed og måske er hun bare lidt mere tryghedssøgende og har ekstra meget brug for mor og far, og det er også helt okay.
Du nævner, at I hjemme godt kan gå, hvis den anden er der. Du skriver, at hun ikke græder, måske brokker sig lidt, og så afleder I hende bare. Det er vigtigt her lige at nævne, at det vil være rigtig godt, at I "ikke bare går", men at I hjemme også siger farvel og vinker, så hun er opmærksom på, at den ene forældre går - og på den måde også lærer, at I jo kommer tilbage igen :) Måske gør I det allerede, men tænker, at det er godt også at øve farvel derhjemme...
Når man bliver forældre til børn af samme køn, så har man ofte en tendens til at sammenligne dem lidt mere, end hvis de har hvert sit køn, men jeres piger er højst sandsynligt meget forskellige, og det som passer storesøster passer ikke nødvendigvis til lillesøster. Derfor er det også rigtig godt, at I har taget konsekvensen og har flyttet jeres yngste datter til dagpleje, og det lyder som om, at I har fundet et godt sted, hvor der er god mulighed for at hun skal finde tryghed hen af vejen :)
Jeg håber, at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske