Svar: Dagpleje - 10 mdr.

2. december 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære søde du

Øv, hvor er det hårdt! Det er bare så vigtigt, at du kan have tillid til dagplejer, at du føler, at der bliver taget bedst mulig hånd om din dreng, når du ikke kan være der for ham, og sådan har du bare slet ikke. Du har en oplevelse af, at du ikke kan tale med dagplejer, at hun ikke lytter, og du mærker, at din lille dreng reagerer voldsomt.. Det går selvfølgelig ikke, og det er rigtig godt, at du allerede har fået en ny dagplejer, som han kan begynde hos den 1. januar.

Måske kan du ringe til den tilsynsførende pædagog og tale med hende om, hvad du oplever, hvordan din dreng reagerer og spørge ind til muligheden for, at din dreng kan starte lidt før i den nye dagpleje...

Du, dagplejer og den tilsynsførende pædagog kan også tale sammen om, hvordan I får de sidste uger til at fungere bedst muligt for alle parter, og du skal her naturligvis nævne din drengs behov, søvnrutiner osv. som er vigtige at følge. Han har jo en rigtig god, fin og alderssvarende rytme.

Du nævner også, at din mor nogle gange har passet din dreng en helt dag, hvor der ikke har været nogen problemer - har din mor mon mulighed for at hjælpe flere dage i de næste uger? Måske kender du en anden sød person, som gerne vil passe din dreng og hjælpe dig i et par uger.

Heldigvis er denne måned ikke så lang, for der kommer jo juleferie, og der vil derfor være færre dage, hvor han skal af sted, end hvis det var en helt normal måned.

Desværre lyder det ikke som om, at du kan ændre så meget ved situationen, som den er lige nu. Du har forsøgt at tale med dagplejer om at give din dreng en individuel rytme, som passer til ham, hans alder og behov, men hun forsøger igen og igen at få ham passet ind i en rytme, som de 2+ årige børn har. Og det kan han naturligvis ikke, når han ikke er ældre end han er. Og nej, han skal ikke vækkes, men skal selvfølgelig have lov til sove, som han viser behov for lige nu. Du skriver ...

Annonce

... "min dagpleje virker lettere irriteret over hans rytme, og lytter slet ikke til, hvad jeg siger".. og det er naturligvis et problem, og også en af grundende til, at han skal flyttes.

Med hensyn til en dagsplan, som måske kan passe nogenlunde med dagsplejers rytme, så kunne den f.eks. se således ud:

I vågner og dagen begynder omkring kl 6.30-6.45...

Morgen 6.45-7: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i dagpleje

Formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca. kl 9 ...

Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle (kød/fiskedelle) osv. Må også gerne få varm mad til frokost. Vand af kop.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Puttes til middagslur måske ca. 12.30 - afhængig af, hvor lang formiddagsluren har været, så kan det være senere...

Eftermiddag 15-15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos og vand af kop.

Aften 17-17.30: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, så hapsere som spises med fingrene og med gaffel, og der skal også stadig være moset mad. Vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca. 18.45-19 som nu

Sen aften 22: Ammes eller flaske og sover videre

Som du kan se, så vil det være rigtig godt med to mælkemåltider dagligt nu - altså to amninger eller 2 flasker, og de kan med fordel ligge aften og sen aften. På den måde er der stadig plads i maven til mere rigtig mad, og samtidig vil det være rigtig dejligt med mælken og nærheden sammen med mor om aftenen, når I er adskilt i løbet af dagen. Det kan forhåbentlig være med til at give lidt mere rolige nætter :)

Jeg kan godt forstå, du synes det er svært, og jeg håber, at du finder en løsning, så I kan klare de næste par uger - du er ikke forkert på den, det lyder som det helt rigtige, at du har bedt om et andet sted :)

Knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder