Svar: Indkøring og rytme i vuggestuen
20. november 2020
Alder:
11 mdr.
Kære O´s mor
Tak for dit brev :)
Det bliver rigtigt spændende med vuggestuestarten i det nye år, det bliver en ny hverdag for jer alle, men det skal nok komme til at gå godt. Det er rigtig dejligt, at du har mulighed for at være lidt fleksibel, så du nogle gange kan holde helt fri og andre dage kan møde senere. Det vil jeres dreng have stor glæde af på sigt :)
Lige i perioden, hvor han skal vænne sig til vuggestuen, er det dog ofte en god idé at holde nogenlunde samme rytme. Jo mere ens dagene er, jo mere genkendelighed der er, jo mere tryg vil han være ved det hele. Når det er sagt, så skal der dog også være plads til, at han måske kan få en fridag, hvis I kan mærke, at det har han bare rigtig meget brug for. For det er hårdt med alt det nye, det er naturligt stressende for ham pludselig at skulle forholde sig til en helt ny hverdag, nye voksne, nye børn, nye regler og rutiner og nogle gange har han derfor brug for et pusterum, hvorfor det er rigtig dejligt, hvis du har en fridag og derfor kan give ham det. Men det må afhænge af, hvad han viser behov for i starten.
Når han starter i vuggestue, så er det vigtigt, at han hjælpes til at finde ud af at bruge de voksne. Han skal lære, at pædagogerne træder i stedet for mor og far, og han skal stille og roligt finde ud af, at de er der for ham og gerne vil hjælpe ham, tillid skal skabes. Det sker over tid og derfor tager indkøring tid. Samtidig er det dog meget vigtigt, hvis I kan få en fast pædagog, som tager imod jeres dreng og hjælper ham videre med dagen. Hvis og når I kan aflevere ham i favnen på en voksen, så signalerer I "nu går jeg og pædagog X passer på dig" og det vil hjælpe ham at mærke, at I har tillid til, at den voksne tager sig af ham. Samtidig kan den voksne hjælpe ham med at vinke farvel, trøste, berolige og betrygge og hjælpe ham videre med dagen.
Tal med pædagogerne om, hvornår det vil være bedst at aflevere ham. Altså hvilket tidspunkt der passer bedst. Nogle gange kan det være bedre at aflevere ham lidt tidligt om morgenen, før alt for mange børn er mødt ind, fordi der er mere ro og også mere tid til at tage sig af ham og lade ham lande. Andre gange kan det være bedre at aflevere, når de fleste børn er kommet. Det er ofte ikke en god idé at aflevere lige der, hvor alle andre kommer, da det kan virke meget overvældende på ham.
Det er også en god idé at give ham noget med hjemmefra, der kan fungere som bindeled mellem jeres verden derhjemme og den nye verden, som vuggestuen repræsenterer. Det an være en bamse, en putteklud, et lille fotoalbum med billeder af jer, hunden, tremmsengen osv. så det er genkendeligt og trygt og han på den måde kan se og huskes på, at mor og far kommer igen, I er ikke forsvundet.
Det vil være en god idé, at I bruger tid med ham i vuggestuen i starten. Altså at I kommer på besøg, er der sammen med ham 1-2 timer og derefter tager sammen med ham hjem igen. Når I besøger vuggestuen sammen med jer, så vil han kunne spejle sig i jer, jeres reaktioner, og når han oplever, at I er trygge ved stedet, så vil han også føle sig mere tryg. Stille og roligt så skal I så begynde at vinke farvel og gå. Lad ham spise sammen med de andre børn, før I henter ham igen. Derefter prøve at lade ham blive puttet sammen med de andre børn, før han hentes igen, så I på den måde gradvist vænner ham til hvad en hverdag i vuggestuen indebærer og samtidig giver ham trygheden om, at I naturligt kommer tilbage.
En indkøringsplan på i alt 6-9 hverdage kunne se således ud:
De førte 2-3 dage er en af jer forældre med i vuggestue hele tiden. I signalerer ro, taler med de andre børn og voksne. Din rolige adfærd viser ham, at her er hyggeligt og dejligt at være.
De næste 2-3 dage øver I jer i at vinke farvel og gå kortvarigt. Lad jeres dreng prøve at spise alene med de andre børn og lad ham også blive skiftet af en anden voksen.
De næste 2-3 dage træner I længere tids fravær. Jeres dreng spiser, leger og bliver puttet sammen med de andre børn – og bliver taget op fra søvnen af en anden voksen. Og så er I tilbage igen...
Det vil være godt, hvis I allerede nu kan øve lidt "farvel", så I bruger hverdagen på at sige farvel til ham og vinke farvel. Det kan være, når far kører på arbejde eller hvis du kører op for at handle eller hvis I har haft bedsteforældre osv. på besøg. Øv jer i at vinke og sige farvel, så han allerede nu lærer at man godt kan gå og komme tilbage igen :)
Det er også en god idé, hvis I kan forsøge at indføre den rytme, som han forventes at skulle følge, når han starter i vuggestue. Det vil sige op til samme tid om morgenen, spise på de sammen tidspunkter, sove på de tidspunkter, hvor han forventes at sove i vuggestuen osv. Jo mere I kan efterligne rytmen på denne måde, jo bedre vil det være for ham. Der er rigeligt af nyt at forholde sig til, og det vil give ham mere overskud, hvis han kan spise og sove sammen med de andre børn og netop er vant til denne rytme hjemmefra :)
Jeg har lavet bogen "Ha en god dag, skat" sammen med Erik Sigsgaard. Den kan I med fordel læse. Den fysiske bog er udsolgt fra forlaget, men den kan købes som e-bog :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med vuggestuestarten! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske