Svar: Tænder - 8 mdr.

8. november 2020

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Sofie

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring tandfrembrud.

Fra man ser tænderne i gummen og til de bryder frem, kan der sagtens gå lidt tid - læs flere uger. Slimhinden på gummen vil ofte blive rød og hævet, der hvor tanden skal bryde frem, og når tænderne begynder at bryde igennem, så vil det ofte tage 1-2 dage, før man kan se tandspidsen komme igennem tandkødet. Herefter går det ofte ret hurtigt, så jeg vil skønne, at jeres datters tænder vokser rigtigt til i løbet af de næste 1-2 uger.

Det er ofte dagene, hvor tanden bryder rigtigt igennem tandkødet, at barnet er mest generet, og det lyder som om, at I er ovre denne periode nu. Hun kan dog stadig godt have ondt, og det kan også klø, og hun kan også savle rigtig meget - og det er derfor rigtig godt, at I giver hende bideringe, bruger en tandbørste osv. Tyggelegetøj af ren gummi er bedre end produkter med væske i, som kan punktere. Bideringe kan lægges i køleskab, men må ikke lægges i fryseren.

Ristede rugbrødsbjælker, en tvebak eller lignende vil hun måske synes er dejligt at sutte, gumle og gnaske i. Også agurk kan være godt ved tandfrembrud. Rå ...

Annonce

... gulerod må hun IKKE få, hvis du får dette råd af nogen! Og du skal natuligvis altid være ekstra opmærksom, når hun sidder med mad i hånden selv og tænderne er brudt frem. Hun kan let få bidt et stykke af, som kan sætte sig fast i halsen.

Du kan også massere med en finger. Nuby har blandt andet lavet en finger-tand-massage børste, som du kan bruge...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

En sut kan også være en god idé, fordi hun kan ligge og bide lidt i den, og den derfor kan hjælpe hende lidt - også selvom hun normalt måske ikke bruger sut, så er den for nogle børn rigtig rar i denne periode...

Du kan købe gummedråber, hvis du vil smøre noget på. De indeholder vand, glycerin og kamille-ekstrakt, og du kommer et par dråber på din finger og masserer det ind i hendes gummer. Du kan også prøve med f.eks. Aftamed Teething Gel, som lægger en usynlig hinde på gummen, og som på den måde virker lokalbedøvende. Det indeholder blandt andet hyualronsyre, som er et gelelignende stof, som vi naturligt har i kroppen. Geléen sælges på apoteket...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og stort tillykke med de to første tænder :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.