Svar: Tænder - 8 mdr.
8. november 2020
Alder:
8 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring tandfrembrud.
Fra man ser tænderne i gummen og til de bryder frem, kan der sagtens gå lidt tid - læs flere uger. Slimhinden på gummen vil ofte blive rød og hævet, der hvor tanden skal bryde frem, og når tænderne begynder at bryde igennem, så vil det ofte tage 1-2 dage, før man kan se tandspidsen komme igennem tandkødet. Herefter går det ofte ret hurtigt, så jeg vil skønne, at jeres datters tænder vokser rigtigt til i løbet af de næste 1-2 uger.
Det er ofte dagene, hvor tanden bryder rigtigt igennem tandkødet, at barnet er mest generet, og det lyder som om, at I er ovre denne periode nu. Hun kan dog stadig godt have ondt, og det kan også klø, og hun kan også savle rigtig meget - og det er derfor rigtig godt, at I giver hende bideringe, bruger en tandbørste osv. Tyggelegetøj af ren gummi er bedre end produkter med væske i, som kan punktere. Bideringe kan lægges i køleskab, men må ikke lægges i fryseren.
Ristede rugbrødsbjælker, en tvebak eller lignende vil hun måske synes er dejligt at sutte, gumle og gnaske i. Også agurk kan være godt ved tandfrembrud. Rå gulerod må hun IKKE få, hvis du får dette råd af nogen! Og du skal natuligvis altid være ekstra opmærksom, når hun sidder med mad i hånden selv og tænderne er brudt frem. Hun kan let få bidt et stykke af, som kan sætte sig fast i halsen.
Du kan også massere med en finger. Nuby har blandt andet lavet en finger-tand-massage børste, som du kan bruge...
En sut kan også være en god idé, fordi hun kan ligge og bide lidt i den, og den derfor kan hjælpe hende lidt - også selvom hun normalt måske ikke bruger sut, så er den for nogle børn rigtig rar i denne periode...
Du kan købe gummedråber, hvis du vil smøre noget på. De indeholder vand, glycerin og kamille-ekstrakt, og du kommer et par dråber på din finger og masserer det ind i hendes gummer. Du kan også prøve med f.eks. Aftamed Teething Gel, som lægger en usynlig hinde på gummen, og som på den måde virker lokalbedøvende. Det indeholder blandt andet hyualronsyre, som er et gelelignende stof, som vi naturligt har i kroppen. Geléen sælges på apoteket...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og stort tillykke med de to første tænder :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske