Svar: Start i vuggestue - 10 mdr.

22. oktober 2020

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære mor

Tak for dit brev og meget ærlige og åbne tanker, jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Min umiddelbare tanke er, at lillebror ikke bør starte i vuggestue før til januar, hvis du/I har nogen som helst mulighed for at få dette til at fungere, og det er der flere grunde til...

For det første, så vil det være rigtig svært at starte i november, være væk i december og det halve af januar, for så at starte op igen. Det vil, som du også selv er inde på, være som at starte helt forfra.

Det er samtidig godt, hvis små børn ikke har alt for mange skift. Jo flere skift barnet har, det vil sige jo flere nye mennesker, nye steder, nye børn osv. barnet skal forholde sig til, jo mere stressende vil det være. Derfor bør antallet af store skift minimeres og selvom det er samme institution, som jeres dreng skal være i, så vil det sandsynligvis være begrænset, hvor meget han husker fra november måned.

Du fortæller også, at han lige nu tydeligt har ekstra meget behov for dig og for at have dig tæt på. Han er godt igang med separationsfasen, og det kan være en lidt svær periode at skulle knytte sig til en anden voksen. Du nævner selv, at du fornemmer, at der er forskel på at starte nu og vente 2 måneder, og det har du fuldstændig ret i. Der sker rigtig meget udviklingsmæssigt fra 10-12 måneder, og det kan sagtens gøre en forskel for jer og jeres dreng.

Derudover så er der hele problematikken med, at de i vuggestuen kun giver børnene en lur dagligt mellem kl 12-14. Jeres dreng er for lille til at kunne nøjes med en lidt længere middagslur og hvis han starter i vuggestue nu, så er det vigtigt, at de kan give ham to lure dagligt, som han er vant til at få og som han tydeligt trives med. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen, og det betyder, at selvom han starter, når han er 12 måneder gammel, så vil han sansynligvis også der stadig have behov for to lure dagligt.

Og til sidst - du skriver direkte, at du faktisk ikke har lyst til, at han sende ham i vuggestue nu, og hvis du skal følge dit hjerte, så skal han vente til januar, når han er det ældre. Det er det, som følges mest rigtigt...

Så alt i alt er der rigtig meget, som taler for, at jeres dreng ikke skal starte i vuggestue nu, men vente til det nye år. Det, som taler imod er dit arbejde, og jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvor meget du skal arbejde i november, og om du egentlig vil kunne kombinere at have ham hjemme med de opgaver, som du skal lave for dit arbejde. Det lyder som om, at ...

Annonce

... du måske vil kunne udnytte de timer, hvor han sover i løbet af dagen til at få lavet lidt arbejdsmæssigt, men det vil naturligt være svært, hvis det er vigtigt, at du har flere sammenhængende arbejdstimer - det er svært at få til at gå op med en 10 måneders hjemme...

Med hensyn til storesøster, så lyder er det lidt svært helt at blive klog på, om hun har det svært i institutionen eller om det handler om, at hun har svært ved at skifte situation om morgenen.

Det kan f.eks. være svært for hende at skulle forhold sig til at der tales engelsk. Hjemme taler I dansk, og I bor i Norge, så det engelske er et 3. sprog, som hun skal forholde sig til, og det kan naturligt godt være lidt udfordrende for hende. MÅske forstår hun ikke alt, hvad pædagogerne siger og det kan naturligt godt gøre hende lidt usikker og lidt utryg ved det hele og derfor øge hendes behov for at være mere hjemme.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hun er sandsynligvis også bevidst om, at mor og lillebror går hjemme sammen imens hun er i børnehave, og det kan også være svært og gøre, at hun måske føler sig lidt udenfor - og ønsket om at blive hjemme kan godt hænge sammen med, at hun gerne vil være sammen med jer, og ikke rigtig kan se hvorfor hun skal være i børnehaven.

Samtidig er det helt normalt, hvis hun har svært ved at skifte situation. Det hører med til hendes alder og udvikling. Det er jo hyggeligt at være hjemme om morgenen og svært at komme af sted. Det er svært at træde ind i institutionens verden, og hun giver tydeligt udtryk for, at hun helst vil være hjemme - men når hun først er afleveret, så plejer det at gå okay, og hun hygger sig - i hvert fald i følge pædagogerne. Hun har det bedst med at sidde på skødet eller have tæt kontakt med en voksen, når hun kommer om morgenen, men i løbet af dagen leger hun også med de andre børn, og du fortæller, at hun er god til både at lege selv og med andre. Hun lyder derfor umiddelbart til at trives okay, trods alt. Det lyder som om, at det er selve skiftet, som er svært for hende.

Jeg tænker umiddelbart, at storesøster sandsynligvis vil trives med at komme af sted - for hende gælder det samme, at i hele december og i første halvdel af januar, vil hun også være hjemme. Det lyder umiddelbart rigtig fint at bibeholde de nuværende rutiner i november. Og når det så er sagt, så vil du måske have mulighed for at give hende lidt fleksibilitet i november, så nogle dage er lidt kortere dage og måske er der mulighed for at få en fridag en gang imellem, hvis hun viser behov for det.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor