Svar: Tandfrembrud, afviser flaske
29. september 2020
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at din dreng er hårdt ramt af tandfrembrud, du kan tydeligt se at gummerne er hævede og irriterede, det gør ondt på ham - og du skriver, at det indtil videre har varet 1.5 uge - øv! :(
Tandfrembrud plejer at gøre ondt i det 1-2 døgn, hvor tænderne bryder igenemme. Det kan dog sagtes mure gevaldigt i gummerne og være voldsomt ubehageligt for barnet, men de egentlige smerter plejer at være der lige der, hvor hver enkelt tand bryder frem. Og når der kommer 4 tænder på samme tid, så kan det godt tage lidt tid... Har din dreng feber? Det er vigtigt at sige, at hvis din dreng har mere end 38.5 i temperatur, så skyldes det ikke tandfrembrud, men en infektion - og det kan også være med til at forklare, hvorfor hans appetit og lyst til flaske ikke er særligt stor...
Jeg anbefaler normalt 4 flasker i 7 måneders alderen - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Og du fortæller, at din dreng ofte får 3-4 flasker. Det er rigtig fint, at du forsøger med en flaske sen aften - det må være et tilbud, og hvis han afviser eller kun drikker ganske lidt, så må det være sådan. Til gengæld drikker han jo så ofte en større flaske mellem 02 og 04, og det er super godt. Du kan ikke tvinge ham til at drikke mere, og det er fint at du en gang imellem også forsøger med lidt MME af en kop, og hvis han samlet når op på 500-600 ml i døgnet, så er det okay. Derudover skal hans væskebehov dækkes via vand af kop, og du skal naturligvis holde øje med hans bleer.
Det er vigtigt, at han stadig tisser godt, og at urinen er klar :) Han er en fysisk stor dreng, så han har naturligt behov for en del væske, og hans urin må på ingen måde være gul eller lugte dårligt. Det er også vigtigt, at du tilbyder ham mange små måltider hele dagen igennem, så hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke så lang tid, før han tilbydes lidt mad igen. Det er bedre, at han spiser lidt og tit end få og store måltider :)
Du kan prøve at variere temperaturen af hans erstatning. Nogle børn vil gerne drikke mere, hvis mælken er 37 grader, hvor andre børn faktisk drikker mere, hvis mælken er kold (køleskabskold). Det er derfor et forsøg værd at se, om det kan gøre en forskel hos jer og på hans indtag. Du kan også forsøge med en anden type erstatning - de smager forskelligt, og nogle børn bliver trætte af at få den samme smag, og så hjælper det faktisk at forsøge med et andet produkt...
Det er også rigtig godt, at du anerkender hans lyst til at spise selv. Det er super at give ham mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gumle på, opbløde med spyt. Du skal naturligvis være ekstra opmærksom, når han nu har tænder, og det kan derfor være en idé at bruge en baby-feeder af en slags, hvis du er urolig for om han kan bide stykker af, som kan sætte sig fast i halsen. Det kan dog være rigtig dejligt for ham at sidde med noget og gumle - og så kan du med fordel starte alle måltider med lidt i hånden og på den måde gøre ham opmærksom på, at det er spisetid. Imens laver du så maden parat og så er han måske lidt mere klar til at spise derefter :)
En bidering, som har ligget på køl i køleskabet er også en god idé. Den må ikke lægges i fryseren. Han må heller ikke få feks. rå gulerod mod de ømme gummer, hvis du af nogen får dette råd...! Agurk som du giver er dog rigtig godt - det er et gammel husmoderråd, men igen skal du naturligvis sikre, at han ikke bider stykker af :) Ristede rugbrødsbjælker kan også være en god idé.
Du kan også forsøge med gummedråber. De indeholder vand, glycerin og kamille-ekstrakt, og du kommer et par dråber på din finger og masserer det ind i hans gummer. Du kan også prøve med f.eks. Aftamed Teething Gel, som lægger en usynlig hinde på gummen, og som på den måde virker lokalbedøvende. Det indeholder blandt andet hyualronsyre, som er et gelelignende stof, som vi naturligt har i kroppen. Gelen sælges på apoteket...
Hvis han lige nu ikke er helt på toppen, så er det naturligt, at hans appetit og lyst til at spise er nedsat. Du skal forsøge at finde balancen, så han stadig får sit behov dækket, men samtidig ikke presse ham så meget, at han pludselig helt lukker munden. Og du må et eller andet sted tro på, at han får hvad han har behov for og naturligt drikker og spiser, hvis du tilbyder ham jævnligt... Men hold øje med ham og med hans bleer :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske