Svar: Vuggestuestart - 15 mdr.

26. september 2020

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med jer

Tak for brevet og den fine beskrivelse af, hvordan indkøringen den første uge er gået hos jer. Det lyder fuldstændig normalt, det I fortæller og faktisk meget fint - alt taget i betragtning :)

Vuggestuen er på mange måder en kæmpe stor og helt ny verden for jeres dreng. Og det er kun naturligt, at han reagerer. Det er faktisk et sundhedstegn, at han ikke bare "affinder sig" med situationen :)

Alt er nyt. Nye voksne, nye børn, nye rutiner, nye regler, nye omgivelser, nyt støjniveau, nye lege, nye stimuli, nye oplevelser.. nyt, nyt, nyt. Og han er stadig så lille, at han ikke kan spørge, hvis han er i tvivl om noget eller bliver usikker, han kan kun følge med. Og det gør han faktisk ret godt.

I fortæller, at pædagogerne tager imod ham med "godmorgen", når I kommer om morgenen, og at han også kommer over i favnen på en pædagog, når du går. Det er super vigtigt, fordi det er med til at signalere "nu går jeg, og pædagogen tager sig af dig og passer på dig" - og stille og roligt skal han lære at de andre voksne naturligt er der for ham og gerne vil hjælpe ham, når mor og far ikke er der. Det tager dog tid at knytte sig til og kunne bruge en voksen, som ikke er mor eller far.

Det er helt normalt, at han græder, når du går. Men pædagogen hjælper ham videre med dagen, får ham engageret i det, som skal foregå, og I fortæller, at gråden stopper meget hurtigt. Det er svært at sige farvel, men han er faktisk okay kort efter, at du er gået og så tager han del i hverdagen og alle aktiviteterne.

Når han skal sove bliver han ked af det. Her savner han naturligt mor og fars favn og nærhed, og det er super godt, at han har en puttebamse og sin sut. Måske har I en aflagt t-shirt eller lignende af jeres, som han kender, er tryg ved, og som han kan puttes med i vuggestuen, fordi den dufter af jer og minder ham om jer... Bamse, klud, t-shirt elller lignende fungerer som bindeled mellem vuggestuens verden og hjemmets verden og vil hjælpe ham, når han skal sove :)

Det kan også være en lille billedbog, et fotoalbum, som I laver med billeder af jer forældre, jeres dreng, måske ...

Annonce

... bedsteforældre, måske bamse, hans seng, hans sut, jeres hjem osv. Nogle genkendelige og trygge ting. Det kan også være med til at bygge bro, og pædagogerne kan tale med ham om billederne og på den måde betrygge ham i, at I ikke er forsvundet, men stadig er der og kommer og henter ham igen, når han har sovet, leget, hygget sig. Det er en måde også at anerkende, at han savner jer og savner det kendte derhjemme :)

Han er naturligt rigtig glad, når han ser jer, men kan også være lidt beklemt ved situationen, for det er svært at blive afleveret, og det er faktisk også ofte svært at blive hentet igen. Nu gik det jo egentlig ret godt, så hvorfor skal han så pludselig hjem.. Det er i det hele taget svært at skifte situation for ham, både når han bliver afleveret, og også når han bliver hentet - men det er helt okay.

Med hensyn til at spise, så kan det være svært at spise ny mad sammen med nye mennesker - det er for nogle børn ret følsomt. Det forudsætter tryghed. For nogle børn tager det derfor tid, før de begynder at spise i vuggestuen - og det er også okay. Det er en reaktion på at starte og på alt det nye, som sker. Men, I skal naturligvis være opmærksomme, og måske vil det være en god idé at tale med pædagogerne om, hvorvidt den pædagog, som tager imod jeres dreng om morgenen, og som han derfor kender bedst og er tryg ved, måske kan sidde ved siden af ham til frokost og netop give den tryghed, som er nødvendig for, at han får lidt at spise...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det lyder som om, at I har fundet en god institution, hvor pædagogerne er meget opmærksomme, og hvor de tager på mange ture - så dejligt! Det lyder også som om, at I har alle muligheder for at skabe en god og rolig start med institution 4 dage om ugen og korte dage - endnu dejligere! Og så helt frem mod jul - det lyder helt perfekt :)

Jeg vil anbefale jer at læse min bog "Ha en god dag, skat - dit barns hverdag i dagpleje, vuggestue og børnehave", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor