Svar: Tænder - 3 mdr.
25. september 2020
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring tænder og tandfrembrud - og tak for dine søde ord til mig :)
Det er meget forskelligt, hvornår børn får deres første tænder. Nogle børn får tænder i 3-4 måneders alderen, andre først efter 1 års alderen - gennemsnittet ligger omkring 6 måneder. Og man vil ofte se, at barnet begynder at savle mere, ligesom din datter også kan få tendens til at bide mere, fordi gummerne klør og gør ondt - præcis som du oplever. Det kan derfor godt være, at din datter er ved at få tænder, selvom hun ikke er så gammel, og det er helt okay.
De første tænder, som bryder frem, er ofte de to fortænder i undermunden, og når tænderne er på vej, så vil du ofte kunne se, at de ligger som en hvid streg i gummen. Gummerne vil ofte hæve op, blive røde og irriterede og efter 1-2 dage, så bryder spidsen af tanden (tænderne) frem. Enkelte børn får også lidt tynd mave og nogle børn får temperaturforhøjelse. Har barnet mere end 38.5 i feber, så skyldes det dog infektion og ikke tænderne...
Du kan godt bruge gummedråber. De indeholder vand, glycerin og kamille-ekstrakt, og du kommer et par dråber på din finger og bruger så din finger til at massere gummen med og på den måde også hjælpe hende til ro.
En bidering af en slags er også rigtig godt og det lyder som om, at din datter allerede er blevet glad for dette :) Du kan evt. lægge den i køleskab, så den er lidt kold... Ikke i fryser - det kan ødelægge hendes gummer, hvis den er frossen!
Man kan også købe f.eks. Aftamed Teething Gel, som lægger en usynlig hinde på gummen, og som på den måde lokalbedøver. Det smøres også på med en finger og masseres ind i gummen. Aftamed Teething Gel indeholder blandt andet hyualronsyre, som er et gelelignende stof, som vi naturligt har i kroppen. Gelen sælges på apoteket.
Det anbefales som udgangspunkt ikke at give barnet medicin, men er det meget smertefuldt kan man godt i 1-2 dage, lige der hvor tænderne bryder frem, vælge at give lidt panodil. Kan I klare jer uden, er det bedst, og i stedet må du forsøger at trøste og berolige med hænder, kærtegn og nærhed :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende - og spændende om tænderne kommer nu.. det er så super sødt, når de små smiler med to tænder :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske