Svar: Tænder - 3 mdr.

25. september 2020

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring tænder og tandfrembrud - og tak for dine søde ord til mig :)

Det er meget forskelligt, hvornår børn får deres første tænder. Nogle børn får tænder i 3-4 måneders alderen, andre først efter 1 års alderen - gennemsnittet ligger omkring 6 måneder. Og man vil ofte se, at barnet begynder at savle mere, ligesom din datter også kan få tendens til at bide mere, fordi gummerne klør og gør ondt - præcis som du oplever. Det kan derfor godt være, at din datter er ved at få tænder, selvom hun ikke er så gammel, og det er helt okay.

De første tænder, som bryder frem, er ofte de to fortænder i undermunden, og når tænderne er på vej, så vil du ofte kunne se, at de ligger som en hvid streg i gummen. Gummerne vil ofte hæve op, blive røde og irriterede og efter 1-2 dage, så bryder spidsen af tanden (tænderne) frem. Enkelte børn får også lidt tynd mave og nogle børn får temperaturforhøjelse. Har barnet mere end 38.5 i feber, så skyldes det dog infektion og ikke tænderne...

Du kan godt bruge gummedråber. De indeholder vand, glycerin og kamille-ekstrakt, og du kommer et par dråber på ...

Annonce

... din finger og bruger så din finger til at massere gummen med og på den måde også hjælpe hende til ro.

En bidering af en slags er også rigtig godt og det lyder som om, at din datter allerede er blevet glad for dette :) Du kan evt. lægge den i køleskab, så den er lidt kold... Ikke i fryser - det kan ødelægge hendes gummer, hvis den er frossen!

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Man kan også købe f.eks. Aftamed Teething Gel, som lægger en usynlig hinde på gummen, og som på den måde lokalbedøver. Det smøres også på med en finger og masseres ind i gummen. Aftamed Teething Gel indeholder blandt andet hyualronsyre, som er et gelelignende stof, som vi naturligt har i kroppen. Gelen sælges på apoteket.

Det anbefales som udgangspunkt ikke at give barnet medicin, men er det meget smertefuldt kan man godt i 1-2 dage, lige der hvor tænderne bryder frem, vælge at give lidt panodil. Kan I klare jer uden, er det bedst, og i stedet må du forsøger at trøste og berolige med hænder, kærtegn og nærhed :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende - og spændende om tænderne kommer nu.. det er så super sødt, når de små smiler med to tænder :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder