Svar: Gylp og uro
28. august 2020
Alder:
1 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at I har haft glæde af de råd, som jeg har givet vedrørende storebror :)
Det lyder som om, at det har været den rette beslutning for jer at give flaske, og det er rigtig dejligt, at du er så afklaret med det :) Der er også mange fordele ved at give flaske, så nyd det.
Lillebrors udregnede døgnbehov, nu hvor han er lidt mere end 5 uger gammel, er 160 ml pr kg i døgnet. Det vil hos jer sige 160 X 3700 = ca. 600 ml (592). Og det lyder meget fint, at I giver ham 7 flasker a ca 100 ml, det giver jo 700 ml på et døgn og altså mere end han har behov for - hvilket er fint, for i takt med at han vokser vil hans behov naturligt øges, og der må også gerne være lidt tilbage i hver flaske - men det forklarer måske også hvorfor 120 ml er for meget for ham eller hvorfor han måske nogle gange virker til at synes, det er lidt for meget, også med de 100 ml :)
Så jeg synes faktisk, at I skal bibeholde nuværende mængde, og ikke øge ham før I fornemmer, at han begynder at have behov for mere og så naturligt øge ham i takt med at hans vægt stiger.
Det er meget fint, at I giver både NAN HA og NAN Sensilac - det lyder som om, at han umiddelbart trives med dette, og selvom der godt kan gå en dag imellem hans afføringer, så er den ikke fast eller hård, når den kommer ud. Og det er vigtigt. Hvis han har tendens til hård mave, så kan det naturligt også spille ind på hans indtag af mælk, så han ikke drikker nok, ligesom det kan give en del uro og gråd. Så hvis det fungerer med de to typer erstatning, så er det super fint :)
Forskellen mellem NAN HA og NAN Sensilac:
NAN H.A har delvist hydrolyserede proteiner og reducerer risikoen for atopisk dermatit med 55%. Det er let for barnet at fordøje og har en kortere passagetid i tarmen end modermælkserstatning med intakte komælksproteiner. Af den grund er grøn afføring et helt normalt fænomen hos børn, der får NAN H.A. :)
NAN Sensilac indeholder mælkesyrebakterien Lactobacillus Reuteri, som forebygger forstoppelse og som også skulle kunne reducere gylpefrekvens. Det skulle kunne nedsætte grædetiden hos børn med kolik eller koliksymptomer.
Du kan naturligvis forsøge at variere lidt mere mellem flaskerne, så han i stedet for at få hver anden f.eks. får 2-3 flasker af den ene og 4-5 af den anden eller hvad der nu kunne tænkes at fungere bedst :) Nogle gange er man nødt til at prøve sig lidt frem :)
Børn kan gylpe i forbindelse med måltidet, i forbindelse med at de slår en bøvs og også efter et par timer. Gylpen vil også se forskellig ud - den kan være vandtynd, klumpet, ligne hytteost, være hvid, gullig osv. Det er alt sammen helt normalt. Det afhænger både af din mælks sammensætning og også af, hvor lang tid der er gået, siden din dreng har spist og til hans så gylper. Det er altså en stor del af vejen naturligt at han gylper og børn som får flaske, har ofte tendens til at gylpe lidt mere.
Prøv at holde mængden på det niveau, som du tænker, at han bedst vil kunne kapere og holde i sig. Prøv også at holde ham lidt oprejst, når han spiser, så han ikke ligger for fladt. Du må også gerne elevere hans hovedgærde, hvor han sover. Du kan komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så han på den måde kommer til at ligge lidt højere med hovedet.
Det kan også være en god idé med lidt mavemassage, hvor du masserer i urets retning med to fingre og lidt babyolie omkring navlen. Ligesom du gerne må cykle med hans ben, bøje og strække benene, så han hjælpes til at presse, hvis lidt luft og afføring skal ud den vej :)
Et lunt bad kan også nogle gange få mave- og tarmsystem til at slappe af, så han bedre kan komme af med afføringen. Det kan også være en god idé at lægge ham på maven på jeres brystkasse, så han får varmen fra jer - I skal selv være vågne. Han må også gerne ligge på maven hen over en ammepude eller lignende.. det kan dog være en god idé at vente ca 20 minutter efter flasken, når I vil ligge ham på maven, så han ikke af den grund gylper... :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske