Svar: Fører flaske til ammestrejke og opfølgning på barnevogns kørsel

20. august 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dine mange spørgsmål - som jeg vil besvare i den rækkefølge de stilles :)

Ad 1) Jo, der er altid en risiko for, at barnet vil foretrække flaske. Jo yngre barnet er, jo mindre veletableret og jo dårligere amningen fungerer - jo større er sandsynligheden for, at barnet vil foretrække flasken.

Sandsynligheden stiger også, jo flere flasker man giver, ligesom det spiller ind, hvorvidt supplerer med en flaske eller om du giver flaske i stedet for at amme.. Jo mere du erstatter en amning med flaske, jo mindre mælk vil du producere, og jo mindre mælk du producerer, jo langsommere vil mælken løbe, og jo mere vil din dreng foretrække flasken.

Det skal man naturligvis være bevidst om, når man begynder at give flaske, når det er sagt, så er det dog også sådan, at hvis man ved, at mors barsel stopper på et tidspunkt, hvor barnet stadig har brug for en del mælk, så skal man ikke være for sen til at tilbyde flaske, for så risikerer man, at barnet ikke vil have den... Jeres dreng skal først passes af far, når han er 9 måneder, på dette tidspunkt kan han drikke af en kop i løbet af dagen og stadig ammes af mor om aftenen, så I behøver af den grund ikke introducere en flaske nu.

Ad 2) Som udgangspunkt skal jeres dreng ikke holde flasken selv, du skal putte ham - let eleveret, så han ikke ligger fladt med hovedet - og så holder du flasken for ham, kærtegner, beroliger og lader ham mærke dig. Så det at få flaske er lige så trygt og nærværende som at få bryst... Han vil dog naturligt i takt med at han bliver ældre, godt kunne begynde at holde en flaske selv.

Hvis du gerne vil give ham flaske, så kan du evt. forsøge at gøre det som supplement til amning. Så du starter med at amme ham og gøre ham klar til putningen indenfor, selv tager tøj på, og så går I ud til barnevognen, hvor du så putter ham - og ser om han vil finde roen med en lille tår på flaske... På den måde stimulerer du stadig dine bryster til at producere mælk, men prøver også at hjælpe ham til lidt ro, netop imens han ligger i barnevognen...

Ad 3) Når jeres dreng skal passes af far og i vuggestue, så vil han kunne drikke af en kop og behovet for mælk kan stilles via brystet aften og sen aften. Mælken vil naturligt være en del af hans putteritual om aftenen, så længe han ammes, og det kan være en rigtig dejlig måde at sige godnat til dagen og alle oplevelserne - især når I har været adskilt i løbet af dagen.

Antallet af amninger trappes gradvist ned i takt med at jeres dreng bliver ældre og begynder at spise flere måltider skemad og også drikker vand af kop. I begyndelsen kommer skemaden dog ud over det vanlige indtag af mælk, så han skal ammes lige så mange gange som han plejer, selvom han begynder med skemad.

I 6 måneders alderen vil du - i takt med at han spiser mere skemad om dagen - begynde at kunne trappe ud af amningen midt nat. Det er dog først i 7 måneders alderen, at skemaden om dagen begynder at erstatte nogle mælkemåltider - så han i den alder f.eks. tilbydes et mellemmåltid og vand af kop før sin formiddagslur og ikke længere ammes før sin formiddagslur. Det er altså ikke endnu, og det er en gradvis tilvænning :)

Når han begynder med skemad og tilbydes dette flere gange dagligt, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han får skemad og vand af kop, når han vågner og så stadig tilbydes bryst (flaske) før han skal sove. På den måde skabes bedst mulig plads i maven til begge dele og mælken er naturligt en vigtig del af hans putteritual.

Ad 4) Ja, dårlige oplevelser kan naturligt sætte sig i ham, så hvis han forbinder det at komme i seng og det at skulle sove med noget, som ikke er rart, hvis han får lov til at græde ...

Annonce

... længerevarende, ikke tages op, ikke trøstes, så vil han naturligt ikke føle glæde ved at skulle sove - og putningen og søvnen bliver svær. Derfor er det vigtigt at skabe nogle rutiner og ritualer, som gør ham tryg ved at sove - tryghed er alfa omega og basis for gode søvnvaner fremover.

Det betyder dog ikke, at han slet ikke må græde, men du skal prøve at vurdere hans gråd. Hvis han græder fordi han er overtræt, så vil det være fint at lade ham ligge, holde hænderne på ham, lade ham mærke dig og trille ham lidt, så han lulles ind i søvnen. Er han overtræt, vil han overgive sig, når han mærker din ro, og du netop holder fast i at det er sovetid og at han godt kan give slip, det er okay....

Græder han derimod ulykkeligt, så skal du tage ham op, trøste og berolige og når han så er faldet til ro, så kan du forsøge at putte ham igen. Så han mærker, at du stadig er der, passer på ham, at det er okay, men også mærker, at det ikke er farligt at ligge i sin barnevogn, du er der stadig væk og passer stadig på ham. Du skal naturligvis her sikre dig, at puttetidspunktet er rigtigt. Ingen børn kan sove på kommando :)

Du må gerne have en barnvognskæde hængende, som han kan kikke på, hvis du fornemmer, at det giver ham ro. Det er rigtig fint, hvis omgivelserne i barnevognen er ens, så han ved at nu ligger han i sin vogn, og dermed hvad der skal ske - det betyder, at han skal falde til ro og falde i søvn. Og for mange børn kan det være rigtig afslappende og dejligt at ligge og kikke på f.eks. en barnevognskæde, når I triller af sted. Det kan være næsten meditativt og gøre, at han kobler fra og finder roen.

Når det så er sagt, så er der naturligt også nogle børn, som er lidt for opmærksomme og som kan blive lidt for vågne af at der hænger rangler og lignende, hvor de skal sove - og hvis det er tilfældet for jeres dreng, så fjerner du bare barnevognskæden :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er fint ikke at have legetøj osv. i sengen - også af hensyn til at forebygge vuggedød. Sundhedsstyrelsen fraråder bamser, løse tæpper og lignende i sengen, hvor barnet sover.

Ad 5) Jo, som udgangspunkt skal du ikke vække din dreng - og slet ikke med den alder han har. Børn falder i søvn, når de er trætte og har brug for at sove, og de vågner naturligt friske og veludhvilede, når de har fået søvn nok.

Når din dreng sover, så går han igennem forskellige søvnstadier, og hvert stadie giver ham noget forskelligt. Hvis han får lov til at sove tilstrækkeligt længe, så vil han bevæge sig igennem de forskellige stadier, og det betyder, at søvnen vil hjælpe ham med at øge de motoriske færdigheder, hans humør og overskud vil blive bedre, han vil udskille væksthormon, og hans muskler og knogler vil blive styrket og opbygget, ligesom hans immunforsvar styrkes under søvn. Han vil altså ikke kunne vokse, udvikles og trives på samme måde, hvis hans søvn afbrydes igen og igen.

Tiden arbejder naturligt for jer - der vil naturligt komme mere og mere rytme i takt med at han bliver ældre, og du vil begynde at vide mere præcist, hvornår han sover i løbet af dagen, og hvor lange hans lure er. Det vil også gøre det lettere for dig at hente storesøster og planlægge tidspunktet for dette, så på sigt vil du måske kunne putte lillebror og trille af sted med ham sovende i barnevognen, imens du henter hende eller måske går hende imøde, hvis hun selv går til og fra skole...

Jeg håber, at jeg er kommet nogenlunde omkring det hele - og jeg vil også anbefale dig to af mine bøger "Helens bog om Amning & Flaske", hvor du kan læse om begge dele og hvordan det foregår - uanset hvad eller hvordan, du vælger at gøre. Og "Helens bog om Børn & Mad", hvor du guides igennem, når det bliver tid til skemad...

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder