Svar: Neglebidning - 3 år, 7 mdr.

16. august 2020

Kategori:
Alder:
3 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære L.

Tak for dit brev :)

Med den alder jeres datter har, kan I godt forsøge om I kan dreje hendes opmærksomhed væk fra neglebideriet - hun er stadig så lille, at det sandsynligvis ikke har sat sig som en vane i hende, så det er værd at forsøge :)

Prøv at lægge mærke til, hvornår hun bider negle. Er det, når I kører i bilen, og hun sidder i autostolen, er det når hun sidder og ser fjernsyn, så finder fingrene automatisk munden, er det, når hun er træt eller måske keder sig eller måske er frustreret... Hvis I kan finde ud af, hvornår det sker, så vil det være lettere for jer at aflede hende og tilbyde alternativer...

Og jeg tænker faktisk, at det vil være vejen frem. Hvis hun f.eks. altid bider negle, når hun sidder i autostolen eller foran fjernsynet, så kan I tilbyde hende en sund snack, som hun i stedet kan bide i. Jeg tænker, at jo mere I kan aflede, jo bedre vil det være.

Det er ikke nogen god idé at skælde ud, gør hende meget opmærksom på det, når det sker, fordi det sandsynligvis vil forstærke hendes lyst til at bide i neglene. Prøv i stedet af aflede hende, så hendes tanker naturligt kommer et andet sted hen. Drej fokus igen og igen, få hendes opmærksomhed på noget andet, så hun glemmer det lidt.

I kan naturligt godt forsøge med ...

Annonce

... go-negl og lignende, som kan smøres på neglene, og som smager dårligt. Men jeg tror faktisk ikke, at det vil virke særlig godt med den alder hun har, og samtidig vil det netop gøre hende opmærksom på, at det med at bide negle giver særlig opmærksomhed fra jer.

Det er derimod en rigtig god idé, at I klipper og filer hendes negle, så de ikke flosser, og der ikke er noget som irriterer, og som hun derfor vil bide af. Det gælder også pleje af hendes neglebånd. Det kan være en god idé at komme lidt neglelak på neglene, og på den måde gøre neglene lidt fine... så hun måske af den grund passer lidt på dem og derfor ikke bider dem. I kan også købe negleserum, som kan smøres på neglene og neglebåndene, så neglene styrkes den vej igennem og igen måske ikke flosser og derfor ikke appellerer så meget til at skulle bides og pilles i.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er også vigtigt, at I sørger for at hun får en sund og varieret kost, så hendes negle styrkes indefra. Negle styrkes især af D-vitamin og B-vitamin, især B2. Derudover er kalk f.eks. også vigtigt. Det vil være rigtig godt, at hun spiser f.eks. fisk, æg, fjerkræ, kød, mælk, ost, yoghurt... Indholdet af B2 er især højt i indmad, så leverpostej vil også være en god idé :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder