Svar: Neglebidning - 3 år, 7 mdr.
16. august 2020
Alder:
3 år, 7 mdr.
Kære L.
Tak for dit brev :)
Med den alder jeres datter har, kan I godt forsøge om I kan dreje hendes opmærksomhed væk fra neglebideriet - hun er stadig så lille, at det sandsynligvis ikke har sat sig som en vane i hende, så det er værd at forsøge :)
Prøv at lægge mærke til, hvornår hun bider negle. Er det, når I kører i bilen, og hun sidder i autostolen, er det når hun sidder og ser fjernsyn, så finder fingrene automatisk munden, er det, når hun er træt eller måske keder sig eller måske er frustreret... Hvis I kan finde ud af, hvornår det sker, så vil det være lettere for jer at aflede hende og tilbyde alternativer...
Og jeg tænker faktisk, at det vil være vejen frem. Hvis hun f.eks. altid bider negle, når hun sidder i autostolen eller foran fjernsynet, så kan I tilbyde hende en sund snack, som hun i stedet kan bide i. Jeg tænker, at jo mere I kan aflede, jo bedre vil det være.
Det er ikke nogen god idé at skælde ud, gør hende meget opmærksom på det, når det sker, fordi det sandsynligvis vil forstærke hendes lyst til at bide i neglene. Prøv i stedet af aflede hende, så hendes tanker naturligt kommer et andet sted hen. Drej fokus igen og igen, få hendes opmærksomhed på noget andet, så hun glemmer det lidt.
I kan naturligt godt forsøge med go-negl og lignende, som kan smøres på neglene, og som smager dårligt. Men jeg tror faktisk ikke, at det vil virke særlig godt med den alder hun har, og samtidig vil det netop gøre hende opmærksom på, at det med at bide negle giver særlig opmærksomhed fra jer.
Det er derimod en rigtig god idé, at I klipper og filer hendes negle, så de ikke flosser, og der ikke er noget som irriterer, og som hun derfor vil bide af. Det gælder også pleje af hendes neglebånd. Det kan være en god idé at komme lidt neglelak på neglene, og på den måde gøre neglene lidt fine... så hun måske af den grund passer lidt på dem og derfor ikke bider dem. I kan også købe negleserum, som kan smøres på neglene og neglebåndene, så neglene styrkes den vej igennem og igen måske ikke flosser og derfor ikke appellerer så meget til at skulle bides og pilles i.
Det er også vigtigt, at I sørger for at hun får en sund og varieret kost, så hendes negle styrkes indefra. Negle styrkes især af D-vitamin og B-vitamin, især B2. Derudover er kalk f.eks. også vigtigt. Det vil være rigtig godt, at hun spiser f.eks. fisk, æg, fjerkræ, kød, mælk, ost, yoghurt... Indholdet af B2 er især højt i indmad, så leverpostej vil også være en god idé :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske