Svar: Få afførringer 3,5 uge gammel

12. august 2020

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev - dejligt at høre at lillebror stadig trives så godt! :)

Det lyder som om, at han spiser rigtig godt. Han tager fint på, og jeg ved fra dit tidligere brev, at han havde taget 300 gram på, da han var 10 dage gammel, så han har på intet tidspunkt tabt sig - og der er ingen grund til at tro, at han mangler mad.

Det er helt normalt, at børn som ammes har færre afføringer end børn som får modermælkserstatning. I modermælken er der ikke ret mange affaldsstoffer, og barnet optager derfor det hele. Når du skriver "måske optager han bare meget af mælken", så har du derfor helt ret :)

Normalt siger man, at efter 4 ugers alderen, så vil man kunne se, at nogle børn stadig har hyppige afføringer, hvor andre børn kan have et par dage imellem afføringerne. Børn der ammes kan også have perioder uden afføring. Faktisk vil børn der ammes kunne have 7-10 dage uden afføring, og det vil stadig være helt normalt - hos enkelte børn kan der faktisk gå 14 dage imellem, men så får de ofte ...

Annonce

... problemer med lidt mavekneb :)

Selvom jeres dreng ikke er 4 uger endnu, så er han dog tæt på - og jeg tænker, at det er helt normalt, at han nogle dage har længere mellem sine afføringer. Det er fordi han optager mælken så godt :)

Du skal naturligvis holde øje med ham, sikre dig at han fortsat spiser godt og effektivt, han må ikke på nogen måde virke sløv, springe måltider over osv. Han skal også stadig have gode tunge tissebleer og naturligvis fortsat tage rigtig godt på :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til lugt, så vil afføringen ikke lugte dårligt, men have en lidt sød, syrlig lugt. Og den skal være gul og må ikke være knoldet eller hård.

Hans prutter vil normalt også lugte lidt syrligt og kan godt lugte ligesom hans afføring - men de bør ikke lugte som "voksenprutter". Hvis de gør det, så synes jeg du skal drøfte det med jeres læge - bare for en sikkerheds skyld og for at sikre, at han ikke har en infektion i sit mave-tarm-system :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder