Svar: Få afførringer 3,5 uge gammel
12. august 2020
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - dejligt at høre at lillebror stadig trives så godt! :)
Det lyder som om, at han spiser rigtig godt. Han tager fint på, og jeg ved fra dit tidligere brev, at han havde taget 300 gram på, da han var 10 dage gammel, så han har på intet tidspunkt tabt sig - og der er ingen grund til at tro, at han mangler mad.
Det er helt normalt, at børn som ammes har færre afføringer end børn som får modermælkserstatning. I modermælken er der ikke ret mange affaldsstoffer, og barnet optager derfor det hele. Når du skriver "måske optager han bare meget af mælken", så har du derfor helt ret :)
Normalt siger man, at efter 4 ugers alderen, så vil man kunne se, at nogle børn stadig har hyppige afføringer, hvor andre børn kan have et par dage imellem afføringerne. Børn der ammes kan også have perioder uden afføring. Faktisk vil børn der ammes kunne have 7-10 dage uden afføring, og det vil stadig være helt normalt - hos enkelte børn kan der faktisk gå 14 dage imellem, men så får de ofte problemer med lidt mavekneb :)
Selvom jeres dreng ikke er 4 uger endnu, så er han dog tæt på - og jeg tænker, at det er helt normalt, at han nogle dage har længere mellem sine afføringer. Det er fordi han optager mælken så godt :)
Du skal naturligvis holde øje med ham, sikre dig at han fortsat spiser godt og effektivt, han må ikke på nogen måde virke sløv, springe måltider over osv. Han skal også stadig have gode tunge tissebleer og naturligvis fortsat tage rigtig godt på :)
Med hensyn til lugt, så vil afføringen ikke lugte dårligt, men have en lidt sød, syrlig lugt. Og den skal være gul og må ikke være knoldet eller hård.
Hans prutter vil normalt også lugte lidt syrligt og kan godt lugte ligesom hans afføring - men de bør ikke lugte som "voksenprutter". Hvis de gør det, så synes jeg du skal drøfte det med jeres læge - bare for en sikkerheds skyld og for at sikre, at han ikke har en infektion i sit mave-tarm-system :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske