Svar: Karsprængninger på kinder

12. april 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring hudpleje :)

Vi har alle sammen små bitte blodkar i ansigtet, og hos nogle børn ses disse meget tydeligt. Især hvis din datter er meget lys i huden, så vil det ofte kunne ses tydeligere på hende, end hos børn med mere mørklødet ud... Hos meget lyse børn kan man også nogle gange se blodkarrenes aftegninger på arme og ben - f.eks. under skiftning, hvor din datter måske fryser lidt - huden kan se næsten marmoreret ud, fordi blodkarrene træder så tydeligt frem, og det er sandsynligvis dette du oplever, når du skriver, at hun nogle gange ser "spættet" ud.

Det vil dog være en god idé, at du lige viser det til sundhedsplejersken eller jeres læge, næste gang, du ser dem. Børn kan have mange forskellige former for udslæt og hudreaktioner, så det er godt lige at vende det med læge eller sundhedsplejerske, som kan se din datter :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på en god hudpleje. A-Derma Exomega creme er beregnet til meget tør og atopisk hud (eksem hud). Den dæmper kløe og hudirritation, genopbygger huden og øger hudens fugtindhold. Den indeholder ingen parfume og kan bruges af alle aldersgrupper... alt sammen rigtig godt!

Så vidt jeg ved, så er det dog en fugtighedscreme, og det betyder, at den har et ret højt vandindhold. Det kan derfor godt være, at din datter vil have glæde af, at du bruger en fedtcreme på hendes kinder i stedet - især nu, hvor det stadig er ret koldt udenfor, og vinden bider i kinderne.. hvis vandindholdet i cremen er for højt, så kan det nemlig forværre og give det man kalder "frost-kinder"... Prøv derfor at spørge på apoteket, om de kan anbefale dig en fedtcreme til din datters kinder, som du kan bruge i ...

Annonce

... øjeblikket.

Med hensyn til arp i hovedbunden, så lyder det som om, at du gør det helt rigtige her - kommer badeolie i håret, lader de sidde og derefter reder med en tættekam. Du kan også bruge en blød tandbørste og masserer hendes hovedbund med den for at løsne arpen, så du bedre kan rede den ud.

Arp ses ofte som gullige, brune og nogle gange lidt rødlige fedtede skæl, og det lyder som arp din datter har. Badeolien som du bruger vil netop blødgøre skællene, så du kan fjerne dem. Nogle gange kan det være nødvendigt at olien sidder i hovedbunden længere tid f.eks. natten over. Du kan om aftenen massere hovedbunden ind i badeolie, give din datter en tynd bomuldshue på og lade hende sove med den om natten. Næste morgen kan du så fjerne arpen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

De små røde knopper, som hun er begyndt at få, kan godt være en reaktion på arpbehandlingen og/eller reaktion på olien, som hun jævnligt får i hovedbunden, men det er naturligt svært at undgå, og det er vigtigt at du får fjernet arpen, så den ikke sætter sig som en fast skorpe ...

Det er også en god idé at vaske hendes hovedbund og hår med shampoo. Det kan være en babyshampoo som du måske allerede har, det kan også være en specialshampoo mod arp - igen kan du spørge på apoteket.

Det er generelt også en god idé, hvis du kan nusse og massere hendes hovedbund lidt, når du sidder med hende i din favn. Når du masserer hendes hovedbund, så sætter du lidt gang i blodomløbet, og det forebygger faktisk arpdannelse, og du må gerne gøre det flere gange dagligt. Det er ikke farligt, så længe du ikke trykker hårdt på den bløde plet fontanellen, men blot masserer med blide strøg og lette tryk :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.