Svar: Karsprængninger på kinder
12. april 2020
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring hudpleje :)
Vi har alle sammen små bitte blodkar i ansigtet, og hos nogle børn ses disse meget tydeligt. Især hvis din datter er meget lys i huden, så vil det ofte kunne ses tydeligere på hende, end hos børn med mere mørklødet ud... Hos meget lyse børn kan man også nogle gange se blodkarrenes aftegninger på arme og ben - f.eks. under skiftning, hvor din datter måske fryser lidt - huden kan se næsten marmoreret ud, fordi blodkarrene træder så tydeligt frem, og det er sandsynligvis dette du oplever, når du skriver, at hun nogle gange ser "spættet" ud.
Det vil dog være en god idé, at du lige viser det til sundhedsplejersken eller jeres læge, næste gang, du ser dem. Børn kan have mange forskellige former for udslæt og hudreaktioner, så det er godt lige at vende det med læge eller sundhedsplejerske, som kan se din datter :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på en god hudpleje. A-Derma Exomega creme er beregnet til meget tør og atopisk hud (eksem hud). Den dæmper kløe og hudirritation, genopbygger huden og øger hudens fugtindhold. Den indeholder ingen parfume og kan bruges af alle aldersgrupper... alt sammen rigtig godt!
Så vidt jeg ved, så er det dog en fugtighedscreme, og det betyder, at den har et ret højt vandindhold. Det kan derfor godt være, at din datter vil have glæde af, at du bruger en fedtcreme på hendes kinder i stedet - især nu, hvor det stadig er ret koldt udenfor, og vinden bider i kinderne.. hvis vandindholdet i cremen er for højt, så kan det nemlig forværre og give det man kalder "frost-kinder"... Prøv derfor at spørge på apoteket, om de kan anbefale dig en fedtcreme til din datters kinder, som du kan bruge i øjeblikket.
Med hensyn til arp i hovedbunden, så lyder det som om, at du gør det helt rigtige her - kommer badeolie i håret, lader de sidde og derefter reder med en tættekam. Du kan også bruge en blød tandbørste og masserer hendes hovedbund med den for at løsne arpen, så du bedre kan rede den ud.
Arp ses ofte som gullige, brune og nogle gange lidt rødlige fedtede skæl, og det lyder som arp din datter har. Badeolien som du bruger vil netop blødgøre skællene, så du kan fjerne dem. Nogle gange kan det være nødvendigt at olien sidder i hovedbunden længere tid f.eks. natten over. Du kan om aftenen massere hovedbunden ind i badeolie, give din datter en tynd bomuldshue på og lade hende sove med den om natten. Næste morgen kan du så fjerne arpen.
De små røde knopper, som hun er begyndt at få, kan godt være en reaktion på arpbehandlingen og/eller reaktion på olien, som hun jævnligt får i hovedbunden, men det er naturligt svært at undgå, og det er vigtigt at du får fjernet arpen, så den ikke sætter sig som en fast skorpe ...
Det er også en god idé at vaske hendes hovedbund og hår med shampoo. Det kan være en babyshampoo som du måske allerede har, det kan også være en specialshampoo mod arp - igen kan du spørge på apoteket.
Det er generelt også en god idé, hvis du kan nusse og massere hendes hovedbund lidt, når du sidder med hende i din favn. Når du masserer hendes hovedbund, så sætter du lidt gang i blodomløbet, og det forebygger faktisk arpdannelse, og du må gerne gøre det flere gange dagligt. Det er ikke farligt, så længe du ikke trykker hårdt på den bløde plet fontanellen, men blot masserer med blide strøg og lette tryk :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske