Svar: Ondt i maven - nyfødt
2. februar 2020
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige :)
Det er vigtigt, at I får jeres datter tjekket grundigt igennem af jeres læge. Det er vigtigt at finde ud af, om hun græder og er ked af det, fordi hun har ondt i maven, eller om noget andet kan være forklaringen...
Du skriver, at hun har hård mave. Betyder det, at hendes afføring er hård, fast, knoldet - trods det at hun får laktulose dagligt? Hvis det er tilfældet, så synes jeg, at I skal prøve at drøfte problematikken med lægen igen. Hun skal ikke have knoldet og hård afføring.
Mange spædbørn har ondt i maven. Når de spiser, så kommer der naturligt en masse luft ned i mave- og tarmsystemet og derfor er det vigtigt, at I hjælper hende med at bøvse godt af, når hun har spist. Det er også rigtig godt, at I forsøger med lidt pauser undervejs i måltidet, ligesom det er rigtig fint, at I forsøger med en "kolikflaske" netop for at se om det kan minimere hendes luftindtag.
Det vil være rigtig godt, at I forsøger at holde hende lidt oprejst, når hun skal spise, så hun ikke ligger for meget ned. Jo mere opretsiddende flaskestillilng, jo bedre vil det være for hendes luftindtag :)
Det er også rigtig godt, hvis I kan give hende lidt mavemassage. Kom lidt badeolie på fingrene og masser med to fingre omkring navlen i små cirkler - i urets retning. Pres ganske lidt med dine hænder og bevæg en gang imellem dine hænder ned over hendes venstre side af navlen ned mod låret, for at hjælpe luft igennem mave og tarm.
Hjælp hende også med at cykle med benene, stræk og buk hendes ben og hjælp hende med at presse lidt, så I på den måde hjælper hendes tarmbevægelser lidt igang. Gør kun noget som hun tydeligt nyder og som du kan se hjælper hende til at slappe lidt af.
Et lunt bad kan også få hende til at slappe lidt af i maven og tarmene og kan derfor være med til at give lidt ro og sætte gang i maven. Giv hende mælk før I bader hende, så hun har noget at forbrænde af og giv så også en flaske, når hun kommer op af badet, så hun med det samme hjælpes til at finde ro og ikke ligger og græder, bliver for ked af det og derfor spænder ekstra i kroppen.
Det vil også være en god idé at introducere hende for en sut. Det at sutte sætter også gang i mave- og tarmbevægelser og kan hjælpe både mælk og luft videre i systemet. Samtidig med at det kan virke beroligende at sutte og igen få hende til at slappe lidt af og bedre finde ro i kroppen.
Det kan være en god idé at lægge hende på maven hos jer. Hun må gerne ligge på maven på jeres brystkasse, når I er vågne og kan holde øje med hende. Hun må også gerne ligge på maven på jeres underarm, når I bærer hende rundt. Det kan være en god og afslappende stilling for hende og samtidig giver jeres arm/krop varme til hendes mave.
Lidt kogt vand kan nogle gange også give ro i maven. Det er dog vigtigt, at hun ikke får ret meget - måske bare 5-10 ml givet på en ske eller en engangssprøjte.
Det er rigtig godt, at I har forsøgt med forskellige typer erstatning og nogle gange kan det godt være nødvendigt at prøve med lidt forskelligt før man finder ud af, hvad barnet trives bedst med og bedst kan lide... NAN laves af Nestle og Allomin laves af Semper. Begge firmaer laver erstatning som skulle virke mod forstoppelse og hjælpe børn med maveproblemer, kolik og lignende. Den gule Allomin (Allomin Syrnet Sensipro 1) indeholder mælkesyrebakterier, som har en positiv effekt på maveproblemer. Tilsvarende har Nestle NAn Sensilac 1, som også indeholder mælkesyrebakterier.
Det er vigtigt, at I er opmærksomme på, at når I blander erstatingen - altså blander pulver og vand, så må vandet ikke være mere end max 40 grader varmt. Hvis vandet er for varmt, så ødelægges mælkesyrebakterierne, og så har jeres datter ingen effekt af disse. Det kan være en del af forklaringen på, hvorfor erstatningen ikke virker.
En anden grund kan naturligt være, at jeres datter reagerer på f.eks. mælkeproteinerne, som I også selv har tænkt. Derfor kan det være et forsøg værd at prøve med en speciel erstatning som f.eks. Althera eller Nutramigen, der købes på apoteket. Disse erstatninger er dog meget dyre, og hvis jeres datter ikke har mælkeallergi, så er der ikke umiddelbart grund til at bruge penge på disse erstatninger. Samtidig har hun fra fødslen fået helt almindelig erstatning, hvilket jeg tolker som ingen problemer med allergi i familien. En mulighed er derfor, at I forsøger med NAN H.A som har delvist hydrolycerede proteiner. Nogle har lettere ved at bearbejde og optage denne erstatning...
NAN H.A. indeholder ikke mælkesyrebakterier, så hvis I gerne vil give jeres datter dette, så kan I enten give det som dråber ved siden af - f.eks. Semper dråber eller I kan købe D-vitamindråber som også indeholder mælkesyrebakterier f.eks. Lactocare.
Med hensyn til D-vitamin så skal I være opmærksomme på, at der netop er kommet nye retningslinjer: Spædbørn, som indtager 800 ml eller mere dagligt af modermælkserstatning med 1.3 mikrogram vitamin D pr. 100 ml eller mere, skal ikke have D-vitamintilskud.
Tjek emballagen på den erstatning I giver hende og hvad indholdet af D-vitamin er. Jeg ved ikke, hvor meget jeres datter vejer, og hvad hendes behov lige nu er - men drikker hun mindre end 800 ml i døgnet, så skal hun have D-vitamin, og i den periode, hvor hun så drikker 800 ml eller mere, kan I undvære D-vitamin, og når hun så igen ikke længere indtager 800 ml i døgnet (fordi hun spiser skemad), så skal hun have D-vitamin tilskud igen.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske