Svar: Hikke efter flaske
22. august 2019
Alder:
0 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev - og meget korte præcise spørgsmål og stort tillykke med den lille dreng :)
Det er helt naturligt, at spædbørn hikker - faktisk hikker mange børn allerede, imens de ligger inde i maven.
Hikken skyldes påvirkning af en nerve, der sidder mellem spiserøret og luftrøret. Når barnet spiser og samtidig trækker vejret gennem næsen, så presser spiserøret og luftrøret mod hinanden og presser derfor på nerven og hikken starter. Hos de helt spæde børn er pladsen mellem spise- og luftrør meget trang, og derfor hikker barnet hyppigere og i takt med, at barnet bliver ældre og fysisk større, så forsvinder tendensen med at hikke.
Tendens til at hikke kan nogle gange blive værre, hvis barnet spiser meget hurtigt. Og generelt går det hurtigere med at spise af en flaske end at spise af et bryst, så måske kan I forsøge med en anden flaskesut, for at se om det kan nedsætte spisetempoet og dermed hikken lidt.
Det kan ofte også være en god idé at holde lidt pause undervejs i måltidet, så han lige får mulighed for at bøvse lidt af, før han så fortsætter og tømmer flasken :) Men det lyder som om, at I allerede forsøger dette...
Tendens til at hikke kan også øges, hvis barnet ligger ned, når det spiser, og det vil derfor være en god idé, at I sørger for, at jeres lille dreng ikke ligger for fladt, men at han holdes lidt siddende i jeres favn, når I giver ham flaske. Det er i øvrigt samtidig vigtigt fordi det forebygger tilbageløb af mælk til mellemøret og dermed forebygges mellemørebetændelse :)
Det er ikke farligt med hikke, men det kan være ubehageligt for ham, hvis det varer meget længe. 5 minutter er okay, men 10 minutter begynder at blive lidt længe synes jeg, og hvis han hikker meget længe, så må I godt forsøge at stoppe det. I første omgang skal I undersøge om det kan være en bøvs som sidder i klemme, og som ikke kan komme op. Her kan I holde ham op, så han ligger med armene op over jeres skulder og maven mod jeres skulder/bryst, så ryggen er lige. Klap kærligt fra blenumsen og op af ryggen, for at hjælpe bøvs og luft ud.
Nogle gange vil det også være en god idé med en sut, fordi den kan stimulere lidt ekstra spyt, som så synkes og dermed påvirkes nerven lidt igen, så hikken stopper. Nogle gange kan I også dryppe en teskefuld mme eller måske lidt kogt vand i munden på ham, så han synker dette. Ikke mere end en teske, blot så der netop kommer lidt ned i spiserøret, så presset på nerven ændrer sig og hikken derfor holder op :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og vil også anbefale jer min bog "Helens bog om amning og flaske". I den kan I læse om modermælkserstatning, flaskeproblemer, finde tegninger af forskellige flaskestillinger og generelt finde gode råd omkring det at give flaske :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske