Svar: Hikke efter flaske

22. august 2019

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære forældre

Tak for jeres brev - og meget korte præcise spørgsmål og stort tillykke med den lille dreng :)

Det er helt naturligt, at spædbørn hikker - faktisk hikker mange børn allerede, imens de ligger inde i maven.

Hikken skyldes påvirkning af en nerve, der sidder mellem spiserøret og luftrøret. Når barnet spiser og samtidig trækker vejret gennem næsen, så presser spiserøret og luftrøret mod hinanden og presser derfor på nerven og hikken starter. Hos de helt spæde børn er pladsen mellem spise- og luftrør meget trang, og derfor hikker barnet hyppigere og i takt med, at barnet bliver ældre og fysisk større, så forsvinder tendensen med at hikke.

Tendens til at hikke kan nogle gange blive værre, hvis barnet spiser meget hurtigt. Og generelt går det hurtigere med at spise af en flaske end at spise af et bryst, så måske kan I forsøge med en anden flaskesut, for at se om det kan nedsætte spisetempoet og dermed hikken lidt.

Det kan ofte også være en god idé at holde lidt pause undervejs i måltidet, så han lige får mulighed for at bøvse lidt af, før han så fortsætter og tømmer flasken :) Men det lyder som om, at I allerede forsøger dette...

Tendens til at hikke kan også øges, hvis barnet ligger ned, når det spiser, og det vil derfor være en god idé, at I sørger for, at jeres lille dreng ikke ligger for fladt, men at han holdes lidt siddende i jeres favn, når I giver ham ...

Annonce

... flaske. Det er i øvrigt samtidig vigtigt fordi det forebygger tilbageløb af mælk til mellemøret og dermed forebygges mellemørebetændelse :)

Det er ikke farligt med hikke, men det kan være ubehageligt for ham, hvis det varer meget længe. 5 minutter er okay, men 10 minutter begynder at blive lidt længe synes jeg, og hvis han hikker meget længe, så må I godt forsøge at stoppe det. I første omgang skal I undersøge om det kan være en bøvs som sidder i klemme, og som ikke kan komme op. Her kan I holde ham op, så han ligger med armene op over jeres skulder og maven mod jeres skulder/bryst, så ryggen er lige. Klap kærligt fra blenumsen og op af ryggen, for at hjælpe bøvs og luft ud.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nogle gange vil det også være en god idé med en sut, fordi den kan stimulere lidt ekstra spyt, som så synkes og dermed påvirkes nerven lidt igen, så hikken stopper. Nogle gange kan I også dryppe en teskefuld mme eller måske lidt kogt vand i munden på ham, så han synker dette. Ikke mere end en teske, blot så der netop kommer lidt ned i spiserøret, så presset på nerven ændrer sig og hikken derfor holder op :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og vil også anbefale jer min bog "Helens bog om amning og flaske". I den kan I læse om modermælkserstatning, flaskeproblemer, finde tegninger af forskellige flaskestillinger og generelt finde gode råd omkring det at give flaske :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke