Annonce

Annonce

Svar: Når indkøring er kørt af sporet


15. august 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

Kære Mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse og velkommen til :)

Og først - jeg synes ikke det lyder som om, at du har "jokket i spinaten", og den dårlige samvittighed, skal du forsøge at lægge fra dig. Al begyndelse er svær og det er naturligt rigtig svært for jeres dreng at finde ud af at skulle starte i institution, ligesom det jo er en helt ny situation for dig. Samtidig er I flyttet til USA og det betyder, at jeres hverdag også har ændret sig markant... det kræver naturligt alt sammen tilvænning :)

Jeg tænker umiddelbart, at det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skabe så fast en rytme som muligt. Faste rytmer giver genkendelighed og genkendelighed giver tryghed. Du skriver, at jeres dreng skal være i vuggestuen 2-3 dage om ugen og jeg tænker, at han f.eks. kan være der mandag, onsdag og fredag. Så I allerede nu under indkøringsperioden forsøger at skabe den rytme, som du fremadrettet tænker, at han skal kunne følge.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan bruge 1 uge på at være i institutionen sammen med ham og gøre ting sammen med ham - så han oplever at lege der, spise der, blive skiftet der osv. og på den måde får en oplevelse af, hvad hverdagen indeholder og hvad der sker. Det er vigtigt, at du lige nu er der sammen med ham, ås han igen og igen kan tjekke tilbage til dig og se, hvordan du reagerer på det hele, og så du med din mimik og dit sprog kan berolige og betrygge, så han føler sig tryg ved situationen. Det er vigtigt, at han føler, at du er tryg ved stedet og tryg ved pædagogerne, børnene og alt det der sker, så han igen og igen kan spejle din tryghed. Når han mærker, at du har tillid til stedet og de voksne, så får han naturligt også større tillid til det/dem :)

Du skriver blandt andet, at du ikke rigtig stoler på pædagogerne og derfor bliver du ofte i bygningen... Men det er ret vigtigt, at du stoler på dem. Hvis du ikke har tillid til at de kan passe din dreng, så mærker din dreng det meget tydeligt. Og hvis han mærker, at du ikke er tryg ved at aflevere ham, så vil han gøre alt for at stritte imod, så vil han naturligt ikke være der... Du skal ikke lade ham være der, du skal ikke lade ham passe der, hvis du ikke har tillid til, at de kan...

Du skriver, at pædagogen mener, at du forvirrer din dreng ved nogle gange at være der og andre gange ikke være der. Og det kan hun faktisk godt have ret i. Det er vigtigt, at du ikke pludselig forsvinder, men at du er der til at berolige og betrygge, så din dreng kan tjekke tilbage til dig - også selvom du er på afstand.

Når det er tid til at han skal være der alene, så er det vigtigt, at du afleverer ham i favnen på en pædagog, og at du siger farvel til ham. Det er vigtigt, at du ikke "lister ud af døren" og på den måde pludselig er væk. Du skal sige farvel, så han ikke er i tvivl om, at du går, og det er vigtigt, at pædagogen så er der sammen med ham til at sige farvel til dig og få ham videre med dagens aktiviteter. Når du afleverer ham i favnen eller i hånden på en pædagog, som vinker farvel med ham, så signalerer du "Nu går mor og pædagog x passer på dig", og det er vigtigt, at han har denne følelse. Hun kan samtidig betrygge ham i at du ...


Annonce

... kommer igen, og at du ikke forsvinder.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan aftale med pædagogerne, at der er en bestemt pædagog, som tager sig af din dreng i indkøringsperioden. Så han ved, hvem der tager imod ham og de finder deres egen måde og rutiner at sige farvel til mor på, og så han også har en følelse af, at hun er der for ham, hvis han bliver ked af det i løbet af dagen, fordi han naturligt savner dig. Der skal være plads til at savne mor, det skal være helt okay, men det er her så vigtigt, at pædagogen beroliger og trøster ham og fortæller ham, at du kommer igen - og så naturligt hjælper ham videre med dagen :)

Det kan være dejligt for ham med en bamse eller lignende hjemmefra, som kan fungere lidt som bindeled mellem institutionens verden og jeres verden derhjemme. Det kan også være et lille fotoalbum eller lignende, med billeder af dig, far, jeres dreng, jeres hjem osv. som pædagogen kan vise ham og igen tale med ham om, at I stadig er der og at I ses igen.

Der ligger naturligt en pædagogisk opgave i at hjælpe jeres dreng igang med dagen og finde ud af at lege med de andre børn. Børn i 2års alderen leger meget og leger ofte lege, som afspejler hverdagen og ting voksne gør. De kan f.eks. god lide at lege med køkken og lave mad, eller de kan lide at tørre støv af og lægge tøj sammen eller lege med lege-værktøj og en værktøjsbænk, hvis de ser voksne bruge sådanne ting.

De betyder i 2-3 års alderen ofte også at lege mere og mere med hinanden, de bruger hinanden i leg, spejler hinanden, afprøver forskellige roller f.eks. leg med dukker, hvor dukken gives mad, hvor en passer babyen og en anden kører i bil eller lignende. Det er naturligt, at jeres dreng og de andre børn også stadig leger ved siden af hinanden, men de kan naturligt hjælpes til at lege med hinanden og være mere og mere sammen om forskellige aktiviteter, og det bør pædagogerne naturligt støtte op om :)


Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Onsdag 4. nov.: Sådan får du dit barn til at sove, KU.BE

Se flere foredrag med Helen ...


Mit forslag til en indkøringsplan vil være følgende:

Første uge - aflevering mandag, onsdag og fredag. Vær der sammen med ham, signaler ro, tryghed, tillid til de andre børn og voksne og lad ham spejle sig i dig. Spis og leg sammen med de andre børn, så han får en fornemmelse af, hvad en dag indeholder.

Uge to - aflevering mandag, onsdag og fredag, så rytmen holdes. Øv jer i at sige farvel. Aflever ham i favnen på en pædagog, vink farvel og lad hende hjælpe ham med at komme videre med dagen. Vær ikke for længe væk f.eks. 1-2 timer og kom så tilbage igen. Prøv at lade ham spise sammen med de andre børn og hent ham så derefter.

Uge 3 - aflevering mandag, onsdag og fredag, så rytmen holdes. Træn længere tids fravær. Aflever ham stadig til den kontaktpædagog han har, så der er genkendelighed og tryghed er og gå så, når I har sagt farvel. Lad ham lege, spise osv. sammen med de andre børn, så han oplever at have næsten fulde (halve dage) i institutionen, så dagene ligner det han skal vænnes til så meget som muligt. Hent ham evt. før han skal sove til middag, så han kan få en lur, når du henter ham... :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat og jeg glæder mig til at følge jeres familie fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Produktnyheder

Giv dit barn den bedste start!

Giv dit barn den bedste start med D-vitamindråber og mælkesyrebakterier

Vi ved allesammen, at et barns første leveår har en enorm betydning for barnets udvikling både fysisk og psykisk. Ansvaret er derfor stort, når det kommer til at sørge for, at de kære små får lige præcis det, der ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

29. juli 2020 | Diverse | 3 mdr.

Afføring - problematisk

Hej Helen Jeg har en dreng fra 7/5-20. Han får pt Nutramigen fra apoteket og...

Læs hele brevet og Helens svar


27. juli 2020 | Diverse | 1 mdr.

Konstant afføring i bleen

Hej Helen. Min søn på knap 7 uger har konstant en smule afføring i bleen og...

Læs hele brevet og Helens svar


18. juli 2020 | Diverse | 23 mdr.

Svigter min 2 årige dreng ved indlæggelse

Kære Helen Tak for en rigtig god brevkasse. Jeg er mor til en...

Læs hele brevet og Helens svar


4. juli 2020 | Diverse | 6 år, 10 mdr.

Lugter til ting

Kære Helen Det er længe side at jeg sidst har skrevet og nu har vi behov for...

Læs hele brevet og Helens svar


28. april 2020 | Diverse | 3 år, 6 mdr.

Behovsdato/boernehavestart

Kaere Helen Vores familie staar overfor nogle omvaeltninger, som jeg gerne...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39


Annonce