Svar: Flytning og klippe negle

24. februar 2019

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Fie

Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går lidt bedre med søvnen for jeres lille datter:) Og tilykke med at I flytter tættere på familien, jeg kan godt forstå, hvis du er spændt på det hele og glæder dig...

Du har naturligvis ret i, at en flytning kan være svær for børn - jeres datter oplever jo verden med alle sine sanser, hun ser, hører, føler, dufter, fornemmer, og hun bliver naturligt mere og mere bevidst, genkender verden omkring sig og begynder at forholde sig til rummet hun er i osv. Og en flytning betyder naturligt en masse nye stimuli at forholde sig til.

Det vigtigste er dog mor og mor :) at hun har de nære ting omkring sig, og at I stadig er der for hende, og netop giver hende den ro og tryghed, som hun naturligt søger. Hun vil spejle sig i jer og jo mere rolig og glad du/I virker, jo mere rolig og glad vil hun også være. Hvis hun derimod oplever, at du stresser, bliver nervøs osv. så vil hun spejle sig i disse følelser.

Det er rigtig godt, at I bibeholder alle hendes vante ting fra hverdagen - samme seng, dyne, aktivitetsstativ osv., ligesom det er rigtig godt, hvis I kan forsøge at bibeholde nogle af de rutiner og vaner, som I allerede har fået skabt. Det vil sige, at hun skal ammes, svøbes, puttes i sin lift osv. som hun plejer at blive det... jo mere genkendelighed jo bedre :)

Det kan derfor også være en god idé at I pakker hendes ting ned som noget af det sidste og sørger for at pakke hendes ting ud, som noget af det første, når I er fremme i jeres nye hjem. Så hun på den måde hele tiden har de vante ting omkring sig. Når det så er sagt, så vil hun naturligt godt kunne reagere på alle de nye omgivelser - og her er det så vigtigt, at I trøster, beroliger, betrygger. Det kommer til at gå rigtig fint!

Det er super dejligt, at I kommer tættere på dine forældre. Det lyder som om, at du glæder dig rigtig meget til dette, og jeg kan godt forstå, at du gerne vil udnytte muligheden og se bedsteforældrene hyppigere. Det er også guld værd, at I får mulighed for dette nu :)

Din datter må gerne sidde ca. 2 timer sammenlagt i autostolen, når du kører fremad mellem dine forældre og jeres nye hjem - også to gange om ugen :) Det er helt okay. Sørg for at hun har fået en ren ble, er fyldt godt op med mælk og er klar til at sove, når I kører, så hun kan sove størstedelen af vejen - og vågner hun så op og er ked af det, så må du køre fra og give hende en pause, ...

Annonce

... men kun hvis hun viser behov for det. Kan hun sove indtil I kommer frem, så er det okay, og du skal bare lade hende sove.

Det kan være en god idé, hvis du kan komme til at lette lidt på hendes numse undervejs, så hun ikke sidder fulstændig i samme stilling hele vejen. Det kan du gøre ved at komme en flad hånd ind under hendes numse og nogle gange løfte hende lidt op... Men det afhænger naturligvis af, om hun sidder i autostol på bagsædet eller på passagersædet, hvad mulighed du har her... :) Derudover er det, som du selv skriver, rigtig vigtigt, at autostolen kun bruges i bilen, og at du minimerer brug af f.eks. skråstol. Det er vigtigt, at hun ligger på maven på gulvet og er i favn - og ikke i diverse stole, når I er hos dine forældre eller hjemme. Men i bilen skal autostolen naturligvis bruges.

Med hensyn til at finde en neglesaks, så kan dette være ret svært. En 3-i-en kan nogle gange være en mulighed, men du skal her også være sikker på, at du får skilt neglen fra blommen på fingeren, så du kun klipper i neglen. Hos nyfødte skiller negl og blomme ikke, hvorfor det ofte anbefales at "rive eller nulre" neglen forsigtigt af, hvor du med din egen negl tager forsigtigt fat i den ene side, løsner enden af hendes negl og trækker forsigtigt, men det burde være muligt at klippe hendes negle lidt bedre nu... Træk huden under neglen (blommen) tilbage, så du er sikker på, at huden slipper neglen, før du klipper eller forsigtig forsøger at fjerne lidt af neglen...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan være en fordel at klippe neglene efter bad, da et bad kan være med til at blødgøre neglene lidt... Nogle bruger en babyneglesaks, de er ofte lidt tykkere og afrundede, netop for at sikre, at man ikke så let får klippet forkert, men de kan også være lidt sløve at bruge i forhold til en neglesaks beregnet til voksne... du skal derfor bruge det, som du tænker vil fungere bedst for jer.

Det kan nogle gange være en fordel at klippe neglene, mens hun sover, fordi hun så naturligt ligger mere stille, og du bedre kan klippe uden at ramme forbi :) Det vil være godt, at du holder fast i én finger af gangen og ikke holder hele hendes hånd i din hånd, når du klipper. Nogle gange kan det også være godt, at den ene forældre holder jeres datter, imens den anden klipper neglene...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen...

Rigtig meget held og lykke - også med den forestående flytning :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene