Svar: Baby og hund - 6 mdr.

17. november 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Zadeh

Tak for dit brev :)

Det er rigtig dejligt, at jeres hund er glad for jeres lille dreng og tydeligt viser interesse for ham. Det er dog ikke nogen god idé, at I lader hende slikke ham i ansigtet - øjnene, munden, næsen...

Der vil naturligt være en del bakterier i hundens mund og spyt, som kan blive overført til jeres dreng. Det kan være E Coli fra afføring, som hunden naturligt lugter til, når I f.eks. går tur, det kan også være orm, svamp og andre ting, som hunden kan smitte jeres dreng med. Jeres dreng kan sagtens blive meget syg af bakterier og vira, som ikke påvirker jeres hund. Derfor er det vigtigt, at I forsøger at undgå dette :)

Med hensyn til hundehår, så er det vigtigt, at I forsøger at skabe så rent et indeklima som muligt. Det vil sige, at der skal støvsuges og vaskes gulv dagligt, hvis jeres hund fælder meget. Man kan godt få allergi overfor pelsdyr, og tidligere har man ...

Annonce

... sagt, at børn burde undgå daglig kontakt med pelsdyr det første leveår, for at forebygge allergi overfor pelsdyr, denne anbefalinger forventes dog at blive ændret, fordi ny forskning ikke entydigt underbygger dette...

Hvis man har allergi overfor pelsdyr (f.eks. overfor hund, kat, marsvin, kanin, hamster...) så er det ikke nok at gøre rent, og møder man allergener fra pelsdyret dagligt, så vil der være stor risiko for at symptomerne bliver værre. Det er ikke kun hårene, men også skæl fra hundens hud og indtørret spyt, som f.eks. kan give allergiske symptomer.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det lyder ikke som om, at jeres dreng er allergisk eller viser symptomer på ikke at kunne tåle jeres hund, men du skal naturligvis være opmærksom på at følge de generelle anbefalinger omkring indeklima og rengøring. Og som sagt undgå at jeres hund slikker jeres dreng i ansigtet :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger