Svar: Baby og hund - 6 mdr.
17. november 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Zadeh
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at jeres hund er glad for jeres lille dreng og tydeligt viser interesse for ham. Det er dog ikke nogen god idé, at I lader hende slikke ham i ansigtet - øjnene, munden, næsen...
Der vil naturligt være en del bakterier i hundens mund og spyt, som kan blive overført til jeres dreng. Det kan være E Coli fra afføring, som hunden naturligt lugter til, når I f.eks. går tur, det kan også være orm, svamp og andre ting, som hunden kan smitte jeres dreng med. Jeres dreng kan sagtens blive meget syg af bakterier og vira, som ikke påvirker jeres hund. Derfor er det vigtigt, at I forsøger at undgå dette :)
Med hensyn til hundehår, så er det vigtigt, at I forsøger at skabe så rent et indeklima som muligt. Det vil sige, at der skal støvsuges og vaskes gulv dagligt, hvis jeres hund fælder meget. Man kan godt få allergi overfor pelsdyr, og tidligere har man sagt, at børn burde undgå daglig kontakt med pelsdyr det første leveår, for at forebygge allergi overfor pelsdyr, denne anbefalinger forventes dog at blive ændret, fordi ny forskning ikke entydigt underbygger dette...
Hvis man har allergi overfor pelsdyr (f.eks. overfor hund, kat, marsvin, kanin, hamster...) så er det ikke nok at gøre rent, og møder man allergener fra pelsdyret dagligt, så vil der være stor risiko for at symptomerne bliver værre. Det er ikke kun hårene, men også skæl fra hundens hud og indtørret spyt, som f.eks. kan give allergiske symptomer.
Det lyder ikke som om, at jeres dreng er allergisk eller viser symptomer på ikke at kunne tåle jeres hund, men du skal naturligvis være opmærksom på at følge de generelle anbefalinger omkring indeklima og rengøring. Og som sagt undgå at jeres hund slikker jeres dreng i ansigtet :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske