Svar: Vuggestue eller hjemmegående

3. oktober 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære vædderens mor

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)

Det lyder som om, at du umiddelbart tænker, at det er hårdt med begge børn hjemme. Du skriver, at før I flyttede, kunne du næsten ikke overskue den løsning, forestillede dig det ikke som en mulighed - men efter at have været hjemme med begge børn en uge, så nyder du det faktisk - hvilket jo er super dejligt!

Den tid vi har sammen med vores børn, når de er små, kommer aldrig igen - og det er netop vigtigt, at vi kan nyde den tid sammen. Der er dog naturligvis forskel på, om det er et par uger, at I er hjemme sammen eller om det er om 6 måneder, og jeres dreng skal starte i børnehave... når der er tale om uger, kan det minde lidt om en ferie, men når der er tale om måneder, så er det hverdag... og det er naturligvis okay at være ærlig og sige, hvis du egentlig har det bedst med at han er i vuggestue i hverdagen, fordi det faktisk vil give dig mere overskud og gøre, at I kan nyde jeres tid sammen, når I så er sammen....:)

Du skriver, at din mand kender dig rigtig godt, og det lyder som om, at I er nogle søde og omsorgsfulde forældre, som begge tænker meget over, hvordan jeres familieliv skal skrues sammen, for at det fungerer bedst for alle. Og du skriver, at din mand foreslår, at I lader jeres dreng starte i vuggestue. Og jeg tænker derfor - hvorfor ikke forsøge det og se, hvad der sker.

Indtil videre har jeres dreng været glad for at komme på besøg i vuggestuen, han har ikke leget med de andre børn, men han har nyt legetøjet, legepladsen, stedet og fundet det spændende - og det er jo super godt. Det kan sagtens tænkes, at han har brug for tid, ligesom det kan tænkes, at hans reaktion vil komme forsinket, så de første uger går det rigtig godt, men så bliver han måske pludselig ked af det og vil ikke af sted - og her er det jo så godt, at du netop er hjemme og har mulighed for at være fleksibel i forhold til hans behov.

Jeg tænker, at det vil være meget svært at bruge vuggestuen som en legestue. Jeres dreng vil have brug for nogle rutiner, for at trives i vuggestuen, og brug for at være der dagligt, for at lege, skabe sociale relationer osv. Det betyder ikke, at han skal være der 8 timer hver dag, eller at han ikke må få en fridag en gang imellem - han må meget gerne få korte dage og fridage ind i mellem, men hvis han er i vuggestue, bør han have en genkendelig hverdag der, genkendelighed giver tryghed, og det kan stresse ham, hvis han aldrig ved, hvad han skal, hvornår og hvordan...

Lige nu tyder det på, at vuggestuen er et sted, hvor han kan trives, så jeg tænker umiddelbart, at I skal lade ham fortsætte der, som I først havde besluttet. Og ...

Annonce

... så skal du naturligvis udnytte, at du er på barsel og nogle dage derfor har mulighed for at holde ham hjemme, mulighed for at I laver ting sammen, hygger jer sammen osv. så han får det med også - det ene behøver ikke udelukke det andet :) Hvis han er i vuggestue nogle timer hver dag, hvor du er sammen med lillesøster, så vil du måske også have bedre samvittighed, hvis du så tager dig lidt ekstra af ham, når han er hjemme, og hvor hun må vente lidt, så det på den måde måske gør det lettere for dig at være der for begge børn, som du rigtig gerne vil.. bare en tanke :)

Nogle kvinder nyder at gå hjemme og passe børnene selv - og det er super dejligt. Det kan være meget berigende at være hjemmegående, og det kan være en rigtig god prioritering.. men kvinder og mødre er naturligt forskellige, ligesom børn også er det. Og det der fungerer for nogen, fungerer ikke nødvendigvis for andre - og der er heldigvis ofte plads til at vi kan finde den løsning, som vi hver især vil have det bedst med...

Jeg læser lidt mellem linjerne i dit brev, at du vil have det bedst med, at din dreng er i vuggestue, men at du måske føler dig som en dårlig mor, hvis du gør dette og ikke prioriterer at have ham hjemme... Jeg tænker, at du måske netop er en rigtig god mor, hvis du forsøger at give ham begge dele - så han får vuggestuens verden med sig, hvis han nyder dette og trives der, og samtidig får lov til at være hjemme, når han har behov for det :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Sammen med vuggestuestart kommer ofte også sygdomsperioder og årstiden går desværre i den retning - men også her vil du jo så have mulighed for at have jeres dreng derhjemme, uden dårlig samvittighed over at skulle sende ham af sted, ude at skulle diskutere, hvem der har barnets sygedag osv. ligesom du vil kunne give ham ekstra fridag og kortere dage at komme til hægterne....

Og når han er i vuggestue, leger, hygger sig og har det godt, så kan du være der 100 % for lillesøster og give hende det, som hun har behov for :)

Man kan ikke sige, at det vil være sværere at begynde i børnehave, hvis man ikke har gået i vuggestue - der er mange faktorer som spiller ind på, hvordan man har det med at gå i børnehave, og det er lidt for firkantet at stille det sådan op :) For nogle børn vil det være en stor fordel, at de har været i vuggestue, men det betyder ikke, at andre børn ikke vil kunne trives med at være hjemme og først starte børnehave, når de er 3 år gamle...

Vi ved aldrig helt hvad tiden bringer og derfor må udgangspunktet for vores valg være det, som vi tænker hjælper barnet bedst i den nuværende situation :) Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig