Svar: Tør hud
2. oktober 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Zadeh
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Når man taler om hudplejemidler, så skelner man mellem forskellige typer - lotion, creme, fedtcreme og olie.
Lotion er ofte vandholdig. Det gør den flydende og let at smøre ud, og den er ofte god at bruge, hvis huden kun er lidt tør, ligesom den er god om sommeren, fordi den lader huden "ånde". Den bør dog ikke bruges om vinteren på f.eks. barnets kinder, da den på grund af det høje vandindhold kan fryse og derfor give barnet "frostkinder"...
En creme indeholder ca 20-30% fedtstof. Det betyder, at den er længere tid om at fordampe og den har stadig så meget vandindhold, at den er nogenlunde let at smøre ud.
En fedtcreme har ofte et fedtindhold på ca. 70 %. Det høje fedtindhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er meget vigtigt, hvis huden er meget tør eller hvis barnet f.eks. har børneeksem.
Olie eller vaseline har et fedtindhold på 100% og det virker ofte meget klistret og fedtet. Når man bruger disse produkter, så lægges der en hinde på huden, som forhindrer fordampning. Det kan f.eks. være en fordel at bruge dette til børn, som er meget tørre i huden om aftenen, så det kan virke i nattens løb.
Det anbefales normalt, at du ikke kun bruger en type, men prøver at variere lidt mellem forskellige produkter. Det betyder, at du nogle gange kan vælge at komme lidt olie i badevandet og derefter behøver du så ikke smøre ham med lotion eller creme. Du kan også vælge at bade ham i helt rent vand og så efterfølgende smøre med lidt lotion eller creme efter behov.
Det anbefales, at du vælger produkter som er svanemærket. Det vil sige produkter, som er fri for parabener, parfume og andre allergi- og hormonforstyrrende stoffer. Du skal være opmærksom på at selvom der f.eks. står "dokumenteret mild" på et produkt, så kan dette produkt stadig godt indeholde parfume...
Det er vigtigt, at du også sikrer ham fedtstof indefra. Det sikrer du ved at bruge forskellige typer af fedtstof i hans mad og ved selv at spise f.eks. fisk, når du ammer, så han får nogle af de essentielle fedtsyrer via din mælk :)
Har han meget tør hud og/eller har han børneeksem? Hvis han har børneeksem, så skal du være opmærksom på, at hans hud kan klø ekstra meget efter et bad, hvor hudens porrer har åbnet sig. At blive puttet uden en dyne lige efter et bad kan derfor være næsten uudholdeligt for et barn med børneeksem. Derudover vil børn med børneeksem reagere forskelligt over brug af forskellige hudplejemidler.
Børneeksem kaldes også atopisk dermatitis, og det er arveligt. Det giver perioder med meget tør hud, der ofte klør, og perioder med eksem. Når børn har børneeksem, så skyldes det, at de i huden mangler de naturlige fedtstoffer, der skal lime hudcellerne sammen. Det gør, at fordampningen fra huden er stor, og huden tørrer derfor ud. Derfor er hudpleje rigtig vigtigt - præcis som du er opmærksom på :)
I perioder kan det være rigtig godt at smøre med en fed creme dagligt, men i andre perioder kan en fugtighedslotion være bedre. Nogle børn har det godt med olie i badevandet, men for mange børn kan det gøre eksemen værre, fordi olien danner en hinde og dermed lukker af, så huden ikke får luft. Du er derfor nødt til at forsøge dig frem for at finde ud af, hvad der mon passer bedst til din dreng. Og det kan sagtens variere, så i nogle perioder er noget bedre end andet.
Generelt gælder følgende, når du skal vælge creme til et barn med eksem:
Vælg en fed creme, fordi barnets hud mangler fedtstof.
Brug en gang imellem en hudlotion (kan være en fordel i sommermånederne), så huden bedre kan ånde.
Køb altid cremer uden parfume, fordi parfume kan irritere huden unødigt. Vælg også cremer uden parabener og hormonforstyrrende stoffer.
Undgå creme med carbamid, da det kan svie og irritere den sarte hud.
Brug steroid-creme som behandling, når det er ordineret af lægen. Brug en mild creme, når eksemen er værst og en mere koncentreret creme, når eksem ikke er så slem.. Lyder bagvendt, men sådan er det :)
------------
Gode råd til bad, når man har et barn med børneeksem:
Giv kortvarige bad i lunkent vand dagligt eller flere gange om ugen - men undgå længere bade.
Brug mild uparfumeret sæbe, da det renser huden og holder den fri for bakterier og samtidig forebygger infektioner. Hos børn med børneeksem vil der altid være en infektionsrisiko, fordi huden klør så meget, at barnet risikerer at få kradset hul.
Vælg en hård fast sæbe, fordi det sikrer, at du ikke bruger for meget - eller - brug en flydende uparfumeret sæbe med en hudvenlig pH. Vær opmærksom på ikke at bruge for meget sæbe, da sæbe godt kan irritere huden.
Pas på med badeolie, som kan lukke og danne en hinde. Mild uparfumeret sæbe kan være at foretrække her.
Skyl altid barnet med rent vand efter bad, så sæberester vaskes af.
Smør huden ind i creme umiddelbart efter badet
Ved bad i klorvand/svømmehallen kan det være en god idé at forebygge udtørring ved at smøre barnet med creme, før barnet kommer i bassinet. Efter svømning er det en god idé at skylle barnet af i rent vand og atter komme fugtighedscreme på huden.
Jeg håber, at dette hjælper lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske