Svar: Barsel og tid med den store

25. august 2018

Kategori:
Alder:
4 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære A

Tak for dit brev og stort tillykke med, at du er gravid og at I venter en lille ny i oktober - hvor er det dejligt, og hvor er det også dejligt, at du har mulighed for at gå fra på barsel allerede nu :)

Jeg synes, det lyder som en rigtig god idé, hvis du kan tilbyde din datter en fridag en gang imellem og men faktisk også gerne tilbyde hende lidt kortere dage...

Fordelen ved en fridag er, at I her vil have mulighed for at planlægge ting, som I kan lave sammen, samtidig med at det naturligt betyder noget for hendes overskud, hvis hun "kun" går i børnehave 4 dage om ugen i stedet for 5 dage. En fuld fridag giver naturligt noget andet end kortere dage og en fast rytme kunne f.eks. være fri hver onsdag. Selvom hun er glad for sin børnehave, så er det langt mere overskueligt med to dage, en fridag, to dage, weekendfri, to dage og fridag igen...

Jeg læser dog mellem linjerne, at du tænker, at det ikke rigtig vil kunne fungere for jer med en fast fridag. Og faktisk tænker jeg, at det hos jer måske vil være bedre, at du giver hende kortere dage og så tillader en fridag en gang imellem, når du fornemmer, at hun tydeligt har brug for det. Det vil også gøre det lettere for jer at holde denne rytme, når lillebror så kommer til.

Jeres datter har meget lange dage. Hun er ofte i børnehave fra kl 8-16 hver dag - det vil sige ca. 40 timer om ugen. Det er mere end en fuld arbejdsarbejdsuge, og jeg kan godt forstå, at hun nogle gange ytrer ønske om, at du henter hende kl 14-14.30. Og jeg tænker faktisk, at det er her din prioritering skal ligge. Hvis hun er af sted fra 8-14/14.30 hver dag, så har hun en "arbejdsuge" på 30-32.5 time, og det vil hun nyde rigtig meget. Det vil højst sandsynligt give hende meget mere overskud og ro i hverdagen - og nogle af de konflikter, som du tidligere har skrevet til mig om, vil måske blive mindre..:)

En anden mulighed er, at du nogle gange afleverer hende om morgenen, så hun får lov til at sove lidt længere og møde ind lidt senere. Det kan også være med til at give hende mere overskud i hverdagen. Men med tanke på at der kommer en lille ny, og det lyder som om, at ...

Annonce

... rytmen med at far afleverer, så lyder det fint, hvis du kan hente hende tidligere.

Bor I i nærheden af børnehaven, er det i gåafstand? Jeg tænker, at når lillebror kommer til, så vil du højst sandsynligt kunne putte ham i barnevognen og så trille af sted for at hente storesøster. Hun kan hentes det tidligere, og han kan sove imens. Samtidig skal du ikke stresse om morgenen, fordi far afleverer, og storesøsters rytme her er, som den plejer at være...

Det er vigtigt, at vi lytter til vores børn, og når jeres datter giver udtryk for, at hun gerne vil hentes tidligere, så er det ganske givet et stort ønske og et reelt behov. Det er ikke noget hun siger, fordi hun har bagtanker med det eller forsøger at snyde jer - det er blot udtryk for, at hun synes det er rigtig dejligt, når hun ikke skal have så lange dage i børnehaven - hun er naturligt glad for at være der, men det er også hårdt at være der så længe :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når lillebror kommer, så vil hun stadig have glæde af at komme i børnehave. Det vil kræve rigtig mange ressourcer af hende, når hun pludselig skal dele mor og far med en lille ny, og hun skal naturligt bruge tid på at finde sin nye rolle. I børnehaven vil alt være som det plejer at være, her vil der ikke være nogen nye krav, og her vil hun være den hun plejer at være, skal ikke forholde sig til at være storesøster... Og derfor kan det at komme i børnehave godt virke som et frirum for hende. Derfor er det rigtig fint, at hun kommer i børnehave, selvom du og lillebror er derhjemme. Men for at have kræfter og overskud til den nye rolle som storesøster derhjemme, så er det samtidig vigtigt, at dagen i børnehaven ikke er for lang. Ligesom hun her nogle gange har brug for en fridag for at se, at det der sker der hjemme måske er lidt kedeligt, og at hun ikke går glip af noget, fordi hun er i børnehave...

Så ud fra det du beskriver, så vil jeg anbefale, at du giver hende kortere dage og så mulighed for en fridag en gang imellem, som det passer ind, og som hun viser behov for:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele og glæder mig til at følge jer videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Bad, de første gange

Det spæde barn kan komme i bad ret hurtigt efter fødslen og ofte beder mange om at få hjælp til det første bad, imens man endnu er på barselsafsnittet.

Når I beslutter jer for at bade jeres barn, så er det rigtig godt at have nogle faste rutiner:

- Et babybadekar er en god idé, nogen vælger også at bruge en speciel babyspand. Det vigtigste er at karret er afgrænset i størrelsen, det giver barnet lidt tryghed.

- Det er en god idé at tilbyde barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor