Svar: Vedr. vægt

20. august 2018

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Zadeh

Tak for dit brev :)

Som udgangspunkt skal små børn vokse lidt hele tiden - både i vægt og i længde. Deres vægt bør ikke som sådan gå i stå, men de vil naturligt ikke vokse lige meget hele tiden.

Det er rigtigt, at man hos nogle børn i 3-4 måneders alderen kan se, at de pludselig ikke tager helt så meget på som tidligere. Det kan handle om flere ting, f.eks. kan det skyldes, at de har taget rigtig meget på i starten og nu begynder at "finde deres leje". Det kan også være tegn på, at de fysisk er ved at være så store, at de måske har brug for at få sat deres mælkebehov lidt op, og hvis dette ikke er nok til at øge vægten, så kan det være tegn på, at de måske begynder at have behov for lidt skemad - men der kan også være andre ting, som spiller ind.

Hvis du oplever, at din dreng ikke rigtig har taget på, siden han var 3 måneder gammel, så er det ...

Annonce

... vigtigt, at du kontakter jeres læge og også gerne din sundhedsplejerske. Både lægen og sundhedsplejersken har indtastet hans vægt- og længdemål fra fødslen, og det kan de gøre igen. Ved at gøre dette vil de kunne se, om han følger sin kurve og vokser det, man normalt ville forvente - og ud fra dette vil du også kunne få vejledning om, hvordan du skal forholde dig. Om du f.eks. skal øge hans mælkeindtag...

Hvis du har din drengs vægt- og længdemål fra fødslen, så kan du i medlemsklubben her på siden finde kurver, som du kan printe og tegne målene ind på, og det kan derfor give dig lidt idé om, hvorvidt din dreng vokser og tager på, som han skal. Han skal helst følge sin egen kurve, ikke stige for meget eller falde i kurver...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre...

Rigtig meget held og lykke :) Glæder mig til at følge jeres lille familie videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!