Svar: Ulykkelig over vuggestue

17. august 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Vædderens mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt at træne renlighed på, og måske har netop det, at jeres dreng er blevet storebror hjulpet til med at slippe bleen. Nogle børn får netop behov for at vise, at de er "de store" og ikke længere baby, som den lille ny, og det kan godt gøre, at renligheden så faktisk går rigtig godt :) Det er super dejligt, at det er gået så fint hos jer!

Det er også rigtig godt, at jeres dreng normalt har været glad for sin vuggestue, og han har heller ikke haft problemer med at komme tilbage efter ferien - han var glad og parat til at starte igen.. MEN af en eller anden grund, så bliver han stukket af 50 myg og får tilmed et hvepsestik i øret. AV! Og at komme tilbage har således været rigtig svært og ubehageligt for ham - og selvom han nu er knap 2.5 år gammel, så er det jo svært at sætte ord på, hvor ubehageligt det har været, og han har ikke kunne forklare de voksne, at han har været i en sværm af myg. Han ved jo ikke, hvad myg er, eller hvordan man skal undgå dem, det er så synd!

Samtidig har børn, som en naturlig del af deres udvikling, forskellinge ting de er bange for og netop omkring 2.5 års alderen, så vil mange børn begynde at blive bange for små dyr og insekter. Det kan f.eks. være en flue, der flyver summende rundt på værelset eller bænkebidder og ørentviste, som man kan se, når man løfter en træstub eller en stor sten... Og at jeres dreng er blevet stukket så meget, som han er, tænker jeg naturligt har været med til at gøre ham ekstra utryg og bange for insekter - og dermed er det ikke rart at komme i vuggestuen.

Det er altså ikke, fordi han ikke stadig kan være glad for stedet og de voksne, men handler sandsynligvis om, at det lige nu forbindes med noget meget ubehageligt at være der. Og han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvad der sker, og hvorfor det pludselig er sådan.. han oplever bare ubehag, og det reagerer han naturligt på og forsøger at vise dig ved at sige at han han ikke vil derhen, og at han er ked af det....

Det er naturligvis et problem, at han har fået så mange myggestik og tilmed er blevet stukket af en hveps, og jeg kan godt forstå, at du har spurgt ind til brug af myggenet. Det er dog ikke sikkert, at pædagogerne har kunne gøre noget ved det... men de skal naturligvis være opmærksomme på, om der er steder på legepladsen, hvor myg og andre insekter holder til - og så ligger der jo en pædagogisk opgave i at hjælpe børnene med så vidt muligt ikke at opholde sig der i de perioder, hvor der er mange insekter...

Det er en god idé, hvis han ...

Annonce

... kan have langærmede bluser og bukser på. Det må gerne være i tyndt stof. Det bliver heldigvis lidt køligere i vejret nu, så det kan lade sig gøre med lidt længere tøj uden at få det for varmt - men du har naturligt ikke kunne gøre dette tidligere med den varme sommer, vi har haft.

Har han brug for korte ærmer og bukser, så kan du også overveje, om du vil bruge myggespray hjemmefra, og måske skal han have noget med i vuggestuen... Myggespray indeholder kemikalier, og det kan være svært at finde ud af præcis hvilke. Der vil være kemikalier eller det der kaldes "aktivstoffer" i, fordi det er disse som holder myggene væk... Det anbefales normalt ikke til børn under 3 år, men det kan naturligvis være nødvendigt, hvis man bliver stukket så meget, som din dreng er blevet...

Lige nu lyder det dog som om, at du skal give din dreng lidt fridage derhjemme, så han får lidt mod på det hele igen. Selvom det er hårdt med to små børn, og du godt kan fornemme, at han har brug for at komme af sted, lege og være sammen med de andre børn og voksne i vuggestuen, så lyder det som om, at du lige nu skal prøve at give ham lidt mulighed for at falde til ro og "komme sig" :) Og når han så virker parat, så kan du følge ham af sted igen, men evt. give ham lidt kortere dage, så han ikke når at blive for ked af det, udkørt, grædende. Det er bedre, at han får en kort dag, som går godt og der dermed er en succesoplevelse at følge op på, end at han når at være der så længe, at han bliver for ked af det og så slet ikke har lyst til at komme af sted :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg kan godt forstå, at du er "ved at gå i stykker indeni", for det er rigtig hårdt, og det gør naturligt ondt i hjertekuglen, når du fornemmer, hvor ulykkelig din dreng pludselig er. Det er bestemt heller ikke meningen, at han skal være dette - og det lyder som en ulykkelig og meget uheldig situation i en institution, som ellers fungerer godt...

Da I skal flytte om 1.5 måned, og han skal flytte til ny institution der, så tænker jeg, at det er ekstra vigtigt, at du forsøger at være fleksibel omkring hans behov netop nu, og forsøger at hjælpe ham til at synes, at det er okay og dejligt at komme af sted. Hvis han er bange for at skulle i vuggestue, fordi han ikke forstår, hvad der sker, er bange for insekterne osv. så vil han naturligt kunne tage dette med sig det nye sted. Derfor vil det være rigtig godt, hvis han kan nå at falde lidt til ro inden, og atter begynde at forbinde det med noget trygt og dejligt at skulle i vuggestue i løbet af dagen...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - knus herfra og rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder