Svar: Ulykkelig over vuggestue
17. august 2018
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Vædderens mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt at træne renlighed på, og måske har netop det, at jeres dreng er blevet storebror hjulpet til med at slippe bleen. Nogle børn får netop behov for at vise, at de er "de store" og ikke længere baby, som den lille ny, og det kan godt gøre, at renligheden så faktisk går rigtig godt :) Det er super dejligt, at det er gået så fint hos jer!
Det er også rigtig godt, at jeres dreng normalt har været glad for sin vuggestue, og han har heller ikke haft problemer med at komme tilbage efter ferien - han var glad og parat til at starte igen.. MEN af en eller anden grund, så bliver han stukket af 50 myg og får tilmed et hvepsestik i øret. AV! Og at komme tilbage har således været rigtig svært og ubehageligt for ham - og selvom han nu er knap 2.5 år gammel, så er det jo svært at sætte ord på, hvor ubehageligt det har været, og han har ikke kunne forklare de voksne, at han har været i en sværm af myg. Han ved jo ikke, hvad myg er, eller hvordan man skal undgå dem, det er så synd!
Samtidig har børn, som en naturlig del af deres udvikling, forskellinge ting de er bange for og netop omkring 2.5 års alderen, så vil mange børn begynde at blive bange for små dyr og insekter. Det kan f.eks. være en flue, der flyver summende rundt på værelset eller bænkebidder og ørentviste, som man kan se, når man løfter en træstub eller en stor sten... Og at jeres dreng er blevet stukket så meget, som han er, tænker jeg naturligt har været med til at gøre ham ekstra utryg og bange for insekter - og dermed er det ikke rart at komme i vuggestuen.
Det er altså ikke, fordi han ikke stadig kan være glad for stedet og de voksne, men handler sandsynligvis om, at det lige nu forbindes med noget meget ubehageligt at være der. Og han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvad der sker, og hvorfor det pludselig er sådan.. han oplever bare ubehag, og det reagerer han naturligt på og forsøger at vise dig ved at sige at han han ikke vil derhen, og at han er ked af det....
Det er naturligvis et problem, at han har fået så mange myggestik og tilmed er blevet stukket af en hveps, og jeg kan godt forstå, at du har spurgt ind til brug af myggenet. Det er dog ikke sikkert, at pædagogerne har kunne gøre noget ved det... men de skal naturligvis være opmærksomme på, om der er steder på legepladsen, hvor myg og andre insekter holder til - og så ligger der jo en pædagogisk opgave i at hjælpe børnene med så vidt muligt ikke at opholde sig der i de perioder, hvor der er mange insekter...
Det er en god idé, hvis han kan have langærmede bluser og bukser på. Det må gerne være i tyndt stof. Det bliver heldigvis lidt køligere i vejret nu, så det kan lade sig gøre med lidt længere tøj uden at få det for varmt - men du har naturligt ikke kunne gøre dette tidligere med den varme sommer, vi har haft.
Har han brug for korte ærmer og bukser, så kan du også overveje, om du vil bruge myggespray hjemmefra, og måske skal han have noget med i vuggestuen... Myggespray indeholder kemikalier, og det kan være svært at finde ud af præcis hvilke. Der vil være kemikalier eller det der kaldes "aktivstoffer" i, fordi det er disse som holder myggene væk... Det anbefales normalt ikke til børn under 3 år, men det kan naturligvis være nødvendigt, hvis man bliver stukket så meget, som din dreng er blevet...
Lige nu lyder det dog som om, at du skal give din dreng lidt fridage derhjemme, så han får lidt mod på det hele igen. Selvom det er hårdt med to små børn, og du godt kan fornemme, at han har brug for at komme af sted, lege og være sammen med de andre børn og voksne i vuggestuen, så lyder det som om, at du lige nu skal prøve at give ham lidt mulighed for at falde til ro og "komme sig" :) Og når han så virker parat, så kan du følge ham af sted igen, men evt. give ham lidt kortere dage, så han ikke når at blive for ked af det, udkørt, grædende. Det er bedre, at han får en kort dag, som går godt og der dermed er en succesoplevelse at følge op på, end at han når at være der så længe, at han bliver for ked af det og så slet ikke har lyst til at komme af sted :)
Jeg kan godt forstå, at du er "ved at gå i stykker indeni", for det er rigtig hårdt, og det gør naturligt ondt i hjertekuglen, når du fornemmer, hvor ulykkelig din dreng pludselig er. Det er bestemt heller ikke meningen, at han skal være dette - og det lyder som en ulykkelig og meget uheldig situation i en institution, som ellers fungerer godt...
Da I skal flytte om 1.5 måned, og han skal flytte til ny institution der, så tænker jeg, at det er ekstra vigtigt, at du forsøger at være fleksibel omkring hans behov netop nu, og forsøger at hjælpe ham til at synes, at det er okay og dejligt at komme af sted. Hvis han er bange for at skulle i vuggestue, fordi han ikke forstår, hvad der sker, er bange for insekterne osv. så vil han naturligt kunne tage dette med sig det nye sted. Derfor vil det være rigtig godt, hvis han kan nå at falde lidt til ro inden, og atter begynde at forbinde det med noget trygt og dejligt at skulle i vuggestue i løbet af dagen...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - knus herfra og rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske