Svar: Hjælp til madplan og datter i dagpleje
9. juli 2018
Alder:
10 mdr.
Kære Caroline og familie
Tak for dit brev :)
Dagsplanen som du sender ser umiddelbart rigtig fin og alderssvarende ud - jeg anbefaler dog normalt 2 flasker i 10-12 måneders alderen... Man kan naturligvis diskutere om dette er nødvendigt. Jeres datter kan godt nøjes med en enkelt flaske og stadig få sit behov dækket, hvis der også tilføres mme i grød og mos mv., men jeg tænker faktisk, at netop flasken kunne hjælpe både jeres datter, dagplejer og jer - og jeg vil derfor foreslå jer, at I indfører en lille flaske før hun puttes til sin middagslur. Det vil give dagplejer mulighed for at give hende lidt trøst og hjælpe hende til ro, før hun skal sove...
Nogle børn har i denne alder også stor glæde af at få en godnatgrød som en fast del af deres putteritual. Det kan være en lidt grovere grød som havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød. Den gives efter et bad og en aftenrytme kan se således ud:
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnagrød ca. 19.15-19.30 og får derefter børstet tænder
Flaske og puttes til natten ca. kl 19.30-20...
Der gives altså flaske før hun skal sove - MEN, hvis det hos jer fungerer rigtig godt at putte hende uden flaske, så må I gerne bibeholde denne rytme og i stedet så give hende flaske sen aften som nu - I skal ikke ændre noget, som fungerer :)
Det er vigtigt, at dagplejen er et sted, som I har tillid til og er trygge ved. Jeres datter kan mærke, hvis I ikke er trygge ved stedet, og det vil hun reagere på. Det kan også være en god idé, at I starter med at være i dagplejen sammen med hende, så hun netop kan spejle sig i jer, se at I er glade for stedet, glade for dagplejer og de andre børn og på den måde føle sig tryg ved selv at være der. Så i stedet for at I afleverer hende og kommer tilbage igen efter ½ time, så er det bedre, at I lige nu bruger et par timer sammen med hende på stedet - prøv at tale med dagplejer om dette :)
Når I efter et par dage afleverer hende i dagplejen, så kan det være en god idé, at I afleverer hende i favnen på dagplejer. På den måde signalerer I "nu går jeg og dagplejer passer på dig", og så vinker dagplejer farvel sammen med jeres datter, og hun ser, at I går. Og her skal dagplejer så trøste hende og hjælpe hende videre med dagen.
I skal passe på ikke at gøre tiden i dagplejen for kort. At være der ½ time er ikke særligt længe, og det vil være rigtig godt, hvis hun f.eks. kan begynde at spise i dagplejen og på den måde oplever, at der sker noget, og at det er hyggeligt at være der. Gerne sammen med jer de næste par dage. Ligesom hun skal opleve, at dagplejer skifter hendes ble, at hun kan lege lidt med de andre børn osv. og stille og roligt også oplever at sove der...
Jeres datter kender ikke klokken og kan ikke forholde sig til tid. Hun vil opleve tid i forhold til, hvad der sker i løbet af dagen. Og hvis hun oplever, at I går og kommer hurtigt tilbage, så kan hun godt sidde og vente på jer, kikke efter om døren går op, vente på at I skal komme ind... Har hun derimod lært, at hun skal spise der, sove der osv. før I kommer, så vil hun godt kunne have lettere ved at finde roen i at være der...
En indkøringsplan på i alt 6-9 hverdage kan se således ud:
De første 2-3 dage er en af jer forældre med i dagplejen hele tiden. I skal signalere ro, tale med de andre børn og med dagplejer - og med jeres rolige adfærd vise jeres datter, at her er hyggeligt og rart at være.
De næste 2-3 dage øver I jer i at vinke farvel og gå kortvarigt. Her skal hun øve at spise alene med de andre børn, og hun skal prøve, at dagplejer f.eks. skifter hendes ble...
De næste 2-3 dage træner I længere tids fravær. Her skal hun altså være længe nok i dagplejen til at hun prøver at lege, spise og blive puttet sammen med de andre børn - og at dagplejer tager hende op fra en lur... hvorefter I så kommer og henter hende.
Og så starter hverdagen...
Det er naturligt svært at starte i dagpleje med den alder jeres datter har - hun kravler rundt og oplever verden større - og hun er i separationsfasen, hvilket betyder, at hun lige nu har rigtig meget brug for at se jer, for at vide at I ikke forsvinder. Hun bliver rigtigt ked af det, når I går - også derhjemme. Hvis I går på toilettet eller går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen, kan hun græde utrøsteligt, og når hun ser jer igen, så bliver hun oprigtigt glad. Det er helt normalt for hendes alder, og det handler om, at hun ikke ved, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hun forstår ikke, at I kan være på den anden side af væggen - når I forsvinder, så tror hun, at I er forsvundet...
Og det er svært at blive afleveret i dagpleje, som vil være en helt ny verden for hende. Der er rigtig mange nye indtryk at forholde sig til, og samtidig er det svært, når mor og far forsvinder. Derfor er det vigtigt, at dagplejer er sød og giver jeres datter den nærhed og tryghed, som hun viser behov for. Der skal være plads til, at hun lige nu sidder lidt mere på skødet og får lidt ekstra kram... Hun skal stille og roligt opleve, at når mor og far går, så tager dagplejer sig af hende. Hun skal opleve, at når de primære omsorgspersoner ikke er til stede, så er dagplejer en sekundær omsorgsperson. Det vil sige en person, som hun stadig kan søge trøst og ro hos, at der er en anden voksen som godt kan bruges :)
Det tager naturligt lidt tid at opbygge denne tillid, men det er stadig vigtigt at hun mærker, at dagplejer er der for hende, og at I er trygge ved dagplejer :)
Jeg vil anbefale jer meget at læse min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker. Den handler om hvordan vi giver vores børn en god hverdag i dagpleje, vuggestue og børnehave :)
Håber at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske