Svar: Have to børn hjemme på barsel
11. maj 2018
Alder:
3 år
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Ja, jeg synes bestemt, at det er en god idé at storesøster og lillebror er hjemme hos mor i juni måned. I står midt i en flytning på det tidspunkt, storesøster skal skifte både hjem og instititution, samtidig med at hun skal forholde sig til at være blevet storesøster, og det vil være dejligt for jer at have den tid sammen. Det kommer naturligt til at kræve lidt ekstra overskud af dig, når du har begge børn hjemme, og storesøster ikke lige kan være i institutionen i nogle timer hver dag, men det kan sagtens komme til at gå rigtig fint.
Juni måned er en god måde - især, hvis I har en have hos bedsteforældrene, hvor I skal bo midlertidigt, imens jeres nye hus bliver renoveret. Lad os håbe at det bliver så fint vejr, at jeres datter kan bruge lidt tid i haven, det vil hun elske med den alder hun har :) Måske kan hun have en lille løbecykel, som hun kan køre rundt på, måske er der mulighed for at lege med vand og sand... Det kan også være en idé med et børnetelt, som hun kan have som en lille hule, hvor du kan smøre en lille madpakke til hende, som hun kan sætte sig med, og hvor du kan komme på besøg alene, mens lillebror sover, eller sammen med lillebror, når han er vågen.
Børn i 3-4 års alderen vil ofte gerne lege sammen med deres forældre. Hvor mindre børn ofte leger ved siden af hinanden, så vil børn i denne alder ofte nyde at lege sammen med andre, og det er vigtigt for hende, fordi hun på den måde også lærer visse sociale færdigheder. Du behøver dog ikke være en aktiv del af legen hele tiden, men kan nogle gange godt være deltagende på afstand. Det kan f.eks. være, hvis du hjælper hende med at have en hule/telt i haven, og du kan gå til og fra, eller det kan være at lege købmand, hvor du hjælper hende med at samle forskellige ting - emballage fra køkkenet, et par af lillebrors bleer osv. hvor du så hjælper hende med at bygge en butik, og så kommer du og køber varer hos hende. Eller det kan være at lege kaffeselskab eller restaurant, hvor hun med legemad osv. laver mad til dig og serverer dette.
På den måde kan du stadig give hende opmærksomhed og en følelse af at du ser hende, stadig er der for hende og rigtig gerne vil hende, samtidig med at du også tager dig af lillebror indimellem :)
Og så er det naturligvis også vigtigt at I nogle gange bare er sammen - og ikke nødvendigvis skal lege sammen. Det betyder, at du sagtens kan invitere din datter med, når der skal laves mad, dækkes bord, ordnes vasketøj osv. Ved at indrage hende i hverdagens små gøremål og f.eks. sige "jeg vil gerne have, at du hjælper mig med...", så signalerer du, at hun har en vigtig rolle, og at hun har betydning for dig - og igen, at du gerne vil være sammen med hende. Nogle gange kan hun også hjælpe dig med lillebror - med at give ham bad, finde en ren ble, finde hans sut, være med til at bestemme hvad tøj han skal have på osv. Men det skal naturligvis være ud fra, hvad hun har lyst til. Hun skal ikke føle sig presset til at interesserer sig særligt for eller skulle hjælpe med lillebror, hvis hun hellere vil noget andet. Men igen - nogle gange kan det være med til at give hende en følelse af at hun har betydning, hvad skulle du gøre, hvis ikke du havde din store dejlige pige :)
Og så er der lillebror. Han har naturligt brug for tæt fysisk kontakt og nærhed. Det er som du skriver vigtigt, at du de første måneder bruger meget tid på at have ham nær, pludrer med ham osv. Ligesom du naturligvis skal reagere på ham, og alle de signaler han sender. Men han må også gerne sove i sin barnevogn i haven eller stå i liften i soveværelset og på den måde være lidt på afstand af jer - så han også får lidt ro, når han skal koble fra og falde i søvn og dermed får sovet godt.
Der vil naturligt ikke være helt samme fokus på ham, som der var på storesøster, da hun var lille, og du kun havde et barn. Men det hører med til at få flere børn, at du naturligvis ikke kan være over ham helt på samme måde - og det er helt okay. Det betyder jo ikke, at du ikke stadig er der for ham, ser ham og anerkender ham, lytter til ham, hjælper ham i hverdagen osv. Men han lærer naturligt at vente lidt på en anden måde, end storesøster har lært - ligesom hun nu også nogle gange skal lære, at hun må vente, fordi du er lige igang med at tage dig af lillebror. Det er dog vigtigt, at du her forklarer hende, at du ikke har glemt hende, og at du nok skal hjælpe hende, være der for hende, når du er færdig med at skifte lillebrors ble, eller hvad du nu er igang med :) Når ma har flere børn, så er en af de gaver der følger med, at man naturligt lærer at skulle give plads til en anden, og det er vigtig læring at kunne, når man f.eks. skal i børnehave og i skole eller i det hele taget vokser op :)
Og så skal du naturligvis udnytte de tidspunkter, hvor bedsteforældre og far er hjemme - så de nogle gange tager sig af storesøster, laver noget med hende - måske væk hjemmefra, så hun også kommer ud og opleve noget - og du så kan være hjemme med lillebror og være der 100% for ham. Ligesom de nogle gange måske kan tage sig af ham, så du kan lave lidt sammen med storesøster og uden at lillebror er der, fordi han jo vil være der hele tiden i hverdagen :)
Udnyt tidspunkter hvor han sover til at trille ture med barnevognen, hvor storesøster går med. Måske kan I tage på legepladsen, i bycenteret, gå en tur i skoven eller lignende, så I kommer ud, og hun får brugt lidt energi - og lillebror sover imens. Vågner han og er sulten, er det naturligvis praktisk, hvis det er et sted, hvor du kan sætte dig og give ham mælk, og hun kan lege lidt videre. Men I kan godt lave ting nogle dage, hvor I ikke behøver være hjemme hele tiden, men også oplever at komme lidt væk. Når det så er sagt, så kan det faktisk også være rigtig dejligt for storesøster at mærke, at man ikke skal noget. At der er mulighed for at koble helt fra og slappe helt af og bare være.
Du kan undersøge om der er legstuer, hvor I skal bo. Det findes i nogle kommuner, og det kan være en mulighed at tage til dette, være sammen med andre hjemmegående forældre og børn. På den måde kan din datter møde lidt legekammerater, hvis du tænker, at hun nogle dage har brug for det...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro på vejen:)
Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske