Svar: Den rette vuggestue?
6. marts 2018
Alder:
15 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Der findes super gode vuggestuer, med omsorgsfuldt pædagogisk uddannet personale, som brænder for deres arbejde og for at være sammen med de små børn - og så findes der desværre også det modsatte... Og jeg bliver faktisk rigtigt ked af at læse din beskrivelse - især punkt 2...:
"Tonen er hård", "børn der græder bliver ikke taget op", "talt hårdt til, fordi man vælter et glas", "talt hårdt til, fordi man afbryder pædagogen", "skæld ud", "nægtes trøst af de voksne", "græde sig i søvn"... Og det er ikke kun dine oplevelser - du har oplevet det flere gange, men din drengs far har også nævnt det, og en bekendt der også har barn i institutionen har nævnt det...
Det lyder som en institution, der er meget presset - hvor der evt. ikke er personale nok, eller hvor der måske ikke er nok uddannede pædagoger. Det kan også være dårlig ledelse eller manglende ressourcer på grund af sygemeldinger osv. Men er mange pædagogerne syge, og bruges der mange vikarer, så må man jo nogle gange også lige overveje, hvorfor det mon er...
Jeg synes, det bedste vil være, hvis du kontakter lederen af institutionen og beder om en samtale, hvor du kan give udtryk for nogle af de bekymringer du har. Det er rigtig vigtigt, at du er tryg og glad ved at aflevere din dreng. Du skal have en tillid til, at når han er der, så bliver der taget rigtigt godt hånd om ham - og som du beskriver det, så mangler du faktisk denne tillid til stedet og til pædagogerne. Det synes jeg du skal tale med institutionen om, for det er jo også den eneste måde, de kan blive opmærksomme på, hvad der egentlig foregår, og at man måske skal ændre nogle ting.
Hvis en samtale ikke virker, så ville jeg nok undersøge hvilke andre muligheder, der er i kommunen og besøge nogle forskellige steder, for at få lidt ide om, hvordan det er der. Tal også gerne med andre familier for at høre deres vurdering. Og så må du naturligvis tale med pladsanvisningen om muligheden for, at jeres dreng kan blive skrevet op til et andet sted.
Jeg forstår fuldt dine bekymringer - din dreng skal ikke selv kunne kravle op på en høj stol endnu - det er fint hvis han kan, men det er naturligt, at han ikke kan. Og det er netop vigtigt, at pædagogerne støtter og guider ham i at lære det gradvist. Det lyder heller ikke godt, at han ligefrem ryster, hvis de forsøger at tage ham i hånden. Det er naturligvis fint, at de fortæller jer det, men jeg savner lidt en reflektion over, hvorfor han mon gør det, og hvordan de så kan hjælpe ham... Og jeg er enig med dig i, at det ville være dejligt, hvis man også prioriterede udeliv for de lidt mindre børn, ligesom det er nødvendigt for at lære dansk og gøre sig forståelig, at de voksne taler dansk... Man kan naturligvis sagtens argumentere med, at det vigtigste for de små må være, at personen er sød, omsorgsfuld osv. fremfor om sproget tales korrekt - men det lyder jo desværre ikke til at være tilfældet hos jer...
Jeg er med på, at der altid er flere sider af en sag, men ud fra det du fortæller, så synes jeg faktisk ikke, det lyder som om, at du har for høje forventninger... Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig god weekend! Knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske