Svar: Den rette vuggestue?

6. marts 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev :)

Der findes super gode vuggestuer, med omsorgsfuldt pædagogisk uddannet personale, som brænder for deres arbejde og for at være sammen med de små børn - og så findes der desværre også det modsatte... Og jeg bliver faktisk rigtigt ked af at læse din beskrivelse - især punkt 2...:

"Tonen er hård", "børn der græder bliver ikke taget op", "talt hårdt til, fordi man vælter et glas", "talt hårdt til, fordi man afbryder pædagogen", "skæld ud", "nægtes trøst af de voksne", "græde sig i søvn"... Og det er ikke kun dine oplevelser - du har oplevet det flere gange, men din drengs far har også nævnt det, og en bekendt der også har barn i institutionen har nævnt det...

Det lyder som en institution, der er meget presset - hvor der evt. ikke er personale nok, eller hvor der måske ikke er nok uddannede pædagoger. Det kan også være dårlig ledelse eller manglende ressourcer på grund af sygemeldinger osv. Men er mange pædagogerne syge, og bruges der mange vikarer, så må man jo nogle gange også lige overveje, hvorfor det mon er...

Jeg synes, det bedste vil være, hvis du kontakter lederen af institutionen og beder om en samtale, hvor du kan give udtryk for nogle af de bekymringer du har. Det er rigtig vigtigt, at du er tryg og glad ved at aflevere din dreng. Du skal have en tillid til, at når han er der, så bliver der taget rigtigt godt hånd om ham - og som du beskriver det, så mangler du faktisk denne tillid til stedet og til pædagogerne. Det synes jeg du skal tale med institutionen om, for det er jo også den eneste måde, de kan blive opmærksomme på, ...

Annonce

... hvad der egentlig foregår, og at man måske skal ændre nogle ting.

Hvis en samtale ikke virker, så ville jeg nok undersøge hvilke andre muligheder, der er i kommunen og besøge nogle forskellige steder, for at få lidt ide om, hvordan det er der. Tal også gerne med andre familier for at høre deres vurdering. Og så må du naturligvis tale med pladsanvisningen om muligheden for, at jeres dreng kan blive skrevet op til et andet sted.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg forstår fuldt dine bekymringer - din dreng skal ikke selv kunne kravle op på en høj stol endnu - det er fint hvis han kan, men det er naturligt, at han ikke kan. Og det er netop vigtigt, at pædagogerne støtter og guider ham i at lære det gradvist. Det lyder heller ikke godt, at han ligefrem ryster, hvis de forsøger at tage ham i hånden. Det er naturligvis fint, at de fortæller jer det, men jeg savner lidt en reflektion over, hvorfor han mon gør det, og hvordan de så kan hjælpe ham... Og jeg er enig med dig i, at det ville være dejligt, hvis man også prioriterede udeliv for de lidt mindre børn, ligesom det er nødvendigt for at lære dansk og gøre sig forståelig, at de voksne taler dansk... Man kan naturligvis sagtens argumentere med, at det vigtigste for de små må være, at personen er sød, omsorgsfuld osv. fremfor om sproget tales korrekt - men det lyder jo desværre ikke til at være tilfældet hos jer...

Jeg er med på, at der altid er flere sider af en sag, men ud fra det du fortæller, så synes jeg faktisk ikke, det lyder som om, at du har for høje forventninger... Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig god weekend! Knus herfra!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to