Svar: Dagpleje til vuggestue
23. februar 2018
Alder:
17 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :)
Når jeg læser dit brev og dine tanker, så er der ikke noget, som umiddelbart peger på, at I skal vælge noget bestemt. Det lyder ikke som om, at der i jeres situation vil være én rigtig ting at gøre, eller sagt på en anden måde, I kan vælge begge dele - lade jeres dreng blive i dagplejen eller lade ham flytte til vuggestue.
Det taler for at blive i dagplejen, at han er vant til at være der. Han er tryg og glad for stedet, han er glad for sin dagsplejer, og han trives. Du beskriver også en dreng, der lyder til at have udviklet sig meget i den periode, hvor han har været i dagpleje. Han er blevet lidt mere modig, åbner sig mere og mere op og bliver gradvist mere udadvendt, og det lyder som om, at han på den måde profiterer rigtig godt at de små og trygge rammer, som dagplejen naturligt kan tilbyde ham. Og som udgangspunkt skal man jo ikke ændre noget, som fungerer. Dertil kommer, at man ved, hvad man har, og ikke hvad man får... og det er naturligvis dette, som I skal gøre op.
Der er dog på sigt en del fordele ved at skifte til vuggestue. For det første har I plads til juli, og det betyder, at I sandsynligvis kan starte stille og roligt op. I vil måske holde ferie i juli måned, og det betyder, at I kan besøge vuggestuen sammen med ham, har tid til at bruge tid sammen med ham og vænne ham gradvist til at være der og være tryg ved stedet. Samtidig har mange af børnene ferie i den periode, så der vil ikke være 36 børn i institutionen, og det gør også, at han har mulighed for at vænne sig lidt mere til det og ikke fra den ene dag til den anden skal træde ind i en voldsomt stor ny verden...
Selvom man skal tage udgangspunkt i, hvad jeres dreng har brug for her og nu, så er det dog svært at lukke øjnene for, at han fremadrettet ikke vil kunne få plads i den institution. Pladsanvisningen har sagt, at I skal sige ja nu, ellers får han tilbud et andet sted og dermed længere væk, når han senere får behov... Og jeg kan godt forstå, hvis det spiller ind i jeres beslutning. Det er jo også vigtigt, at hverdagen rent logistisk hænger sammen, og hvis I stresser over, at han skal køres et sted, storesøster til et andet sted, og I så samtidig overvejer en lille ny, der skal et tredje sted, så er det naturligt svært at få hverdagen til at fungere. Og bliver I stressede og irriterede over dette, så påvirker det jo også jeres børns trivsel og udvikling...
Det at skifte institution er altid forbundet med en vis stress og tilvænning - og for nogle børn er det naturligt sværere end for andre. Generelt gælder, at man skal forsøge at give børn så lidt skift i livet som muligt, jo mere ro, ensartethed, stabilitet osv. jo bedre er det - og det gælder også skift mellem dagplejere, institutioner osv. Nogle skift kan ikke undgås - de kommer, når vi f.eks. flytter til en ny by eller lignende. Men andre skift kan godt undgås. Hos jer, giver det dog ikke en stor forskel, om I flytter ham nu eller lader ham blive. Hvis han bliver i dagplejen, så skal han skifte til børnehave i 2019, vælger I at flytte ham, så han får skiftet nu,så skal han naturligvis stadig skifte til børnehave i 2019, men det vil være i samme institution og derfor ikke et voldsomt stort skift for ham...
Hvordan oplever I hans forhold til dagplejer og hans behov for hende? Er hun en vigtig omsorgsperson for ham? Har han meget brug for hendes nærhed i hverdagen, brug for at komme på skødet, brug for at han kan se hende, at hun er der, guider og støtter ham eller? Det kan naturligt også spille ind på, hvorvidt I vælger at flytte ham nu eller senere. Det er klart, at der ikke vil være helt samme kontakt mellem jeres dreng og pædagogerne på stuen, som der er mellem ham og dagplejer. Det gør naturligt en forskel om der er en voksen til 3 børn eller om der er 2-3 voksne til 12 børn...
Er der en risiko for at dagplejer stopper med at være dagplejer, før jeres dreng skal i børnehave? Det er naturligt svært at svare på, og man kan naturligvis ikke gardere sig mod at hun pludselig bliver syg, skal flytte eller andet... På den måde kan dagpleje systemet jo være lidt mere usikkert, end vuggestuen...
Dine tanker omkring, at han jo bliver ældre - der er stadig 4 måneder til han er tilbudt en plads, og det betyder, at han når at blive 21 måneder... Han vil i denne alder stadig have stor glæde af at være i dagpleje, men han begynder også at kunne have glæde af at være sammen med flere børn, og når han bliver 2 år, vil det være rigtig dejligt for ham at der er flere børn at spejle sig i og lege sammen med. Lige nu leger han stadig meget parallelleg, altså leger meget ved siden af de andre, men i 2års alderen vil det være rigtig dejligt at lege rollelege og lege mere med de andre - og det er muligheden naturligvis større for i vuggestuen. Her spiller det naturligvis også ind, hvor meget dagplejer mødes med andre dagplejere, tager i legestue osv. så han netop mødes med andre børn og her skal I så vurdere, hvorvidt han har behov for flere børn og mere aktivitet dagligt eller om det passer bedre til ham, hans personlighed og udvikling, at det er nogle dage om ugen og ikke hele dage, men timer af gangen...
Har I overvejet at besøge vuggestuen? Det kunne godt være en idé at lave en aftale med dem om, at I kommer forbi en dag. Det kan give jer lidt idé om, hvordan jeres dreng reagerer på stedet, og hvordan hverdagen foregår der. Det vil også være en god idé at tale med pædagogerne om, hvordan det foregår med indkøring, hvordan dagen er skruet sammen, hvilke værdier de har osv. så I har lidt idé om, hvorvidt stedet faktisk passer til jeres dreng... Hvis han bryder helt sammen, klamrer sig til dig og tydeligt viser, at han slet ikke har lyst til at være der, så skal han nok blive i sin dagpleje, men løber han rundt, leger med legetøjet og er okay med, at der tages kontakt fra andre voksne og børn, så er situationen jo en helt anden...
Ingen kan sige hvad fremtiden bringer, og jeg kan godt forstå, at du er bange for at tage det forkerte valg - for hvad hvis han bliver rigtigt ked af det, og synes det er rigtig svært at flytte... Hvis I vælger at flytte ham, så er det derfor meget vigtigt, at du har det overskud, som er nødvendigt for at hjælpe ham igennem en svær periode. Hvis det viser sig, at han har rigtig svært ved det skift, så er du nødt til at være der for ham - det betyder at han måske skal have lidt kortere dage, at han skal afleveres lidt senere, hentes lidt tidligere, måske have en fridag en gang imellem eller lignende.
I skal også være forberedte på at start i vuggestue betyder møde med mange nye mennesker, både nye voksne og nye børn. Og det betyder også et møde med mange flere bakterier og vira. Heldigvis er sommeren en god årstid at begynde på og børnene er meget udenfor, men det kan give ham flere sygedage, end I har oplevet i dagplejen, og det skal I også være parate til...
Jeg tænker derfor, at beslutningen også bør ske lidt ud fra, hvad mulighed I har for fleksiblitet i hverdagen og for at hjælpe ham igennem, en evt. svær periode - dermed ikke sagt, at det bliver svært, det kan jo også være, at det bare bliver super godt!
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre - og at I finder ud af, hvad den bedste løsning vil være for jer og jeres dreng :)
Læs meget gerne bogen "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard. I den får du blandt andet gode råd til, hvad du kan lægge mærke til og overveje, når du skal vælge det rette pasningstilbud til jeres dreng...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske