Svar: Forstoppelse - 2 mdr.

21. februar 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Stort tillykke med lillebror og tak for dit brev - det er rigtig godt, du skriver :)

Det er vigtigt, at du forsøger at holde gang i lillebrors mave. Hvis han har forstoppelse, så vil det naturligt påvirke hans indtag af mælk, så han ikke drikker nok (fordi der er stop i tarmen), det vil gøre ondt, og det vil naturligt påvirke hans trivsel...

Jeg giver dig ret i, at det er lidt usædvanligt, hvis lægerne i Tyskland generelt anbefaler urter og te - det undrer også mig, at det er løsningen og ja, jeg synes bestemt, at du skal forsøge med en anden erstatning.

Det er sådan, at hvis forældre har eller har haft allergisk sygdom, herunder astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi, evt i kombination med forhøjet navlesnors IgE, så vil barnet have øget risiko for at udvikle allergi. Til disse børn anbefales det, at man ammer eller at man giver højt hydrolycerede modermælkserstatning de første 4 måneder. Dette kan ikke fjerne risikoen, men man kan nedsætte risikoen for at barnet udvikler fødevareallergi (især allergi overfor komælk) og børneksem. Disse erstatninger hedder f.eks. Nutramigen eller Althera. Får et barn konstateret mælkeallergi, skal barnet tilbydes denne erstatning så længe det ikke tåler komælk. Dette ordineres og undersøges af læge.

NAN HA er ikke en højt hydrolyceret erstatning og anbefales derfor ikke til børn, der har fået påvist komælksallergi. Jeres dreng kan dog godt have glæde af at få NAN HA. Den har blandt andet delvist hydrolycerede proteiner, og det gør, at den hos nogle børn virker godt mod forstoppelse. Derfor kan den godt have en positiv effekt på jeres drengs mave - og altså virke anderledes end NAN 1.

En anden mulighed er, at I forsøger med NAN Sensilac. Den er udviklet specielt til børn med koliksymptomer, og den er tilsat GOS/FOS som i studier har vist at kunne give blødere afføring. Den kan således også have god effekt på jeres drengs mave. Derudover er den beriget med lactobacillus reuteri, som er mælkesyrebakterier.

Med hensyn til "Pre-Milch" til nyfødte, så kan det være en specielmælk, der er tilpasset det for tidligt fødte barns specielle behov. Der kan være tilsat lidt ekstra kalorier og proteiner (det varierer lidt fra produkt til produkt hvordan og hvor meget). Og der er således forskel på disse typer erstatning og de erstatninger, som du normalt kan købe i supermarkedet. Det gælder også de højt hydrolycerede erstatning, som gives til børn med mælkeallergi, de kan heller ikke købes i supermarkeder, men skal købes på apoteket.

Der er ikke grund til at give din dreng "pre-milch" eller "højt hydrolyceret erstatning". Og da du giver NAN, så synes jeg, at du lige nu skal fortsætte med dette. Jeg ...

Annonce

... vil dog anbefale, at du forsøger dig med NAN HA eller NAN Sensilac, for at se om ikke dette kan have en positiv effekt på din drengs mave. Du kan naturligvis også finde andre modermælkserstatninger på markedet, som kan hjælpe ham, men han lyder til at være glad for NAN, han tager imod sine flasker og spiser gerne - så det er blot et spørgsmål om at finde en erstatning, som hans mave fungerer med. Og jeg ser ikke noget problem i, at du udskifter alle flasker på en gang, du behøver ikke erstatte en flaske af gangen, som situationen er hos jer.

Det vil være godt, at du starter med at tilbyde ham en anden erstatning og så ser, hvordan hans mave reagerer på dette. Hvis han har "en prop af afføring stående", så kan det være en god idé at give ham en stikpille, som han har fået før, så du sikrer dig, at der er passage, og så skulle det gerne fungerer igen.

Hvis han efter skift af erstatning stadig har problemer med forstoppelse, så synes jeg, at du skal give ham laktulose. Du må give ham op til 1 ml pr kg, han vejer, og det kan være en fordel at give ham to gange dagligt - morgen og aften. Det skal gives direkte i munden og ikke i flasken. Da han vejer 4.5 kg, så kan du f.eks. give ham 1.5 ml morgen og 1.5 ml aften, og så se, hvordan han reagerer på det. Hvis han får tynd mave, så skruer du lidt ned i mængde og giver ham 1 ml i stedet, virker det ikke nok, så kan du give ham f.eks. 2 ml morgen og aften i stedet. Og han må gerne få dette i længere tid, hvis han har behov for det.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg synes ikke, at du skal give ham fennikel... du skal som udgangspunkt ikke blande noget i hans modermælkserstatning, den er sammensat så den passer præcist til hans behov, og det er vigtigt, at du følger blandingsvejledningen fuldt. Du bør ikke tilbyde ham urte-te og lignende. Det er mælk han som udgangspunkt skal have. Hvis han har meget ondt i maven, græder og er helt ulykkelig og svær at trøste og du kan fornemme, at det er maven som gør så ondt, så kan du nogle gange godt tilbyde ham en lille smule kogt vand, evt. sukkervand. Men der vil være tale om ganske lidt, måske bare 1-5 ml og ikke mere. Det må ikke være i en mængde, som tager hans appetit.

Det er korrekt, at der bør være afføring en gang i døgnet, når han får fuld flaske. Det skyldes, at der er en del affaldstoffer i erstatningen, som naturligt skal ud. Det er dog lige så vigtigt, at afføringen ikke er hård, og det må ikke gøre ondt på ham at komme af med det. Det kan altså godt være okay, hvis han nogle gange har afføring hver anden dag, hvis afføringen er grødet og blød... men som udgangspunkt er minimum en gang i døgnet bedst.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre