Svar: Hjælp - vi skal flytte!:-)

13. januar 2018

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Familien Flyt

Tak for jeres brev og hvor dejligt at høre, at I skal flytte til noget nyt - det lyder som om, at I har fundet et dejligt sted, hvor I skal bo længe fremover, tillykke med det :)

Det lyder så fint, at børnene kan blive i den nuværende institution. Det betyder rigtig meget, når I skal flytte, at deres hverdag forbliver den samme. De skal ikke starte et nyt sted, de skal ikke finde nye venner og relationer. Det hele vil være stort set som det plejer, eneste forskel er, at de bor i nye rammer.

Og jeg synes bestemt at I skal fortælle jeres datter det. Med den alder hun har, så vil hun sandsynligvis allerede have hørt eller fornemmet, at der sker nogle ændringer. I har sandsynligvis kikket på annoncer, talt om steder I har fundet, drøftet ting med familie og venner osv. Og når man er 4.5 år gammel, så har man meget store ører og hører rigtig mange ting - og tænker også meget konkret, samtidig med at man har en livlig fantasi - og det er altså langt bedre at I fortæller hende, hvordan det hænger sammen, end at hun går og forestiller sig noget og bliver utryg. Eller som I selv skriver - at nogen pludselig nævner noget, og så forstår hun ikke, hvad det handler om.

Så jeg vil foreslå jer, at I sætter jer ned og fortæller hende, at I har fundet et dejligt hus, hvor I alle sammen skal flytte hen. I skal have jeres ting med, tingene skal pakkes i kasser osv. Hun skal stadig gå i børnehaven, men hun får et nyt værelse og der vil være have osv. hvad I nu kan sige af forskellige ting, som kan give hende lidt idé om, hvad det er I skal og hvad hun kan forvente. I kan vise hende billeder - og I kan også spøge hende om hun har lyst til at I går forbi huset en dag, så hun kan se det udefra. I kan ikke gå ind, men I kan godt gå forbi... osv.

Hvis hun giver udtryk for at være usikker på noget, så lyt til det og svar så godt I kan. Lov hende ikke noget, som I ikke ved eller måske ikke kan holde, men anerkend hendes følelser og usikkerhed. Tal positivt om det hele, prøv at undgå at problematisere det. Jo mere positive og glade I virker, jo mere vil hun naturligt spejle sig i jer :)

Selvom hun er vokset op i jeres nuværende hjem, og det for hende er en tryg base, så er det mest trygge trods alt at være sammen med jer forældre og lillebror. Ligesom det er trygt at hverdagen, børnehaven osv. ikke ændrer sig.

Det er helt okay, hvis hun lige nu ikke rigtig har nogen spørgsmål og ikke interesserer sig så meget for flytningen. Der er 4 måneder til I skal flytte, og I kan godt fortælle hende, at det først er til sommer - og evt. sætte lidt tid på som hun måske kan overskue - det skal være fastelavn, vinterferie, påskeferie osv. før I skal flytte, så der går tid endnu - men I synes, at hun skal vide det, så hun ved, hvad det er I går og snakker om derhjemme:) Det ...

Annonce

... er utrygt for hende (og faktisk også for lillebror), hvis de hører, at I går og hvisker om noget, og de ikke ved, hvad det er... Og når der så ca er en måned til at I skal flytte, så kan det være en god idé at tale mere bevidst om det og inddrage hende lidt mere. Måske skal I forbi huset, male det indvendig osv. og gøre det klar før I kan flytte ind - og det skal hun naturligvis være med til, så hun føler sig inddraget - uden at hun skal "tvinges til husarbejde";) Men det vil være rigtig dejligt, at hun får lov til at besøge huset, bevæge sig igennem rummene, I kan tale om, hvor hendes værelse skal være, hvor hendes seng skal stå osv. Så hun er lidt forberedt på det hele, og det hele bliver lidt mere håndgribeligt for hende.

Og så vil det være rigtig godt, at I gør børneværelserne klar først. Faktisk bør I pakke deres ting ned sidst, og det bør være det første I sætter op. Det er vigtigt for dem begge to - også lillebror, når han ikke er ældre - at de har deres ting hos sig og kan følge med i at tingene ikke forsvinder. Det betyder rigtig meget for dem og giver dem en følelse af at være hjemme, føle sig hjemme det nye sted.

Nogle gange kan det være en god idé at lade børnene overnatte hos bedsteforældre eller lignende den dag/nat hvor alt pakkes ned og væk... så det hele ligesom bliver ordnet uden at de behøver føle den stress, som måske følger med. Andre gange kan det være bedre, at de rent fysisk er med til at køre fra det ene sted til det andet, sidder med i bilen på vejen, følger flyttekassernes tur osv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan også være en god idé at I siger farvel til det gamle hus. Når det hele er tomt og pakket ned, så gå rundt i huset og mind hinanden om nogle af de gode stunder I har haft der.. så I siger farvel og er parate til at starte på et nyt kapitel i det nye hus :)

I kan også læse børnebøger, der handler om at flytte. Der findes mange billedebøger og højtlæsningsbøger for børn om at flytte. Prøv at se på biblioteket. Jeg har fundet et par titler:
"Det dejligste sted at bo" - om en frø, der skal finde et sted at bo.
"Nanna flytter" - om hvor travlt de har, fordi de skal flytte - og den vigtigste kasse er den med Nannas ting.
"Tino og Pico skal flytte" - om at være bekymret over flytning.
"Familien von Hansen flytter" - det er svært at skulle forlade det gamle hus og flytte til noget større.
"Barbapapas hus" - tid til at flytte for huset er blevet for lille.
"Felix Flytter" - svært at flytte fra sine venner.

Der er mange muligheder og selvom nogle bøger behandler den problematik, der ligger i at sige farvel til gamle og få nye venner, og det ikke er tilfældet hos jer, så kan de måske godt læses højt og netop give lidt ro omkring, at alt på den måde hos jer vil være det samme.

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Jordemoder

En jordemoder er uddannet til at hjælpe gravide, fødende og nye familier. Når du bliver gravid, så skal du i første omgang kontakte din læge. Lægen vil herefter automatisk sørge for at give besked til dit fødested, og dermed en jordemoder, som så vil indkalde dig til undersøgelse.

Som gravid er du, så vidt det er muligt, tilknyttet een jordemoder i hele graviditetsforløbet. Du (og din partner) vil blive kaldt til samtale og undersøgelser løbende gennem hele graviditeten, og I...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder