Svar: Journal fra fødsel
8. januar 2018
Alder:
13 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Hypoglycæmi er den lægelige betegnelse for lavt blodsukker.
Det normale blodsukker, altså hvor højt eller lavt blodsukkeret er, afhænger af alder og ernæring. Børn der er født til tiden har normalt lige efter fødslen et fysiologisk forbigående fald i blodsukker, men når barnet lægges til brystet og får den første råmælk, så vil blodsukkeret normalisere sig.
Nogle børn er i risiko for at have for lavt blodsukker, og børn som ved fødslen f.eks. er meget store med en fødselsvægt på mere end 4500 gram vil man ofte tilbyde ekstra mælk efter fødslen, for at deres blodsukker ikke skal falde for meget.
Spædbørn kan have forskellige symptomer på lavt blodsukker f.eks. sitren, irritabilitet, sløvhed, slaphed, vejrtrækningsbesvær mv. Og man kan måle barnets blodsukker via blodprøver.
Hvilken behandling man vælger afhænger helt af barnets alder, og hvor lavt et blodsukker barnet har. Nyfødte børn kan være i lavrisiko, mellemrisiko og højrisiko. Er barnet i lavrisiko, så vil man ofte ordinere amning og så måle barnets blodsukker efter 2 timer. Er barnet i mellem eller højrisiko, så vil man ofte tilbyde amning og kop/sondeernæring ved siden af - det der også kaldes early feeding. Nogle gange vil man vælge at lægge drop og give barnet 10% glucose, og så tjekker man blodsukker igen efter 1-2 timer.
Beskrivelsen "Indlægges på barselsafsnittet idet barnet observeres i let regime" tyder på at dit barn har været i let risiko for lavt blodsukker og derfor har I kunne indlægges på barselsgangen. Havde barnet f.eks. haft brug for drop, så var I sandsynligvis blevet indlagt på neonatalafdelingen :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske