Svar: Journal fra fødsel

8. januar 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Hypoglycæmi er den lægelige betegnelse for lavt blodsukker.

Det normale blodsukker, altså hvor højt eller lavt blodsukkeret er, afhænger af alder og ernæring. Børn der er født til tiden har normalt lige efter fødslen et fysiologisk forbigående fald i blodsukker, men når barnet lægges til brystet og får den første råmælk, så vil blodsukkeret normalisere sig.

Nogle børn er i risiko for at have for lavt blodsukker, og børn som ved fødslen f.eks. er meget store med en fødselsvægt på mere end 4500 gram vil man ofte tilbyde ekstra mælk efter fødslen, for at deres blodsukker ikke skal falde for meget.

Spædbørn kan have forskellige symptomer på lavt blodsukker f.eks. sitren, irritabilitet, sløvhed, slaphed, vejrtrækningsbesvær mv. Og man kan måle barnets blodsukker via blodprøver.

Hvilken ...

Annonce

... behandling man vælger afhænger helt af barnets alder, og hvor lavt et blodsukker barnet har. Nyfødte børn kan være i lavrisiko, mellemrisiko og højrisiko. Er barnet i lavrisiko, så vil man ofte ordinere amning og så måle barnets blodsukker efter 2 timer. Er barnet i mellem eller højrisiko, så vil man ofte tilbyde amning og kop/sondeernæring ved siden af - det der også kaldes early feeding. Nogle gange vil man vælge at lægge drop og give barnet 10% glucose, og så tjekker man blodsukker igen efter 1-2 timer.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Beskrivelsen "Indlægges på barselsafsnittet idet barnet observeres i let regime" tyder på at dit barn har været i let risiko for lavt blodsukker og derfor har I kunne indlægges på barselsgangen. Havde barnet f.eks. haft brug for drop, så var I sandsynligvis blevet indlagt på neonatalafdelingen :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder