Svar: 3 år og sut
23. november 2017
Alder:
3 år
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Jeg går ud fra, at det er tandlægen som har konstateret overbid/suttebid, og det gør det jo naturligt ekstra vigtigt at få skruet behovet for sutten ned.. og der er flere måder, I kan gribe det an på...
Det er, som du selv er inde på, tryghed for jeres dreng og han er meget glad for sine sutter. Sutten er hans bedste ven, den har fulgt ham hele livet, den trøster og beroliger og hjælper ham - og det er naturligt meget svært at skulle sige farvel til den. Derfor er det også rigtig svært at aflevere sutten, og derfor er det rigtig godt, hvis I kan prøve at minimere behøvet for sut generelt.
Det er f.eks. en rigtig god idé, hvis I kan give sutten en fast plads om morgenen, hvor den kan ligge og vente på ham, til han skal i seng igen. Det vil være godt, hvis han selv lægger den der - så ved han at den er der, og I anerkender hans lyst til og behov for selvbestemmelse.
Det vil også være rigtig godt, hvis I generelt kan bede ham tage sutten ud af munden, når han taler. Det er naturligvis okay at han en gang imellem får en sut, hvis han er ked af det - men når roen er faldet over ham og han er parat til at komme videre, så er det vigtigt at sutten igen fjernes - og begynder han at tale med sutten i munden, så bed ham om at tage den ud, så I kan høre og forstå, hvad han siger - naturligvis på en sød og venlig måde :)
Man kan, som du er inde på, vælge at aflevere sutten f.eks. til julemaden og nisserne eller man kan hænge dem på et suttetræ. De står i parker, hos tandlæger, i indkøbscentre og lignende - det er lidt forskelligt alt efter hvor man bor. Der er også legetøjsbutikker, som tilbyder at tage imod sutterne, hvis man så køber et stykke legetøj i steder - så man bytter - sutterne afleveres, legetøjet komme med hjem i stedet.
Og så er der også børn, som har det bedst med at være inddraget, og hvor man fjerner sutten gradvist og måske er det dette, som jeres dreng har brug for. Altså at sutten en efter en bliver kasseret. Sutterne bliver gamle, mørnede, klistrede, de dur ikke mere - og skal smides ud. Og han kan så selv smide en sut ud af gangen - hen i skraldespanden med sutten, det er slut med sut, ligesom når mælkekartonen er tom og skal smides ud - og I skal så naturligvis sørge for ikke at købe nye sutter med hjem.
Har han en bamse, en putteklud eller lignende, som han kan trøste og berolige sig med i stedet for sutten? Det er en god idé at give ham en ny ven, som erstatning for sutten - ikke bare fjerne sutten, men tilbyde et alternativ. Det kan derfor også være en mulighed, at I kobler sutten til en klud, så han vænnes til at bruge sut og klud sammen. Og stille og roligt, så er der kun denne sut tilbage, og når den skal smides ud, så må han nøjes med sin klud...
Det vil gå bedst, hvis I er enige om at det er tid til at stoppe med sutten. Og som du skriver, så er der sket rigtig meget den sidste tid - han er blevet storebror, er startet i børnehave, har skulle smide bleen, har næsten droppet sin middagslur - det er store forandringer på kort tid - og det er derfor naturligt, at han har søgt sin sut ekstra meget og lige nu viser stort behov for den.
Derfor skal I naturligvis også overveje, om det er lige nu, eller om det er okay at der går et par måneder med langsom men gradvis nedtrapning, så han selv kan følge med og måske selv får en følelse af at det er okay, og at han er ved at være parat. Hvis han har et meget stort suttebehov lige nu og I så fjerne sutten for hurtigt, så risikerer I også, at han begynder at tage lillesøsters sutter, eller begynder at sutte på tommelfinger - og den bliver endnu sværere at komme væk fra. Og er endnu dårligere for hans tandstilling.
Derfor er det vigtigt, at I ikke presser ham unødigt, men samtidig også prøver at fornemme, hvornår det er okay at stille lidt krav til ham og netop appellere til, at han nu er den ældste og er så gammel, at han ikke længere behøver sut i munden hele tiden:) Det er en balance - for lidt og for meget... :)
Det kan være en god ide at læse bøger om at skulle slippe sutten, fordi det at læse om andre og om at det er svært giver ham lidt idé om, at han ikke er den eneste, at han ikke er alene, samtidig med at han også bliver bevidst om, at man på et tidspunkt er nødt til at stoppe med sin sut.
Nogle gange kan det også være en idé at tale med ham om andre ting, som han har haft svært ved, men som er lykkes og som han har klaret rigtig godt - så I giver ham en følelse af, at han godt kan :)
Og så skal du naturligvis være der, tilbyde din favn, kærtegn, kys og kram, når han savner sin sut og har brug for trøst og ro - ligesom han naturligvis kan få lidt at drikke og spise, hvis han har brug for at få noget i munden...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med projekt "slut med sut" :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske