Svar: Hjem fra vuggestuen
19. oktober 2017
Alder:
17 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg tror bestemt ikke, at jeres dreng keder sig derhjemme eller at I ikke aktiverer ham nok. Det lyder rigtig fint, alt det du gør, og det er netop rigtig dejligt, at I nogle gange prioriterer blot at være derhjemme og andre dage handler, tager på legeplads, går en tur, tager på biblioteket osv. Men blot at være hjemme efter en lang dag i vuggestue er helt okay :)
Mange forældre oplever, at deres børn protesterer over at skulle afleveres eller hentes i institution. Det er svært at skifte mellem hjem og institution, det er både svært, når man skal hjemmefra, og det er også svært sidst på dagen, hvor man skal hjem igen. Og man taler om "at barnets dobbeltsocialiseringsrum mødes", hvorfor der ofte opstår en konflikt. Det betyder, at det er svært for barnet skifte imellem de to forskellige verdener som vuggestuen og hjemmet er.
Det er rigtig fint, at du hjælper ham med at komme hjem og finde roen derhjemme. Det er rigtig fint, hvis I har en fast rutine omkring det at komme hjem, fordi genkendelighed giver tryghed og dermed ro. Så hvis det hos jer virker at lade ham se 10 minutters tv og derefter kommer hen til middagsbordet og få et eftermiddagsmåltid, så er det fint, så holder du fast i denne rytme.
Du må dog også meget gerne lade ham deltage i de hjemlige ting, som du går igang med. Du skriver, at du ofte føler dig lidt fraværende fordi du har travlt med alt mulig andet i køkkenet osv. Og jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du kan tage ham med til disse ting. Han må gerne være med i køkkenet, han kan sagtens være med til at bage boller, komme udskåret grønt op i skåle, smage maden til, dække bord osv. Og jo mere du kan inddrage ham i de forskellige praktiske gøremål jo bedre vil det være.
Det lyder som om, at det hos jer er meget opdelt, og du beder om forslag til, hvad du kan lege med ham... Jeg tænker, at du skal prøve at se det lidt anderledes - at det ikke så meget skal handle om, at han leger på sit værelse med sit legetøj, og at du gør praktiske ting et andet sted, men at det derimod handler om, at I er sammen...
Du skal ikke tage over, hvor pædagogerne slipper. Du skal være mor og lade ham indgå i familien som mor og ikke pædagog. Det er rigtig fint, hvis du sætter dig ned og bygger togbane osv. med ham en gang imellem, naturligvis skal I lege sammen og også lege med hans legetøj, men det er helt naturligt at du som mor ikke altid leger, men gør noget andet.
Nogle børn har brug for lidt tid alene, når de kommer hjem fra vuggestue. De har brug for stilhed og ro, brug for at tulle lidt rundt derhjemme og gøre ting for sig selv. I vuggestuen er alt jo mere eller mindre tilrettelagt, de starter med samling, så er der leg, så skal de spise, så skal de sove osv. Og der hjemme skal der være plads til at koble fra og ikke altid skulle noget...
Måske vil han nyde, at du sætter dig med ham og læser en bog sammen med ham, hvor han kan sidde på skødet, så han får masser af fysisk kontakt og mærker, at du er sammen med ham.
Du kan også synge med ham, der findes rigtig mange gode børnesange, og sange som I f.eks. kan danse til... det vil også være rigtig fint at introducere noget sådan nu - og det er måske noget som I ikke tidligere har gjort så meget - men som sagt er det fint alt det du allerede lyder til at gøre :)
Du kan ikke forvente, at han vil kunne lege alene på sit værelse - børn er ofte noget ældre, før de har lyst til det, og det er netop vigtigt at lysten til at lege kommer af sig selv. Jeres drenge er nu knap 1.5 år og netop i 1.5-2 års alderen vil det være en god idé at opmuntre ham til at lege noget, som han allerede er dygtig til, fordi I på den måde kan motivere ham til at lege mere. Det vil f.eks. være super sjovt at lege med klodser, der skal stables til et højt tårn, eller det kan være sjovt at lege med sand, spand og vand.
Når du opmuntrer ham til at lege med ting, som han er god til, så opbygger du en mestringsfølelse og en selvtillid hos ham og det igen - giver ham på sigt lyst til at lege mere selv...
Børn vil naturligt i jeres drengs alder lege det, der kaldes parallel leg, det vil sige lege, hvor han leger med sit legetøj ved siden af jer eller andre børn. Han leger ikke rollelege, som børn f.eks. begynder på i 2 års alderen. Så lige nu er det vigtigt for ham, at du er ved siden af ham, når han leger - ikke fordi han nødvendigvis leger med dig, men han leger i samme rum som dig:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Læs også meget gerne bogen "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske