Svar: Aflevering i vuggestue - blevet værre
12. oktober 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er meget normalt, at det går rigtig fint med at vænne sig til det at skulle i vuggestue - de første par uger - og derefter kommer der så pludselig en reaktion. Det handler ofte om, at det den første tid har været nyt og spændende for din dreng, men pludselig går det op for ham, at det er hver dag, at han skal af sted, og det er pludselig ikke så sjovt og spændende men faktisk rigtig hårdt... Derfor oplever man ofte, at der kommer en forsinket reaktion, hvor din dreng vil græde, klynge sig mere til dig og vise ekstra behov for tæt fysisk kontakt.
Derudover spiller alder naturligt også ind, og din dreng er lige nu i separationsfasen, hvilket betyder at han øver sig i både fysisk og mentalt at være på afstand af dig. Det er naturligt svært for ham og i denne alder vil man ofte opleve, at han kan blive ked af det, protestere og græde, når du f.eks .går i køkkenet og lader ham være alene i stuen eller når du blot går på toilettet. Og når han så ser dig igen, så bliver han oprigtigt glad, smiler stor til dig og rækker måske armene op og viser behov for et knus.. .alt sammen fordi han er igang med at finde ud af, at du ikke forsvinder helt, selvom du er ude af syne, at du ikke forlader ham, men kommer tilbage.. Og denne svære periode kan naturligt blive forstærket af, at du i dagtimerne nu forlader ham flere timer af gangen, det er i længere perioder og han er for lille til at forstå det. Han kan ikke forholde sig til tid og han kan ikke forstå en forklaring om, at du kommer tilbage igen senere - han mærker bare at du forsvinder, at du går fra ham.
Det vigtigste er, at du afleverer ham et sted, hvor du har tillid til at personalet tager sig af ham og viser ham den nærhed og omsorg, som han har brug for. Det er vigtigt, at du føler dig helt tryg ved at aflevere ham og at han mærker dette. Når han mærker, at du er tryg og roligt ved stedet, så vil han også blive det.
Han har brug for tid til at knytte sig til en pædagog, som kan fungere som substitut for dig, når du går fra ham. Det kan være en god idé, hvis du kan aflevere ham i favnen på en anden, som tager over og hjælper ham videre med dagen - gerne den samme person i en periode, så han ved, hvem det er han skal søge tryghed og trøst hos, når han har brug for det.
Det er også rigtig godt, at du taler med pædagogerne om, hvordan han reagerer i løbet af dagen og det er eet rigtig godt tegn, at han ikke bliver hængende i sin gråd og sit savn, men faktisk slapper af, leger og hurtigt bliver glad og kommer videre med dagen. Og du skal her naturligvis også vurdere, hvordan han virker, når du henter ham:) Prøv nogle gange at studere ham lidt på afstand, når du kommer ind af døren og se hvilke signaler han sender og hvordan han virker til at have det, når han ikke lige ser dig...
Det kan være en god idé at give ham en putteklud, bamse eller lignende med hjemmefra, der kan fungere som bindeled mellem hjem og den nye store verden som vuggestuen er :)
Og ja, det spiller naturligt også ind på hans overskud, om han får tænder eller måske er syg i perioder. Det påvirker hans overskud og gør det naturligt sværere for ham at tage del i vuggestuen og alt det som foregår der. Det er svært at forholde sig til nye børn og voksne, nye regler, nye rutiner, nye dufte osv. osv. Det er en meget stor verden og der er ikke noget at sige til, at han bliver rigtig træt og derfor nogle gange ked af det :)
Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker. I den kan du læse om hvordan du sikrer din dreng en god dag i vuggestuen og også senere i børnehaven - hvordan I kommer hjemmefra, kom ind af døren i vuggestuen, hvad der sker for ham i løbet af dagen, hvordan du henter ham igen, kommer hjem på en god måde osv. Ligesom du kan læse om valg af institution, den første tid, skift af institution og meget andet.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske