Svar: Vuggestueopstart
19. september 2017
Alder:
15 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og fine beskrivelse :)
Der er højst sandsynligt flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
Min umiddelbare tanke er, at der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med børn i 13-15 måneders alderen og altså dermed sammenhængende med, at jeres dreng i denne periode er startet i vuggestue og også har oplevet en periode med øreproblemer.
Man kan tale om en separation-gentilnærmelses-fase, hvor jeres dreng kan virke ekstra klyngende, og have brug for ekstra fysisk kontakt og nærhed. Det hænger ofte sammen med, at børn i denne alder begynder at gå mere rundt, og derfor oplever verden større og får flere indtryk end tidligere. Og man oplever ofte, at barnet f.eks. vil op, og lige så snart man tager dem op, så vil de ned igen, eller at de viser behov for kys og kram, men når man så forsøger at give dem kram, så bliver man skubbet væk... Det handler om, at han i denne periode, har behov for at prøve lidt selv, men samtidig har brug for jer og jeres nærhed, netop for at kunne separere sig...
Det kan nogle gange være en god idé at lege gemmeleg med ham, fordi I på den måde kan vise ham, at I stadig er der, at I ikke forsvinder igen, selvom I ikke kan ses. I kan også kalde på ham, sige lyde og på den måde lære ham, at han kan bevæge sig mod lyden for at finde ud af, hvor I er. At han kan lede efter jer, søge efter jer. Det kan I godt prøve at øve lidt derhjemme :)
Det kan også være en god idé at tale dagen igennem med ham, når I kommer hjem eller meget gerne før han puttes om aftenen. Det kan være rart for ham at få sat lidt ord på lidt af alle oplevelserne og på den måde måske få fjernet lidt af det tankemylder han har, så han bedre kan slappe af og overgive sig til søvnen om aftenen...
Den urolige periode varer som sagt ofte fra 13-15 måneder, herefter kommer der ofte en lidt mere rolig periode, og når han så bliver 18-20 måneder, så vil der ofte igen komme et stor udviklingsspring, som kan påvirke dagen, søvnen osv. Så er I forberedt:)
Det er super, at I forsøger at holde fast i hans dagsrytme, og forsøger at skabe ens rytme uanset om det er hverdag eller weekend. Det er som I skriver rigtig vigtigt, at han oplever kontinuitet og stabilitet i sin hverdag, og genkendelighed giver tryghed.
Det er desværre sådan, at mange børn bliver syge i forbindelse med start i vuggestue. Der er mange børn og voksne samlet på et sted og det betyder at han udsættes ekstra meget for nye vira og bakterier - og dermed bliver ekstra syg. Og det ødelægger naturligt hans gode start i vuggestuen, når han pludselig er nødt til at være hjemme med feber og ondt i ørerne. Derfor kan det efterfølgende godt være som at starte helt forfra, og nogle gange kan han godt have mere behov for jer, end han havde i starten.
I starten er alt jo også nyt og spændende, og han bliver hurtigt optaget af de nye ting, som han oplever, men efter nogle uger, så finder han ud af, at det er hver dag. Det er ikke bare et par timer en gang imellem, det er dagligt og det er en dag fyldt med masser af svære situationer... Det er både at skulle undvære jer, uden at kunne forstår, hvornår I kommer igen. Der er at finde ud af at knytte sig til en anden voksen, lade sig trøste af en anden og finde roen hos en anden. Det er at skulle forholde sig til nye regler og rutiner, en helt ny måde at gøre ting på - det foregår på en anden måde, når man spiser, sover, leger.. Det er svært at forholde sig til de andre børn, deres handlemåder, deres gråd, deres forældre som kommer og går... at starte i vuggestue er på mange måder en stor og skræmmende verden og derfor naturligt svært, og et eller andet sted så tænker jeg, at det er vigtigt, at I ser hans reaktion som et sundhedstegn... Det er naturligt, at han reagerer.
Men I skal naturligvis overveje, om I kan hjælpe ham med at trives bedre. Nogle gange kan det være en idé at give ham et par korte dage igen. Nogle gange er løsningen, at aflevere ham lidt tidligere eller lidt senere - nogle børn har svært ved at se andre børn blive afleveret og bliver kede af det, når de voksne går. I givet fald kan det være bedre at aflevere ham lidt senere end de andre. andre børn har svært ved at blive afleveret sent, fordi alle andre børn så er godt igang med at lege, og her kan det så være en idé at aflevere ham tidligere...
Det kan være en god idé at I aftaler med en fast pædagog, at han eller hun tager imod jeres dreng i en periode. Det er godt, hvis I kan aflevere ham i favnen på en anden, som så hjælper ham igang med dagen. Det er med til at signalere, at han eller hun tager sig af jeres dreng, når I ikke er der, og at han kan have tillid til den voksne. Det tager tid at knytte sig til en anden, det tager tid at få en sekundær omsorgsperson, og når han går meget omkring uden at kunne finde ro, og ikke reagerer når de kalder, så kan det godt være fordi han ikke ved, hvem af de voksne han skal støtte sig til, finde hjælp hos. Og derfor vil det være rigtig godt med en primær voksen i institutionen.
Hans øreproblemer vil naturligt også spille ind. For det første har han haft ondt i en periode, og har ikke forstået hvorfor. Og måske har han også følt smerte eller ubehag i institutionen og koble måske de to ting med hinanden.. eller har følt sig usikker, fordi han ikke har vidst, hvad det handlede om og ikke har kunne søge trøst og tryghed... Derfor kan ørerne godt drille stadig væk. Det kan naturligvis ikke udelukkes, at han også stadig kan have væske i ørerne, men det kan ørelægen jo fortælle jer :)
Det er vigtigt, at det ikke virker som om, at jeres dreng pludselig er "blevet for stor en mundfuld" for pædagogerne. Den oplevelse skal I helst ikke have. Han er der fem timer dagligt og er normalt en dreng i fuld trivsel. Hvis han har behov for lidt ekstra hjælp lige nu, så skal der være plads til det! Og I skal naturligvis have det godt med at aflevere ham. Det er vigtigt, at I er trygge ved stedet og signalerer tryghed og ro, når I afleverer ham, ellers vil han tolke jeres uro som utryghed, og så vil han ikke være der og kan ikke finde ro der.
Med hensyn til dagpleje, så har I naturligvis ret i, at der her ofte vil være færre børn og dermed lidt mindre uro og også mindre risiko for infektioner. Det er dog ikke nødvendigvis nogen god løsning af flytte ham, og jeg synes ud fra det I fortæller, at I skal give vuggestuen en chance og se om ikke han stille og roligt falder til der :)
Derudover vil jeg anbefale jer bogen "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard. Den handler netop om at sikre sit barn en god dag i dagpleje, vuggestue og børnehave :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske