Svar: I tvivl om fødselsdag

30. august 2017

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære K's mor

Tak for dit brev :)

Generelt vil jeg sige, at børnefødselsdage ofte er med til at fremme det sociale liv i klassen. Det er rigtig dejligt, hvis man bakker op om at fejre hinanden og på den måde viser interesse for hinanden - det betyder, at man kommer til en fødselsdag, når man er inviteret, og at man også inviterer andre.

Rigtig mange har dog ikke plads til at invitere en større børnegruppe hjem, og det skal naturligvis være tilladt ikke at invitere - det er bedre, at man ikke inviterer nogen, end at man inviterer to udvalgte....

Jeg synes egentlig, at forslaget om at slå fødselsdagene sammen er god. Så kan man vælge, om man vil være med eller ej. Nogen børn synes, det er sjovt at holde fødselsdag sammen, andre vil hellere holde fødselsdag selv, og atter andre har slet ikke lyst til at holde fødselsdag - og det skal naturligvis accepteres, at man her er forskellige.

Jeg er helt med på, at du lige nu ikke kan overskue at holde fødselsdag i oktober, og det er for overvældende at skulle have f.eks. alle drengene hjemme. Som du skriver, så kan det være svært at overskue, hvordan man lige skal håndtere dette :) Derfor kan det godt være, at du skulle kikke på, hvem der har fødselsdag fra nu og de næste måneder frem, og I kunne så evt. tale om, hvorvidt I skal slå jer sammen og holde en fælles fødselsdag på et tidspunkt i løbet af efteråret.

Fødselsdagen kan enten holdes på skolen (I kan måske låne et lokale), eller I kan mødes i parken, skoven eller hvad muligheder der er, hvor I bor - og fødselsdagsbørnenes forældrene kan hver især medbringe en ret - nogen ...

Annonce

... bager boller, andre medbringer pølsehorn, nogen skærer grøntsagsstænger, nogen bager kage, nogen medbringer saft og kakao... Og så mødes I, hygger jer sammen i 2-3 timer, børnene leger, forældrene til fødselsdagsbørnene er med, sætter legen i gang, laver spil, små øvelser, skattejagt osv. med børnene - og så har det været nogle hyggelige timer for alle og noget som de fleste kan overskue - og igen børn føler sig uden for :)

Samtidig giver det jer forældre mulighed for at lære hinanden at kende, I får mulighed for at lære børnene at kende - og børnene ser, at I forældre hygger jer sammen og har det sjovt, og det er netop vigtigt i forhold til at klassen får et godt sammenhold. At børnene kan finde ud af at lege sammen og have det godt sammen. Hvis der opstår problemer med legeaftaler, hvis der kommer konflikter mellem børn, at et barn får sagt eller gjort noget, som gør et andet barn ked af det osv. i tiden fremover, så er det betydeligt lettere at tale med de andre forældre om det, hvis man har været sammen, dukket kaffe sammen, mødtes og grinet sammen...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Børnene er sammen mange timer hver dag, så de kender hinanden bedre, end I forældre gør. Derfor kan børnefødselsdage, der holdes fælles, godt være en måde, hvorpå I forældre også lærer hinanden bedre at kende.. Og måske vil det også give dig en mulighed for at se din dreng i relationen med de andre børn, du kan få en fornemmelse af, hvem der leger sammen, hvad de leger, og hvordan han er med...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god weekend, når du kommer så langt!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"