Svar: I tvivl om fødselsdag
30. august 2017
Alder:
5 år
Kære K's mor
Tak for dit brev :)
Generelt vil jeg sige, at børnefødselsdage ofte er med til at fremme det sociale liv i klassen. Det er rigtig dejligt, hvis man bakker op om at fejre hinanden og på den måde viser interesse for hinanden - det betyder, at man kommer til en fødselsdag, når man er inviteret, og at man også inviterer andre.
Rigtig mange har dog ikke plads til at invitere en større børnegruppe hjem, og det skal naturligvis være tilladt ikke at invitere - det er bedre, at man ikke inviterer nogen, end at man inviterer to udvalgte....
Jeg synes egentlig, at forslaget om at slå fødselsdagene sammen er god. Så kan man vælge, om man vil være med eller ej. Nogen børn synes, det er sjovt at holde fødselsdag sammen, andre vil hellere holde fødselsdag selv, og atter andre har slet ikke lyst til at holde fødselsdag - og det skal naturligvis accepteres, at man her er forskellige.
Jeg er helt med på, at du lige nu ikke kan overskue at holde fødselsdag i oktober, og det er for overvældende at skulle have f.eks. alle drengene hjemme. Som du skriver, så kan det være svært at overskue, hvordan man lige skal håndtere dette :) Derfor kan det godt være, at du skulle kikke på, hvem der har fødselsdag fra nu og de næste måneder frem, og I kunne så evt. tale om, hvorvidt I skal slå jer sammen og holde en fælles fødselsdag på et tidspunkt i løbet af efteråret.
Fødselsdagen kan enten holdes på skolen (I kan måske låne et lokale), eller I kan mødes i parken, skoven eller hvad muligheder der er, hvor I bor - og fødselsdagsbørnenes forældrene kan hver især medbringe en ret - nogen bager boller, andre medbringer pølsehorn, nogen skærer grøntsagsstænger, nogen bager kage, nogen medbringer saft og kakao... Og så mødes I, hygger jer sammen i 2-3 timer, børnene leger, forældrene til fødselsdagsbørnene er med, sætter legen i gang, laver spil, små øvelser, skattejagt osv. med børnene - og så har det været nogle hyggelige timer for alle og noget som de fleste kan overskue - og igen børn føler sig uden for :)
Samtidig giver det jer forældre mulighed for at lære hinanden at kende, I får mulighed for at lære børnene at kende - og børnene ser, at I forældre hygger jer sammen og har det sjovt, og det er netop vigtigt i forhold til at klassen får et godt sammenhold. At børnene kan finde ud af at lege sammen og have det godt sammen. Hvis der opstår problemer med legeaftaler, hvis der kommer konflikter mellem børn, at et barn får sagt eller gjort noget, som gør et andet barn ked af det osv. i tiden fremover, så er det betydeligt lettere at tale med de andre forældre om det, hvis man har været sammen, dukket kaffe sammen, mødtes og grinet sammen...
Børnene er sammen mange timer hver dag, så de kender hinanden bedre, end I forældre gør. Derfor kan børnefødselsdage, der holdes fælles, godt være en måde, hvorpå I forældre også lærer hinanden bedre at kende.. Og måske vil det også give dig en mulighed for at se din dreng i relationen med de andre børn, du kan få en fornemmelse af, hvem der leger sammen, hvad de leger, og hvordan han er med...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god weekend, når du kommer så langt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske