Svar: Trivsel
16. august 2017
Alder:
15 mdr.
Kære Lise
Tak for dit brev :)
Det anbefales, at din dreng tilbydes 350 ml mælk eller mælkeprodukt dagligt. Det bør være letmælk og neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk, så længe han er under 2 år, og det er godt at undgå produkter med frugt på grund af det ofte høje sukkerindhold.
Det lyder rigtig fint med de ca. 2 dl. mælk dagligt. Derudover kan I tilbyde ham en portion surmælksprodukt, og så er han dækket fint ind. Det er også rigtig godt, hvis du kan give ham ost, som også er en vigtig kilde til kalk. Derudover får han naturligt kalk via maden, hvis han spiser varieret.
Med hensyn til dit arbejde, hvor du rejser 3-5 dage om måneden, så er det naturligt svært for jeres dreng, når du pludselig ikke er hjemme. Han forstår ikke, hvor du er. Han er stadig for lille til at forstå, hvad det egentlig betyder, at du er på arbejde, og han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke, hvornår du kommer hjem og han er for lille til at forstå en forklaring om, at du kommer hjem igen på søndag eller om 4 dage...
Det kan naturligvis godt hænge sammen med, at han derfor bliver ked af det, når du går fra ham nu, - fordi han har svært ved at skelne om du går for at tage på arbejde, eller m du går, fordi du skal på toilettet.. han mærker bare, at du går. Men når det er sagt, så betyder dog ikke, at det skader ham, at du er på arbejde og nogle gange væk et par dage af gangen.
Mange forældre må rejse i forbindelse med deres arbejde. Nogle rejser få dage af gangen, andre er væk i længere tid. Nogle børn har forældre, der sejler, arbejder på boreplatforme, er udsendt som soldat osv. og derfor væk hjemme fra i længere tid af gangen - og de fleste familier får det til at fungere.
Det er sådan, at børn har brug for forskellige tilknytningspersoner, omsorgspersoner. Og børn har primære omsorgspersoner og sekundære omsorgspersoner. De primære er ofte mor og far, de sekundære er f.eks. bedsteforældre, en pædagog i vuggestuen osv. Det er vigtigt, at barnet har flere voksne, som barnet kan knytte sig til. Det er vigtigt, at jeres dreng har sin far, at han har en primær voksen hos sig, når mor ikke er hjemme, og det er vigtigt, at jeres dreng har en bedsteforældre eller en pædagog, der kan træde til, være der for ham, støtte ham osv. når mor og far ikke er der.
Og det er netop vigtigt, at far er der for jeres dreng, når du rejser. At I ikke begge forsvinder fra ham, men at far er der til at give ro og tryghed. Jeres dreng vil måske nogle gange spørge efter dig, eller virke til at lede efter dig, og her kan far så sætte ord på, berolige og betrygge "mor kommer igen", "mor er på arbejde", så det både er legalt at savne dig, men så han også hører, at du ikke er forsvundet helt. Og så vil være være der til at dække hans helt basale behov for netop nærhed, tryghed, ro, og sikre hverdagen stadig er så ens som muligt, selvom mor ikke er hjemme. Så det er okay, at du ikke er der :)
Nogle børn kan godt reagerer med at afvise den forældre, der har været væk. Så når du kommer hjem efter 3-5 dage og bare rigtig gerne vil give ham et knus, så skubber han dig måske væk eller løber sin vej. Det er helt normalt. Det er ligesom måden han fortæller dig, at han faktisk ikke synes det var så rart, at du pludselig forsvandt. Det bedste du kan gøre er dog at tage det helt roligt og vise ham, at du er den samme, som du plejer at være, og at du er der for ham, er tilgængelig for ham igen. Det er vigtigt, at du virker imødekommende og glad, og ikke trækker dig, fordi du bliver ked af det og føler dig afvist, men at du holder lysten og viser ham "jeg vil dig rigtig gerne".
Det er vigtigt, at når han er parat til din fysiske kontakt, at du så giver ham lidt flere kram, lidt mere fysisk kontakt og nærhed, så han får sit mor-depot tanket ekstra godt op, så han har noget at tære af, når I atter er adskilt :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og at det også giver lidt ro :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske