Svar: Trivsel

16. august 2017

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lise

Tak for dit brev :)

Det anbefales, at din dreng tilbydes 350 ml mælk eller mælkeprodukt dagligt. Det bør være letmælk og neutral sødmælksyoghurt, A38 eller tykmælk, så længe han er under 2 år, og det er godt at undgå produkter med frugt på grund af det ofte høje sukkerindhold.

Det lyder rigtig fint med de ca. 2 dl. mælk dagligt. Derudover kan I tilbyde ham en portion surmælksprodukt, og så er han dækket fint ind. Det er også rigtig godt, hvis du kan give ham ost, som også er en vigtig kilde til kalk. Derudover får han naturligt kalk via maden, hvis han spiser varieret.

Med hensyn til dit arbejde, hvor du rejser 3-5 dage om måneden, så er det naturligt svært for jeres dreng, når du pludselig ikke er hjemme. Han forstår ikke, hvor du er. Han er stadig for lille til at forstå, hvad det egentlig betyder, at du er på arbejde, og han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke, hvornår du kommer hjem og han er for lille til at forstå en forklaring om, at du kommer hjem igen på søndag eller om 4 dage...

Det kan naturligvis godt hænge sammen med, at han derfor bliver ked af det, når du går fra ham nu, - fordi han har svært ved at skelne om du går for at tage på arbejde, eller m du går, fordi du skal på toilettet.. han mærker bare, at du går. Men når det er sagt, så betyder dog ikke, at det skader ham, at du er på arbejde og nogle gange væk et par dage af gangen.

Mange forældre må rejse i forbindelse med deres arbejde. Nogle rejser få dage af gangen, andre er væk i længere tid. Nogle børn har forældre, der sejler, arbejder på boreplatforme, er udsendt som soldat osv. og derfor væk hjemme fra i længere tid af gangen - og de fleste familier får det til at fungere.

Det er sådan, at børn har brug for forskellige tilknytningspersoner, omsorgspersoner. Og børn har primære omsorgspersoner og sekundære omsorgspersoner. De primære er ofte mor og far, de sekundære er f.eks. bedsteforældre, en pædagog i vuggestuen osv. Det er ...

Annonce

... vigtigt, at barnet har flere voksne, som barnet kan knytte sig til. Det er vigtigt, at jeres dreng har sin far, at han har en primær voksen hos sig, når mor ikke er hjemme, og det er vigtigt, at jeres dreng har en bedsteforældre eller en pædagog, der kan træde til, være der for ham, støtte ham osv. når mor og far ikke er der.

Og det er netop vigtigt, at far er der for jeres dreng, når du rejser. At I ikke begge forsvinder fra ham, men at far er der til at give ro og tryghed. Jeres dreng vil måske nogle gange spørge efter dig, eller virke til at lede efter dig, og her kan far så sætte ord på, berolige og betrygge "mor kommer igen", "mor er på arbejde", så det både er legalt at savne dig, men så han også hører, at du ikke er forsvundet helt. Og så vil være være der til at dække hans helt basale behov for netop nærhed, tryghed, ro, og sikre hverdagen stadig er så ens som muligt, selvom mor ikke er hjemme. Så det er okay, at du ikke er der :)

Nogle børn kan godt reagerer med at afvise den forældre, der har været væk. Så når du kommer hjem efter 3-5 dage og bare rigtig gerne vil give ham et knus, så skubber han dig måske væk eller løber sin vej. Det er helt normalt. Det er ligesom måden han fortæller dig, at han faktisk ikke synes det var så rart, at du pludselig forsvandt. Det bedste du kan gøre er dog at tage det helt roligt og vise ham, at du er den samme, som du plejer at være, og at du er der for ham, er tilgængelig for ham igen. Det er vigtigt, at du virker imødekommende og glad, og ikke trækker dig, fordi du bliver ked af det og føler dig afvist, men at du holder lysten og viser ham "jeg vil dig rigtig gerne".

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er vigtigt, at når han er parat til din fysiske kontakt, at du så giver ham lidt flere kram, lidt mere fysisk kontakt og nærhed, så han får sit mor-depot tanket ekstra godt op, så han har noget at tære af, når I atter er adskilt :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og at det også giver lidt ro :)

Rigtig meget held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Boel-prøve

Boel-prøven blev indført i Danmark tilbage i 1970´erne og var en fast del af sundhedsplejerskernes arbejde. Sådan er det ikke mere, - nogle kommuner laver stadig boel-prøver på børnene, andre kommuner har anskaffet dette. Denne ændring kom samtidig med at man begyndte at hørescreene alle børn ved fødslen.

Boel-prøven er en screeningsmetode, hvor man ser på hele barnet. Man ser på barnets evne til at have kontakt, til at styre sin motorik, til at vælge fokus og man observerer...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39