Svar: Lære at tage sutten

18. juli 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Cecilie

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar - og tusind tak for dine søde ord:)

Det er helt fint, hvis jeres dreng vil tage imod MAM sutten, også selvom den egentlig er beregnet til ældre børn. Det vigtigste er, at han accepterer sin sut :)

Der findes et utal af modeller, former og materialer. Og det kan være lidt en jungle at finde en sut, som barnet vil acceptere. Meget brystglade børn vil nogle gange acceptere en elastisk sut mere end end "hårdere model", men også her findes der forskellige muligheder. Man kan godt købe elastiske sutter lavet i silikone, men ellers kan man også forsøge sig med sutter i latex, som ofte vil være blødere. Nogle børn foretrækker helt runde modeller, andre anatomisk formede, du kan også købe sutter med betegnelsen "closer to nature", "ortodontisk" eller lignende, som kan være et forsøg værd.

Og så er det også nogle gange en god idé at forsøge sig med den model man kan købe i nærmeste supermarked eller børneudstyrsforretning, fordi det så er let at få fat i en ny, når det er tid til at udskifte sutten.

Så.. prøv jer lidt frem, du kan stadig forsøge med nogle af de forskellige modeller I har investeret i, og hvis du fornemmer, at det måske godt kan fungere med MAM sutten, så hold fast i den.

Det er ofte en god idé at tilbyde sutten, efter at han har spist, fordi han der stadig er inde i sutterytmen og ofte netop vil have glæde af at sutte, uden at få mælk i maven. Det at sutte giver ro i maven, uden at der kommer mere mad eller luft med ned. Så at afslutte et måltid med en sut er en god idé.

Det kan også være en god idé at forsøge med sutten, når han sover, fordi han i søvne måske vil acceptere den mere, når han ikke er bevidst om, hvad det egentlig er, du putter i munden på ham...

Det er derimod ofte svært at få ham til at tage imod sutten, hvis han er meget ked af det, og I ...

Annonce

... forsøger at give den som trøst. Den kan ofte først bruges på denne måde, når han har vænnet sig til at berolige sig med den efter et måltid og dermed er begyndt at acceptere den i munden... ellers vil en sut kun gøre ham mere frustreret og mere ked af det.

Det kan ofte være en god idé at trække en stofble igennem suttens ring. Stofbleen kan dufte af dig, så det minder lidt om at ligge i din favn. Og så kan stofbleen være med til at holde sutten i munden, fordi den støtter sutten, når han ligger på ryggen og med hovedet drejet til siden. Så stofbleen kan altså erstatte din hånd lidt, så han på den måde lærer at holde sutten selv på sigt.

Ellers er det lige nu rigtig fint, at du hjælper ham med at holde sutten i munden og støtte sutten med din hånd. Naturligvis ikke presse ham til at tage imod sutten, hvis han er ked af det og protesterer voldsomt, hans grænser skal naturligt respekteres, men du må gerne støtte sutten, så han ikke med det samme får den spyttet ud, men når at finde ud af, at han rent faktisk kan sutte på den, og det måske er meget rart... Det skal netop være rart, ellers dur det ikke. Og hvis hans brækrefleks stimuleres, så skal han ikke have den.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Sutten bør heller ikke være for tør, så det kan være en god idé at dyppe den i lidt udmalket mælk eller i lidt kogt afkølet vand, før han får den tilbudt. Du må ikke dyppe sutten i sukker eller lignende... Nogle børn har glæde af, hvis man drypper 1-2 ml kogt afkølet vand ind i mundvigen samtidig med at man giver dem sutten. Du kan købe 1 og 2 ml sprøjter på apoteket.

Andre børn har glæde af at man stimulerer deres kinder lidt, holder med fingrene på kinderne eller prikker let på kinderne, for på den måde at få barnet til at sutte og dermed tage fat omkring sutten, holde vakuum. Det kan være med til at "vække musklerne lidt"...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!