Svar: Pleje af hud
23. maj 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på din drengs hud og opmærksom på om han i perioder kan have behov for lidt ekstra pleje af sin hud :)
Det er, som du skriver, ofte ikke nødvendigt at smøre med en masse cremer eller bruge olie i badevandet, hver gang han får bad, men nogle gange kan det være nødvendigt, så brug det, når du synes, hans hud virker til at have brug for lidt ekstra fugtighed eller fedtstof :)
Af hudplejemidler skelner man imellem lotion, creme, fedtcreme og olie.
En lotion indeholder ofte mere vand end en creme. En lotion er derfor god at bruge, hvis huden kun er lidt tør. Og en lotion er god at bruge som sommeren, fordi vandindholdet gør det muligt for huden at ånde.
En creme indeholder ca 20-30 pct fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke så hurtigt, og det stadig forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud. Hvis han er meget tør, kan du derfor også bruge en uparfumeret creme til babyer.
En fedtcreme har et fedtindhold på ca 70 pct. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt hvis huden er meget tør eller hvis barnet f.eks. har børneeksem.
En olie eller f.eks. vaseline har et indhold på 100 pct fedtstof og virker derfor ofte klistret og fedtet. Ved brug af disse produkter lægges en hinde på huden, som forhindrer fordampning. Det kan være en fordel at bruge dem til børn som er meget tørre i huden f.eks. om aftenen, så det virker i nattens løb.
Jo koldere det er, det vil sige især om vinteren, vil det være godt at bruge så fed en creme som muligt. Det er ikke nogen god idé at bruge en lotion om vinteren. Hvis man kommer en lotion på barnets kinder, så kan vandindholdet gøre, at huden bliver mere skadet, når det så fryser...
Med den årstid vi har nu og det noget varmere vejr, så vil jeg anbefale dig, at du lige nu smører ham med lidt uparfumeret babylotion omkring hans ankler, håndled, på lårene eller hvor han nu virker lidt tør. Hvis han har meget tørre pletter, kan du på direkte på pletterne smøre med en lidt federe creme.
Den fugtighedcreme fra apoteket, som du har, er sandsynligvis en lotion, som du sagtens kan bruge :) Måske findes der i samme serie en fugtighedsgivende sæbe, som du kan bruge, når du giver ham bad. Den kan også være med til at give fugt til huden og sikre, at huden ikke tørrer ekstra ud i forbindelse med bad. I takt med at han bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, triller, kryber og kravler osv. så kan det være godt og nødvendigt med lidt sæbe i badet :)
Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske