Svar: Pleje af hud

23. maj 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på din drengs hud og opmærksom på om han i perioder kan have behov for lidt ekstra pleje af sin hud :)

Det er, som du skriver, ofte ikke nødvendigt at smøre med en masse cremer eller bruge olie i badevandet, hver gang han får bad, men nogle gange kan det være nødvendigt, så brug det, når du synes, hans hud virker til at have brug for lidt ekstra fugtighed eller fedtstof :)

Af hudplejemidler skelner man imellem lotion, creme, fedtcreme og olie.

En lotion indeholder ofte mere vand end en creme. En lotion er derfor god at bruge, hvis huden kun er lidt tør. Og en lotion er god at bruge som sommeren, fordi vandindholdet gør det muligt for huden at ånde.

En creme indeholder ca 20-30 pct fedtstof. Fordampningen sker derfor ikke så hurtigt, og det stadig forholdsvis store vandindhold gør, at cremen fortsat er let at smøre ud. Hvis han er meget tør, kan du derfor også bruge en uparfumeret creme til babyer.

En fedtcreme har et fedtindhold på ca 70 pct. Det høje indhold har betydning for hudens evne til at gendannes, hvilket er vigtigt hvis huden er meget tør eller hvis barnet f.eks. har børneeksem.

En olie eller f.eks. vaseline har et indhold på 100 pct fedtstof og virker derfor ofte klistret og fedtet. Ved brug af disse ...

Annonce

... produkter lægges en hinde på huden, som forhindrer fordampning. Det kan være en fordel at bruge dem til børn som er meget tørre i huden f.eks. om aftenen, så det virker i nattens løb.

Jo koldere det er, det vil sige især om vinteren, vil det være godt at bruge så fed en creme som muligt. Det er ikke nogen god idé at bruge en lotion om vinteren. Hvis man kommer en lotion på barnets kinder, så kan vandindholdet gøre, at huden bliver mere skadet, når det så fryser...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med den årstid vi har nu og det noget varmere vejr, så vil jeg anbefale dig, at du lige nu smører ham med lidt uparfumeret babylotion omkring hans ankler, håndled, på lårene eller hvor han nu virker lidt tør. Hvis han har meget tørre pletter, kan du på direkte på pletterne smøre med en lidt federe creme.

Den fugtighedcreme fra apoteket, som du har, er sandsynligvis en lotion, som du sagtens kan bruge :) Måske findes der i samme serie en fugtighedsgivende sæbe, som du kan bruge, når du giver ham bad. Den kan også være med til at give fugt til huden og sikre, at huden ikke tørrer ekstra ud i forbindelse med bad. I takt med at han bliver ældre, begynder at spise mere og mere rigtig mad, triller, kryber og kravler osv. så kan det være godt og nødvendigt med lidt sæbe i badet :)

Håber du kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder